آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

پیاده راه بخشی از فضای شهری است که حرکت پیاده در اولویت بوده و حرکت سواره در تمام یا بخشی از ساعات شبانه روز در آن حذف می شود. پیاد راه علاوه بر تأمین دسترسی، فضایی سرزنده، امن و راح ت را ب رای حضور گروه های مختلف اجتماعی، برقراری تعاملات اجتماعی و انجام فعالیت های اختیاری ایجاد می کند. این پژوهش با هدف ارائه الگوی پیاده راه سازی در سطح شهر خرم آباد و با رویکردی نظری _کاربردی متکی بر مطالعات مدلی و نرم افزاری انجام پذیرفته است. برای دستیابی به اهدف پژوهش چهار دسته شاخص از طریق الگوریتم درخت پوشای کمینه در محیط نرم افزار Matlab 2016 استاندارد و برای شاخص گذاری استفاده شده است. در ادامه برای تحلیل فضایی شاخص ها از فرآیند تحلیل شبکه  به دست آمده در محیط نرم افزار ArcGIS استفاده شده است. نتایج نشان می دهند که 43/29 درصد از مساحت بافت شهری خرم آباد وضعیت کاملاً مناسب، برای احداث پیاده راه دارد. تحلیل فضایی شهر خرم آباد نشان می دهد، پنج مسیر بهینه برای توسعه پیاده راه سازی منطبق بر الگوی های نظری حاصل از پژوهش شامل: معیارهای اجتماعی اقتصادی، کالبدی فضایی، ترافیک و دسترسی در سطح شهر قابل دستیابی است. بهترین پیاده راه سازی مسیر حد فاصل میدان 22 بهمن، بلوار ولایت، بلوار 60 متری و بلوار شرق به سوی کوی انقلاب شناسایی شد.

Modeling and presenting an urban sidewalk pattern in Khorramabad

A sidewalk is a part of the urban space where pedestrian movement is prioritized and vehicle movement is eliminated in all or part of it. In addition to providing access, the sidewalk creates a lively, safe and comfortable space for the presence of different social groups, social interactions and optional activities. The aim of the current research is to present a model of sidewalk construction in Khorramabad city with a theoretical-applied approach based on modeling and software studies. To achieve the objectives of the research, 4 categories of indicators are used through the minimum spanning tree algorithm in the standard Matlab 2016 software environment. For the spatial analysis of the indicators, the network analysis process has been used in the ArcGIS software environment. The results showed that 29.43% of the area of Khorramabad is in a completely suitable condition for the construction of sidewalk. Spatial analysis of Khorramabad city shows that five optimal routes can be achieved for the development of sidewalks in the city. These routes are in accordance with the theoretical models obtained from the research, including: socio-economic, physical-spatial, traffic and access criteria. The best routes for pedestrian construction are: 22 Bahman Square, Velayat Boulevard, 60 Meter Boulevard, and Sharq Boulevard towards Koi Enghelab.

تبلیغات