آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

کهن الگوها همان تصاویر باستانی و تجربه های کهن بشری است که چون میراثی از گذشتگان در روان هر شخص قرار دارد، محتویات ناخودآگاهی جمعی را تشکیل می دهد از مهم ترین یافته های یونگ می باشد. یکی از این کهن الگوها، سایه است که در تفرد و تکامل روان، تأثیر به سزایی دارد. سایه، بخش تاریک وجودمان و ویژگی های منفی است که وجود آن ها را در خود انکار می کنیم و تنها با شناخت و پذیرش آن اولین گام در راه تفرد را برداشته ایم. ادبیات یکی از عرصه های  ناخودآگاهی است که نمایانگر لایه های پنهان خالق اثر می باشد. با سیر در آثار سعدی ردپایی از این صور اساطیری و برخی نظریات روان شناسی یونگ را می توان دید. مسئله اصلی در این جستار تطابق عملکرد سعدی با نظریات یونگ در برخورد با سایه است. این پژوهش بر آن تا با روش تحلیلی و توصیفی به تبیین کهن الگوی سایه و بررسی آن در حکایاتی از بوستان بپردازد و نشان دهد که سعدی پیش از یونگ با زبان و تعبیرات منحصربه فرد خویش به این جنبه تاریک روان اشاره کرده است. راهکاری را که در رویارویی با سایه ارائه می دهد با شیوه روان درمانی یونگ منطبق است؛ گویی کلام سعدی آبشخوری برای اندیشه های یونگ است. برخی از این مفاهیم را می توان در نگاره های موجود در نسخ مصور بوستان سعدی در موزه چستر سیتی لندن نیز مشاهده کرد. اهداف پژوهش: بررسی کهن الگوی سایه در بوستان سعدی با تأکید بر نسخه مصور بوستان بررسی تطبیقی کهن الگوی سایه در بوستان سعدی و انطباق آن با آراء یونگو. سؤالات پژوهش: کهن الگوی سایه چه جایگاهی در زبان و تعبیرات سعدی در کتاب بوستان دارد؟ کهن الگوی سایه در آراء یونگ دارای چه وجوه اشتراکی با زبان سعدی در کتاب بوستان است؟

The shadow archetype in Saadi Park: with emphasis on the illustrated version of Saadi Park preserved in the Chester Beatty Museum in London

Archetypes, which are the same ancient images and ancient human experiences that, as a legacy of the past, are present in the psyche of each person, constitute the contents of the collective unconscious, is one of Jung's most important findings. One of these archetypes is the shadow, which has a great effect on individuality and mental development. It is the dark side of our being and the negative traits that we deny in ourselves. And only by recognizing and accepting it have we taken the first step towards individuality. Literature is one of the unconscious realms that shows the hidden layers of the creator of the work. A trace of these mythological forms and some of Jung's theories of psychology can be seen in Saadi's works. The main issue in this paper is the compatibility of Saadi's performance with Jung's theories of dealing with the shadow. We intend to use an analytical and descriptive method to explain the archetype of the shadow and examine it in anecdotes from the garden and show that Saadi before Jung with his unique language and expressions has referred to this dark side of the mind. And the solution he offers in dealing with the shadow is consistent with Jung's method of psychotherapy, as if Saadi's words were a fountain for Jung's thoughts.

تبلیغات