آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

  قیمت زمین و مسکن، تابع عوامل و شرایط مختلفی است؛ از این رو در زمان ها و مکان های مختلف، قیمت ها، متفاوت هستند. به عبارت دیگر، در سطح یک شهر، قیمت زمین و مسکن از یک منطقه به منطقه دیگر، بر اساس مشخصات محلی و اجتماعی- اقتصادی، متفاوت است. تغییر در قیمت، یکی از مشهودترین بازتاب های اقتصادی مداخله در بافت کالبدی شهرها است. حمل و نقل عمومی از خدمات ضروری شهرهای امروزی است و حصول اطمینان از ارائه مؤثر و کارآمد آن از اولویت های بسیاری از شهرها به شمار می رود. هدف این مقاله بررسی تأثیر گسترش حمل و نقل عمومی بر قیمت مسکن با استفاده از مدل هدانیک در محلات کسری، 22 بهمن، شهرک مسکن و معلم شهر کرمانشاه می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که در آن از روش همبستگی و مدل هدانیک استفاده شده و با بهره گیری از مطالعات میدانی تأثیر متغیر مستقل و متغیرهای وابسته مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای مورد استفاده 13 متغیر بوده که بیشتر وضعیت فیزیکی و موقعیت و دسترسی ها را در بر می گیرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و برآورد مدل از نرم افزارهای SPSS و Eviews استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که ضرایب همه متغیرهای مورد بررسی، از نظر آماری در سطح خطای 05/0 درصد معنی دار است. چون سطح معناداری همه متغیرها از 05/0 کمتر است، بنابراین بین قیمت واحدهای مسکونی و متغیرهای مورد بررسی، رابطه معنادار وجود دارد.

Study the Effect of Public Transportation Expansion on Housing Price Using the Hedonic Model (A Case Study of Kermanshah)

Land and housing prices are subject to various factors and conditions. Therefore, prices are different in different times and places. In other words, at the level of a city, land and housing prices are different from one region to another based on local and socio-economic characteristics. The change in prices is one of the most visible economic reflections of intervention in physical tissue of the cities. Public transport is one of the essential services of today’s cities and ensuring that it is delivered efficiently and effectively is one of the priorities of many cities. The purpose of the present research is to study the effect of expansion of public transport on housing price using Hedonic model in the neighborhoods of Kasra, 22 Bahman and Towns of Maskan and Moallem in Kermanshah. This research is applied in which correlation method and Hedonic function were used. The effects of independent variable and dependent variables were evaluated using field studies. Thirteen variables were used of which physical condition, situation and access can be mentioned. Eviews and SPSS software were used to analyze the data and estimate the model. The obtained results showed that the coefficients of all the understudy variables were statistically meaningful. Since the p-value for all variables was less than 0.05, so there is a meaningful relationship between the price of residential units and the studied variables.

تبلیغات