آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

امروزه عقود اسلامی از ابزارهای فقه اقتصادى در جهت تغییر نگرش به تسهیلات بدون ربا بر خلاف بانکداری متعارف یا مرسوم می باشد. با تأکید بر رویه عملی بانک ها و تحلیل اقتصادی حقوق مبتنی بر رویه قضایی نشان دهنده این مهم است که بانک عموماً در پی آن است میزان معینی از سود را بدون توجه به نتایج واقعی به دست آورد که اشاعه چنین تفکری معامله منعقده را به سوی معامله ربوی با تصور ابهام در توزیع سود میان عامل و بانک سوق می دهد و این تصویر را ایجاد می کند که عمل حقوقی واقع شده مورد تأیید فقه و قانون مدنی نیست. پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی در صدد است ضمن بررسی مفهوم شناسی و معارفه عقد ابضاع در تجهیز و تخصیص منابع پولی بانکداری اسلامی-ایرانی، شاخصه عدم کارایی برخی عقود بر مبنای واقع گرایی را تبیین و شمّ الفقاهه ناصواب و ناکامی بانکداری بدون ربا در عمل به دلیل درک نادرست از کارکرد و وظایف عقود را تحلیل کند. به نظر می رسد برایند برون رفت از این معضل مستلزم ساختارآفرینی در اجرا با محوریت واکاوی ظرفیت های مغفول آیات الاحکام (کنز العرفان) و احکام القرآن (جصاص) با کاربردسازی و فایده انگاری عقد ابضاع در بانکداری بدون ربا  با جبران نارسایی های پدیده کژمنشی به کارایی عقود از طریق ایجاد تسهیلات با تأییدگری موضع فقه اقتصادی و قانون مدنی می باشد .

Application of Ayat Al-Ahkam in contract of goods in banking without usury

Today, Islamic contracts are one of the tools of economic jurisprudence in order to change the attitude towards interest-free facilities, as opposed to conventional banking. Emphasizing on the practical procedure of banks and the economic analysis of the rights based on judicial practice, it is important that the bank generally seeks to obtain a certain amount of profit regardless of the actual results, that the spread of such a thought of the concluded transaction towards the usurious transaction. It creates ambiguity in the distribution of profits between the agent and the bank and creates the image that the actual legal act is not approved by jurisprudence and civil law.Johesh aims to use a descriptive-analytical method to examine the concept and introduction of the contract of goods in equipping and allocating financial resources of Islamic-Iranian banking, to explain the ineffectiveness of some contracts based on realism, and to explain the incorrect jurisprudence and the failure of usury-free banking in practice due to Analyze the misunderstanding of the functions and duties of contracts. As a result, it seems that the way out of this problem requires structuring in the implementation, focusing on the analysis of the neglected capacities of the verses of the Qur'an (Kanzal-Irfan) and the rules of the Qur'an (Jisas) with the application and usefulness of the contract of goods in usury-free banking by compensating for the shortcomings of the phenomenon of curtailing the effectiveness of contracts. Through the creation of facilities, it is a confirmation of the position of economic jurisprudence and civil law.

تبلیغات