ارائه مدل ساختاری به منظور بررسی روابط بین مؤلفه های مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در خیابان های پیاده مدار (مطالعه موردی: خیابان خیام و خیابان سپه قزوین) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با شروع انقلاب صنعتی، اختراع اتومبیل و گسترش شهرها، به تدریج اولویت دادن به نقش عابر پیاده و فضای پیاده محصور در شهرها و فضاهای شهری کمرنگ شده و از کیفیات فضایی عرصه های عمومی شهر، فضاهای باز شهری و پیاده راه ها کاسته شد. امروزه اغلب فضاهای عمومی شهری و خیابان ها به دلیل افزایش بی رویه وسایل نقلیه و وابستگی الگوی زندگی شهرها به آن ها، به شدت تحت سلطه ماشین درآمده است. با توجه به شکل گیری گام های نخست در طراحی خیابان های پیاده مدار در ایران و توجه به تأثیر بسیار زیادی که این خیابان ها بر شکل گیری کمی و کیفی انواع تعاملات اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندی دارند، در این مقاله به معرفی و بررسی روابط بین مؤلفه های اصلی ارتقاء تعاملات اجتماعی در خیابان های پیاده مدار پرداخته شده است. در این راستا تأثیر خوانایی که یکی از مؤلفه های اساسی ارتقاء تعاملات اجتماعی است بر روی مؤلفه های دیگر آن یعنی سرزندگی و ایمنی و امنیت موردبررسی قرار می گیرد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر قزوین می باشند که ازاین بین 200 نفر از عابران خیابان های خیام و سپه به عنوان جامعه نمونه بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. شاخص KMO در این تحقیق برابر 853/0 به دست آمد که نشا ن دهنده کفایت نمونه و مناسب بودن تحلیل عاملی برای عوامل است که پس از اطمینان از پایایی و روایی آن، در جامعه نمونه توزیع گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها مدل مفهومی ارائه شده را تائید می نماید. همچنین نتایج پژوهش نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار خوانایی بر سرزندگی و ایمنی و امنیت و تأثیر مثبت و معنادار سرزندگی بر ایمنی و امنیت در جامعه موردمطالعه می باشد.Representing Structural model to analyze relations of effective components on promoting social interactions on the pedestrian oriented streets (Case study: Khayam and Sepah streets of Qazvin)
At the beginning of industrial revolution, invention of cars and expanding the cities gradually prioritizing the role of pedestrian and enclosed pedestrian spaces in cities faded out and space quality of public areas of the city, urban open spaces and sidewalks decreased. Now days most of the urban public spaces and streets are dominated by cars because of indiscriminate increase of vehicles and dependence on pattern of urban life on them. According to formation of the first steps in designing pedestrian oriented streets in Iran and to the huge impact of this kind of streets on making quantitative and qualitative of all sorts of social interactions and increasing citizen’s life quality, in this lecture we will discuss the introduction and review of relations between main components for promoting social interactions on pedestrian oriented streets. In this regard the impact of readability which is one of the main components of promoting social interactions other components like vitality, security and safety are our case studies. This research is a practical research which is done in survey way. The statistical population of this research was chosen among Qazvin citizens and Khayam and Sepah pedestrians were our sample population. In this research we used self-made questionnaire and after ensuring its stability and validity we distributed it among our sample population. In order to analyze our data, we used confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The results of data analyze confirms our concept model. Also the research results are showing positive and meaningful effects of readability on vitality, safety, security, positive and meaningful effects of vitality on safety and security in society, which is our case study.