بررسی جایگاه تئوری های معماری منظر جهان در پروژه های حرفه ای معماری منظر ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با مطالعه عمیق نظریات و رویکردها پیرامون حوزه های منظر، سعی در تحلیل، اولویت بندی و ارزیابی و نیز بررسی جایگاه آن در پروژه های حرفه ای معماری منظر معاصر ایران دارد. در همین راستا با دسته بندی نظریه های موجود در شش رویکرد (مفهوم و معنا؛ زیبایی شناسی؛ اجتماعی- فرهنگی؛ طبیعت و اکولوژی؛ طراحی، فرم، عملکرد و برنامه ریزی و فرآیند طراحی)، به تحلیل و ارزیابی آنها پرداخته خواهد شد. لازم به توضیح است که این مطالعه در دو بخش انجام می شود، بخش اول به روش کیفی نظریه زمینه ای [1] ، که با استفاده از کدگذاری مفاهیم به تحلیل نظریات می پردازد، صورت می گیرد. در بخش دوم با رویکردی تطبیقی، معیارهای استخراج شده از بخش اول، در معماری منظر معاصر ایران مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد. نتایج حاکی از آن است که در پروژه های حرفه ای معماری منظر کشور، کاستی هایی در رابطه با شش مقوله فوق وجود دارد، به طوری که در مسائلی همچون اتصال منظر به معماری، ادراک منظر، انعطاف پذیری و برنامه دهی منظر، تلاش چندانی صورت نگرفته است، اما به مواردی از جمله الگوها، نمادها، سنت، نظم و هندسه به نحو مطلوبی پرداخته می شود. بنابراین با گام برداشتن در راستای جبران این کمبودها می توان موجبات رشد و پیشرفت این رشته را در همه ابعاد، فراهم کرد. <br clear="all" /> [1] Grounded TheoryInvestigating the Status of Landscape Architecture Theories of the World in the Professional Landscape Architecture Projects of Iran
By studying theories and approaches regarding landscape, this study analyzes, prioritizes, and evaluates landscapes and investigates their positions in the professional architecture projects of contemporary landscapes in Iran. In this regard, the current theories will be classified into six approaches: concept and meaning, aesthetic, social-cultural, nature and ecology, designing, form, function, planning and the process of designing and they will be analyzed accordingly. It should be noted that this study will be carried out at two levels; at the qualitative method level which is based on the grounded theory that analyzes theories by encoding concepts. At the second level, a comparative approach is used in which the extracted criteria from level one will be evaluated in the contemporary landscape architecture of Iran. The results suggest that there are some drawbacks regarding the aforementioned categories in the professional architecture projects of landscape in the country, in a way that in issues such as connecting landscape with architecture, perceiving landscape, flexibility and planning landscape no attempt has been ever made, but the cases of patterns, symbols, tradition, order and geometry are going to be investigated favorably. Therefore, by making effort to compensate for the mentioned shortcomings we can have a considerable development in all of the cited dimensions.