طراحی الگوی مهارت تفکّر رهبران و مدیران سازمان های دولتی ایران با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی: هدف این پژوهش طراحی الگوی مهارت تفکّر مدیران یکی از سازمان های دولتی ایران، مطالعه موردی یکی از سازمان های نظامی بود. روش پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی توسعه ای، از نظر معرفت شناسی تحقیقی کیفی و با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران ارشد و میانی سازمان مورد مطالعه و خبرگان علمی در حوزه موضوع تحقیق بود. داده های این پژوهش با دو ابزار جداگانه پرسشنامه اعتباریابی و پرسشنامه مدل سازی ساختاری تفسیری گردآوری شد. برای اعتباریابی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی (ضریب لاوشه) استفاده شد و پایایی آن 88 صدم محاسبه شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که الگوی مهارت تفکر مدیران سازمان مورد مطالعه دربردارنده شش مرحله برنامه ریزی مقدماتی، تدوین نظام مسائل سازمان، ایده پردازی، ترکیب، تصمیم گیری و اجرا و ارزیابی است، همچنین این الگوی دارای هفده گام و پنجاه و هفت فعالیت است. مرحله برنامه ریزی مقدماتی (سه گام خودآگاهی، فراهم سازی شرایط مناسب و انتخاب شیوه تفکر) و مرحله تدوین نظام مسائل سازمان (چهارگام گردآوری داده ها و اطلاعات به منظور شناسایی مسائل، طبقه بندی مسائل، شناسایی شبکه مسائل سازمان و اولویت بندی مسائل) و مرحله ایده پردازی (شامل سه گام کدگذاری داده ها، تهیه فهرستی از راه حل های جدید و ارزیابی راه حل ها و انتخاب بهترین راه حل) و مرحله ترکیب (شامل دو گام تغییر ساختار اطلاعات و الگوسازی) و مرحله تصمیم گیری (سه گام بررسی راه حل انتخابی، تعیین شرایط تصمیم گیری و انتخاب شیوه تصمیم گیری) و مرحله اجرا و ارزیابی (دو گام اجرای راه حل انتخابی و ارزیابی آن) است.Developing a Thinking Skill Model for Leaders and Managers of Iranian Government Organizations:With interpretive structural modeling (ISM) approach
The purpose of this study was to design a model of thinking skill of managers of a government organization in Iran. This research was a developmental research and qualitative research and using interpretive structural modeling. The statistical population included three groups of senior and middle managers and scientific experts in the field of research. The data of this study were collected by two separate tools: validation questionnaire and interpretive structural modeling questionnaire. To validate the questionnaire, the content validity method (lavche coefficient) was used and its reliability was calculated to be 88%. Findings showed that the thinking skills model of the managers of the studied organization includes six stages of preliminary planning, formulation of the organization's problems, ideation, composition, decision making and implementation and evaluation. Also, this model has seventeen steps and fifty-seven activities. Preliminary planning stage (three steps of self-awareness, providing appropriate conditions and choosing a way of thinking) and the stage of formulating the organization's problems system (four steps of data and information collection to identify problems, classify problems, identify network problems and prioritize problems) and ideation stage (including Three steps of data coding, preparing a list of new solutions and evaluating solutions and selecting the best solution) and the combination stage (including two steps of information restructuring and modeling) and the decision stage (three steps of reviewing the selected solution, determining the decision conditions and choosing the decision method). ) And the implementation and evaluation phase (two steps of implementing the selected solution and its evaluation).