زندگی اجتماعی چادر در ایران معاصر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سرنوشت پر فراز و نشیب چادر در زندگی زنان ایرانی، موجب شده است که معانی فراوان و متعارضی در آن پنهان شود: عقب نگاه داشتن زنان از تمدن، مقاومت در برابر زن فرنگی مآبِ خودباخته، عدالت خواه بودن، پوشش قشر حزب اللهیِ همرنگ با حکومت، فراهم آورنده زیبایی برای زن محجبه متجدد. این تعابیر که از حدود 150 سال پیش بر روی چادر بار شد، با تغییرات در کالبد آن همراه بودند؛ از تنوع در مدل دوخت گرفته تا همنشینی با دیگر اشیا. در مقاله حاضر با به کارگیری رویکرد مطالعات فرهنگ مادی، و استفاده از اسناد و شواهد مکتوب، چهار دوره زندگی اجتماعی چادر در عصر جدید را نشان می د هیم: نماد عقب ماندگی، ابزاری انقلابی و رهایی بخش، نشانه حکومتی بودن، کالایی ادغام شده در بازار مد. دوران پهلوی اول، چادر به مثابه پوششی دور از تمدن و از خلال تعارضات امر سنتی با مدرن به سخن درآمد. دوره دوم، چادر در خدمت انقلاب و مبارزه در برابر فرهنگ مصرف گرای غرب قرار گرفت. در دوره سوم، چادر شکلی از سلطه فرهنگی-سیاسی را همراهی کرد. در دوره چهارم، چادر مدهای خود را آفرید تا زیبایی های بصری صاحبش را نه تنها پنهان نکند، بلکه آن ها را هرچه بیشتر آشکار سازد. واژگان کلیدی: زندگی اجتماعی چادر، لباس، مطالعه فرهنگ مادی، زن، اشیا.The social life of the Chador in contemporary Iran
The tumultuous fate of chador in the social life of Iranian women, led to the concealment of conflicting meanings: keeping women back from civilization, resistance against Western women, carrying justice-seeking meanings, clothing of the ruling Hezbollahi faction, beauty provider for the modern veiled woman. These meanings were associated with changes in its body; From the variety of sewing patterns to the accompaniment with other objects. In the present article, through documentary method, we show four periods of chador social life in the new era: as a symbol of backwardness, as a revolutionary and liberating tool, as a symbol of pro-government, as a commodity integrated in the fashion market. In the first Pahlavi period, the chador was spoken of as a distance from civilization and through the conflicts of the traditional with the modern. In the second period, the chador served the revolution and fight against the consumerist culture of the West. In the third period, the chador was associated with a form of cultural-political domination. In the fourth period, the chador created its own fashions to not only does not hide her owner's visual beauties, but also tries to reveal them as much as possible.