آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

  عرصه های عمومی فضا باید به گونه ای نظام یابند که بتواند حضور زنان را در کنار مردان و بدون دغدغه ها و محدودیت های فردی و اجتماعی میسر سازد. در واقع عرصه های عمومی فضا باید به گونه ای نظام یابند که بتواند حضور زنان را در کنار مردان و بدون دغدغه ها و محدودیت های فردی و اجتماعی میسر سازد. مسئله اصلی تحقیق درک ساختارهای پنهان ذهنی بانوان در محیطهای شهری و الزامات حضوری آنها است. در این پژوهش تلاش می شود میزان رضایتمندی و تمایل بانوان به حضور در عرصه های عمومی در منطقه 22 شهر تهران را ارزیابی نماییم. همچنین میزان مردانه یا زنانه بودن و عدالت جنسیتی هر یک از عرصه های عمومی از منظر بانوان مورد بررسی قرار می گیرد. این تحقیق کاربردی بوده و از نظر پارادایمی در زمره رویکردهای انتقادی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مصاحبه به دست آمده است. تحلیل های صورت گرفته نشان می دهد از میان فضاهای بررسی شده، وجود عرصه های عمومی فعالیت تجاری بیشترین میزان تأثیر را حضور بانوان عرصه های عمومی دارد. پس از آن عرصه های عمومی فعالیت مذهبی، ورزشی، تفریحی و فرهنگی قرار دارند. همچنین مشخص شد فضاهای تجاری، تفریحی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی به ترتیب بیشتر عدالت جنسیتی را از نظر بانوان دارند. بر اساس نتایج مدلWGR مشخص شد حق به شهر در بخش های شمالی منطقه و بالای اتوبان همت شرایط مطلوب تری را دارد و محدوده های غربی منطقه، امتیاز کمتری را به دست آورده اند. همچنین بررسی متغیرهای مدل نشان می دهد، در مناطقی که دسترسی مناسبی به امکانات و خدمات شهری دارند، دو عامل فاصله از فعالیت های تجاری و تفریحی ارتباط مستقیمی با حق به شهر دارند.  

An Analysis of Female’s Preferences in Tehran’s Public Spaces

Public spaces should be designed in a way to allow the presence of women alongside men without any personal concerns and social limitations. Our intention with of the present study is to show how urban activities and urban design context may lead to positive effects on the women’s satisfaction in the district 22 of Tehran municipality. Moreover, the level of masculinity or femininity in the public spaces has been studied and the gender equality has been analyzed from the women’s view. This is a practical research method with a critical approach. The required data have been obtained through questionnaires and interviews. The computation has been done using the SPSS software. The results of the study shows that in women’s’ views, women are more likely to be present in the commercial urban spaces and after the public spaces in the religious characteristic, sports public spaces, parks and other recreational spaces and cultural centers respectively. Accordingly, the more accessibility, safety and pastime a public space possesses, the more females’ desire to use it. Hence, with regard to our study it should be mentioned that commercial urban spaces have the highest gender equality compared with religious, sports recreational spaces and cultural public spaces.

تبلیغات