شناسایی ابعاد و مؤلفه های جذب اعضای هیئت علمی، موردمطالعه؛ نظام آموزش عالی تربیت معلم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و از جهت نحوه گردآوری داده ها، کیفی وکمی است. ازآنجاکه پژوهش حاضر درصدد به دست آوردن شناختی همه جانبه از مؤلفه های الگوی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بود، بنابراین سعی شد از داده های کیفی و کمی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود. بنابراین، در این پژوهش از رویکرد آمیخته استفاده شد. در این راستا، تعداد 20 مصاحبه با اعضای هیئت علمی به روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انجام شده است. ابزار سنجش پژوهش یک فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که فرم مزبور به کمک مصاحبه و فن دلفی توسط خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی گردید. برای جمع آوری اطلاعات کمی از پرسشنامه محقق ساخته و برای تعیین روایی محتوا از دیدگاه استادان و جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی بهره گیری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها کیفی و برای پاسخ به سؤال اول پژوهش، از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شد؛ همچنین معادلات ساختاری برای مدل سازی روابط علی با تأکید بر نرم افزار لیزرل در راستای تحلیل های تکمیلی بخش کمی انجام شد. روش تجزیه وتحلیل داده ها مشتمل بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی می باشد که پس از اشباع نظری خبرگان، الگوی مزبور مشتمل بر 5 بعد، 17 مؤلفه 111 شاخص است. همچنین تحلیل های مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با داده ها موردحمایت قراردادند. با توجه یافته های حاصل الگوی حاضر می تواند، مدل مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان باشد.Dimensions and Components of Faculty Members' Requirement at Farhangian University
The present study is applied and qualitative-quantitative respectively in terms of purpose and data collection. Since the present study intends to obtain a comprehensive knowledge of the model components of the faculty members' requirement of Farhangian University; qualitative and quantitative data were used to achieve the goal. Therefore, a mixed approach was used in this research. In this regard, 20 interviews with faculty members have been conducted with a purposive sampling method from the snowball type. The research assessment tool was a semi-structured interview form that was prepared and finalized through interview and Delphi technique by experts with selective coding. A researcher-made questionnaire was used to collect quantitative data, and masters' opinions were used to determine content validity, and confirmatory factor analysis was used for structure reliability. The content analysis technique was used to analyze qualitative data and to answer the first question of the research; also, structural equations were used for modeling of causal relations considering LISREL software in line with additional analyses of quantitative part. Date analysis method consists of three stages of open, axial and selective coding. After the theoretical saturation of experts, the model included 5 dimensions, 17 components and 111 indicators. Model fitting was supported by data of structural equations modeling analyses. According to the findings, the present model can be a fit model for the faculty members' requirement of Farhangian University.