بررسی عنصر تشبیه در شعر عاشورایی شاعران دفاع مقدس (نصراله مردانی، علی معلم، طاهره صفارزاده، فاطمه راکعی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تشبیه در رأس اسلوب های بیان قرار دارد، به نحوی که آشکارترین و بدیهی ترین صور خیال در این میان، عنصر تشبیه است که در تمامی ادوار بیشترین کاربرد را داشته است. توجه به تشبیه در شعر معاصر نیز از اصول مهم در اشعار شاعران ادبیات پایداری بوده است که به بهترین نحو بیان شده است. تأمل و تفکر در تشبیهات شاعران دفاع مقدس (نصراله مردانی، علی معلم دامغانی، طاهره صفارزاده و فاطمه راکعی) به نوعی راه را برای شناخت تقلید این افراد از مضامین دیگران باز می کند و از طرفی دیگر ابتکار و نوآوری های این شاعران را نیز نشان می دهد. در واقع ساختارهای تشبیهی در اشعار یک شاعر از جمله نخستین مؤلفه هایی هستند که این تغییر را نمودار می سازد. تشبیهات در شعر این دوره جایگاهی خاص دارد و بسیاری از آنان بن مایه های عرفانی دارند. در واقع بیشتر شاعران دفاع مقدس در بیان تشبیه در شعر خود، از عناصر مادی و محسوس بهره برده اند و استفاده از عناصر تجریدی و انتزاعی در ساخت تشبیهات به امری روشن و رایج بدل شده است. روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی می باشد که داده های مورد بررسی در این مقاله از اشعار شاعران معاصر (نصراله مردانی، علی معلم دامغانی، طاهره صفارزاده و فاطمه راکعی) استخراج شده است.Examine the simile element in Ashura poetry of sacred defense poets(Nasrollah Mardani, Ali Moallem, Tahere Safarzadeh, Fatemeh Rakei)
The simile is at the top of the expression style, in that way the most obvious forms of imagination is the simile element that the most used in all times. Paying attention to the analogy in contemporary poetry has also been one of the most important principles in the poetry of poets of sustainability literature that is the best expressed. Thinking and reflecting on the work of sacred defense(Nasrollah Mardani, Ali Moallem, Tahereh Safarzadeh, Fatemeh Rakei) poets somehow it opens the way to understanding imitation of these people and the other hand it shows the ingenuity of these poets. In fact ,the metaphorical structures in a poet’s poetry are among the first components that reflect this change. The similes have the specific place in the poetry of this period and many of them have mystical roots. In fact the most poets of sacred defense in expression in analogy in his poem have used tangible and material elements and the use of abstract elements in making similes has become commonplace. This article is a descriptive_ analytical study based on library data examine the simile element in Ashura poetry of sacred defense poets.