بررسی تطبیقی معماری دوره پهلوی اول و دوم از منظر نشانه شناسی و معناشناسی (مطالعات موردی موزه ایران باستان و موزه هنرهای معاصر) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش به تحلیل و بررسی لایه های تشکیل دهنده و عوامل مؤثر در ساخت بناهای ماندگار و همچنین چگونگی ارزیابی و دسته بندی انواع نشانه ها و دیدگاه های نشانه شناسی و معناشناسی در جهت الگوبرداری از معماری اصیل ایرانی می پردازد. به این صورت که ابتدا با روش تحقیق تطبیقی-تحلیل محتوا و رویکرد نشانه شناسی با مطالعات کتابخانه ای و میدانی، به بررسی سطوح مختلف نشانه شناسی و معناشناسی و دیدگاه نظریه پردازان در این حوزه و سپس به بررسی تطبیقی دو نسل از معماری ایرانی: موزه ملی ایران باستان و موزه هنرهای معاصر در دوره های پهلوی اول و دوم و بررسی شباهت ها و تفاوت های موجود در مؤلفه های بنیادین میان این دو بنا می پردازد. در ادامه با کدگذاری و دسته بندی اولیه، ضمن تحلیل مفاهیم در سه سطح اول، دوم و سوم معانی صریح، معانی ضمنی و معانی نمادین استخراج می شوند. یافته های تحقیق نشان دادند که موزه ها از لایه های مختلفی که در وحدت و یکپارچگی با یکدیگر قراردارند تشکیل شده و معانی و مفاهیم را از طریق پنج لایه با عناوین لایه ساخت، محیطی، دسترسی ها، کالبدی-عملکردی و منظر به مخاطب منتقل می سازند. نتایج نشان داد که خوانش معماری موزه ها، از اهمیت قائل شدن و توجه به لایه های شاکله آن و معناسازی طرح بر طبق لایه های آن حاصل می شود و طراحان موزه های موردبررسی در تلاش بوده اند که با عنایت و اهمیت به سطوح و لایه های تشکیل دهنده موزه ها، در عین توجه به جنبه های کارکردی مطلوب، منعکس کننده مفاهیم زیباشناختی معماری ایرانی بوده و ضمن توجه به نیازهای کاربران، مفاهیم معماری ایرانی را بازآفرینی کنند.A Study of the Comparative Architecture of the First and Second Pahlavi Periods from a Semiotic and Semantics Approach (Case Studies: the Museum of Ancient Iran and the Museum of Contemporary Art)
This study analyzes the constituent layers and effective factors in the construction of permanent buildings, as well as how to evaluate and classify the types of signs and semiotic and semantic views in, to emulate the original Iranian architecture. A comparative content analysis and a semiotic and semantics approach were used to analyze the data gathered through library and field studies. Different levels of semiotics and the views of theorists in this field were studied, and then a comparative study of the two museums was carried out and the similarities and differences between the basic components of these two buildings were studied. Then, with the initial coding and categorization, while analyzing the concepts, explicit meanings, implicit meanings, and symbolic meanings were extracted. The research findings show that museums are composed of different layers that are in unity and integration with each other and meanings and concepts through five layers with the titles of construction layer, environment, access, physical-functional layer, and landscape. The study shows that the legibility of the architecture of museums is achieved by paying attention to the layers of its structure and making sense of the design according to those layers. The designers of the museums under study have tried to pay attention to the levels and layers that make up museums while paying attention to the desired functional aspects. Reflect the aesthetic concepts of Iranian architecture while paying attention to the needs of users, recreating the concepts of Iranian architecture.