فراترکیب تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد جدید تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران بود. این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب انجام شد. بدین منظور، پس از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی در محدوده زمانی 1980 تا 2022، 38 پژوهش که به صورت مستقیم موضوع تفکر انتقادی و هوش معنوی کارکنان سازمان را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند. پژوهش های انتخاب شده برای کدگذاری وارد نرم افزار MAXQDA شد. پس از فرآیند کدگذاری، 60 کد متمایز شناسایی شد. از میان کدهای شناسایی شده، علاقه مندی به داشتن اطلاعات خوب (18)، هوشیاری نسبت به فرصت های استفاده از تفکر انتقادی (16)، شناسایی ایده های مشترک در حیطه های انتخاب شده (13)، اعتماد به فرایند جستجوگری منطقی (10) و صداقت در رویارویی با سوگیری ها و پیش داوری های فردی (9) به ترتیب بیشترین اهمیت را از نظر تعداد ارجاع در اصطلاحات پژوهشی داشتند. در مرحله بعد کدها در قالب 16 تم و در نهایت در 4 مفهوم (ابتکار فکری، بلوغ شناختی، مهارت های حل مسأله، هوش معنوی) تقسیم بندی شدند. دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب از نوآوری های این پژوهش است که می تواند الگویی برای سایر پژوهش ها باشد.Meta-Synthesis of Critical Thinking and Spiritual Intelligence of the Employees of the Ports and Maritime Organization of Iran
The purpose of this study was to identify new dimensions of critical thinking and spiritual intelligence of employees of the Ports and Maritime Organization of Iran. This research was conducted through meta-analysis. For this purpose, after searching databases in the period 1980 to 2022, 38 studies that directly examined the subject of critical thinking and spiritual intelligence of employees of the organization entered the analysis stage. Selected studies for coding were entered into MAXQDA software. After the coding process, 60 distinct codes were identified. From the identified codes; Interest in having good information (18%), awareness of opportunities to use critical thinking (16%), identification of common ideas in selected areas (13%), trust in logical search process (10%), and honesty in dealing with individual biases and prejudices (9%) were the most important in terms of the number of citations in research terms, respectively. In the next step, the codes were divided into 16 themes and finally into 4 concepts (intellectual initiative, cognitive maturity, problem-solving skills, spiritual intelligence). Achieving a comprehensive model with a hybrid method is one of the innovations of this research that can be a model for other researchers.