برداشت از کیفیت حسابرسی و مقایسه آن با کیفیت واقعی حسابرسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی تفاوت معناداری برداشت بازار از کیفیت حسابرسی با کیفیت واقعی حسابرسی می باشد. نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و در دسته پژوهش ها کاربردی-توسعه ای قرار دارد. جامعه آماری را صورت های مالی 90 شرکت پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تشکیل داده اند که حجم نمونه با بررسی گزارش حسابرسی و صورت های مالی این شرکت ها و بررسی تعدیلات سنواتی، کیفیت واقعی حسابرسی اعضای جامعه ارزیابی شده است. نتایج بررسی حاکی از این است که 42 شرکت مورد بررسی فاقد تعدیلات سنواتی بوده اند. در نتیجه صورت های مالی 48 شرکت که دارای تعدیل سنواتی بوده، مورد اسنادکاوی قرار گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته کیفیت واقعی حسابررسی استفاده شده که روایی و پایایی آن توسط امیری و همکاران (1398) تایید شده و برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون و کای اسکوار استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین برداشت از کیفیت حسابرسی و کیفیت واقعی حسابرسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.perception of Audit Quality And Comparing It With The Actual Audit Quality
The purpose of this study is to investigate the significance of market perception of audit quality with actual audit quality. The type of research is descriptive and in applied - developmental research category. The statistical population consists of the financial statements of ninety firms listed in the stock exchange market. The sample size is evaluated by examining the audit reports and financial statements of these companies and examining the course of the annual adjustment which shows the actual quality of audit society members. The results indicate that the 42 mentioned companies did not have annual adjustments. As a result, the financial statements of the 48 company that had annual adjustment have been investigated. In order to collect data, a researcher - made questionnaire was used which its validity and reliability was confirmed by Amiri et al. (1398) and to analyze the research hypotheses, wilcoxon and chi - square non parametric test were used. The results showed that there is no significant difference between perceptions of audit quality and actual audit quality .