بررسی تأثیر سازمان یادگیرنده بر عملکرد سازمان با نقش میانجی رفتارهای نوآورانه (نوآوری باز) (مورد مطالعه: سازمان هواشناسی کشور) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سازمان یادگیرنده بر عملکرد سازمان با نقش میانجی رفتارهای نوآورانه (نوآوری باز) می باشد. از نظر روش شناسی این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. سازمان هایی که گرایش به یادگیری دارند قادرند محیط بیرونی را برای کشف پارادایم های تکنولوژی جدید، کنکاش و بررسی کنند که این عمل منجر به نوآوری می گردد، همچنین یادگیری سازمانی باعث حفظ مزیت رقابتی سازمان در محیط پرتلاطم رقابتی سازمان ها می شود. جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان سازمان هواشناسی کشور در حوزه ستادی می باشد. حجم جامعه آماری 400 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه مورد نظر برابر 196 نفر تعیین گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی صوری آن با نظر صاحبنظران و روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، بررسی و تایید گردید. جهت بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن 826/0 می باشد، لذا پرسشنامه از پایایی مناسب برخوردار است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان می دهد که سازمان یادگیرنده بر عملکرد سازمان با نقش میانجی رفتارهای نوآورانه (نوآوری باز) تاثیرگذار است و همچنین رفتارهای نوآورانه (نوآوری باز) بر عملکرد سازمان تاثیر مستقیمی دارد.The impact of the learning organization on open innovation and the performance of the organization (case study: Iran Meteorological Organization)
The purpose of this research is to investigate the impact of the learning organization on ( innovational behaviors) open innovation and the performance of the organization. In terms of methodology, this research is a descriptive correlation type and based on the purpose of an applied research. Organizations that have a tendency to learn are able to explore and investigate the external environment to discover new technology paradigms, which leads to innovation, and organizational learning helps maintain the organization's competitive advantage in a turbulent organizational environment. Therefore, creating and institutionalizing organizational learning is one of the most important tools for the long-term success of managers of organizations in the direction of development and better performance. In this regard, the present research was conducted with the aim of investigating the impact of the learning organization on open innovation and the performance of the organization (case study: Iran Meteorological Organization). The statistical population in this research is the managers and employees of the Iran Meteorological Organization. According to the collected statistics, the size of the statistical community is 400 people. To determine the sample size, Cochran's formula was used, and the desired sample size was determined to be 196. To collect data, Watkins and Marsik's learning organization questionnaire (1996), Roter et al.'s open innovation questionnaire (2019) and Fernand et al.’s organizational performance questionnaire (2006) were used. The value of Cronbach's alpha for the research variables is 0.826, so the questionnaire has adequate reliability. Data analysis has been done using Lisrel software and the method of structural equations. The results show that the learning organization has an impact on ( innovational behaviors) open innovation innovation and the performance of the organization. Also, the results show that open innovation has a direct effect on the organization's performance.