آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی الگوی برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش از لحاظ ماهیت آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی)، هدف کاربردی، نحوه گردآوری اطلاعات پیمایشی_مقطعی بود. دربخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از مدل سازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزیی استفاده شد. مشارکت کنندگان بخش کیفی، خبرگان و جامعه آماری در بخش کمی هم معلمین دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. حجم نمونه بخش کیفی طبق اصل اشباع نظری 19 نفر که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی طبق فرمول کوکران 355 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده برآورد و انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بوده است داده ها با روش های تحلیل کیفی محتوا و حداقل مربعات جزیی تحلیل شدند. نتایج بخش کیفی ارائه الگو با 7 مقوله اصلی هدف در سه سطح شناختی، نگرشی و مهارتی، محتوا، روش، ارزشیابی و برنامه درسی جمعا 46 مقوله فرعی بودند. داده های بخش کمی(برازش مدل) با استفاده از مدل معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل از اعتبار و برازش مناسب در دو بخش درونی و بیرونی برخوردار است.

Validating of the Problem- Oriented Curriculum Model in Elementary Mathematics

The present research was conducted with the aim of validating the problem-oriented curriculum model in the elementary school mathematics course. This research was exploratory (qualitative-quantitative) in terms of mixed nature, practical purpose, the method of collecting cross-sectional survey data. Content analysis and ISM wrer used in the qualitative part and partial least squares in the quantitative part. The participants of the qualitative part, experts and the statistical community in the quantitative part were also elementary school teachers in the academic year 2014-2016. According to the principle of theoretical saturation, the sample size of the qualitative part was 19 people who were selected by the purposeful sampling method, and the quantitative part, 355 people were estimated and selected by the simple random sampling method according to Cochran's formula. The research tools were semi-structured interviews in the qualitative part and researcher-made questionnaires in the quantitative part. The data were analyzed using qualitative content analysis and partial least squares methods. The results of the qualitative part of presenting the model with 7 main target categories in three cognitive, attitudinal and skill levels, content, method, evaluation and curriculum were a total of 46 subcategories. Data from the quantitative section (model fitting) were analyzed using structural equation models and partial least squares. The results showed the model has validity and appropriate fit in both internal and external.

تبلیغات