آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی و رواسازی نسخه فارسی مقیاس بی حوصلگی شغلی در جامعه معلمان ایرانی صورت پذیرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بود. در این مطالعه 500 نفر از معلمان شاغل شهر تهران به روش در دسترس و با استفاده از پرسشنامه آنلاین انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های بی حوصلگی شغلی لی(1986)، اشتیاق شغلی اسکاوفلی(2002)، فرسودگی شغلی مسلش(1981)، رضایت شغلی اسمیت(1969) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی، ساختار عاملی بی حوصلگی شغلی با 17 گویه را تأیید نمود که تمام 17 گویه در 3 عامل یکنواختی، برانگیختگی پایین و عدم تمایل به شغل طبقه بندی شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید برازش خوب مدل سه عاملی بود. ضرایب روایی همگرای بی حوصلگی شغلی با فرسودگی شغلی 47/0 و ضرایب روایی واگرا با رضایت شغلی 50/0- و اشتیاق شغلی 74/0- بدست آمد. همچنین پایایی پرسشنامه به روش بازآزمایی در دوره ای سه ماهه ارزیابی شد که همبستگی معنی داری معادل 87/0 بود و ضریب آلفای کرونباخ 94/0 شد که بیانگر تأیید پایایی به روش همسازی درونی بود. نتیجه گیری: بنابراین، می توان به محققین و دست اندرکاران پیشنهاد داد که در پژوهش های مربوط به تعیین بی حوصلگی شغلی و بازنگری وضعیت شغلی معلمان از این ابزار بهره جویند.

متن

Reliability and Validation of the Persian version of the Job Boredom Scale among the Iranian Teachers

The current study aimed to evaluate the reliability and validation of the Persian version of the Job Boredom Scale among Iranian teachers. The present study was descriptive-analytical, and we selected ۵۰۰ teachers working in Tehran using the convenience sampling method. We collected data using Lee’s Job Boredom Questionnaire (۱۹۸۶), Schaufeli Work Engagement (۲۰۰۲), Maslach Job Burnout Questionnaire (۱۹۸۱), and Smith’s Job Satisfaction Questionnaire (۱۹۶۹). Exploratory factor analysis using principal components and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The results of the experimental study confirmed the factor structure of job boredom with ۱۷ items; we classified all ۱۷ items into uniformity, low arousal, and reluctance to work. The confirmatory factor analysis results confirmed the excellent fit of the three-factor model. Convergent validity coefficients of job boredom with burnout were ۰.۴۷, divergent validity coefficients with job satisfaction were -۰.۵۰, and job enthusiasm was -۰.۷۴. Also, the reliability of the questionnaire was evaluated by the test-retest method in quarterly periods, which had a significant correlation of ۰.۸۷ and a Cronbach’s alpha coefficient of ۰.۹۴, which showed the confirmation of reliability by the internal synchronization method. Therefore, researchers and practitioners can be suggested to use this tool in research related to determining job boredom and reviewing the job status of teachers.

تبلیغات