نویسندگان: امیدوار مالملی

کلید واژه ها: تمثیل قاسم انوار انیس العارفین

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۶۹ - ۹۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۶۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

مقاله ای که می خوانیم «تمثیلات انیس العارفین» است، که قاسم انوار در آن به شیوه پرسش و پاسخ در باب نفس روح، دل، عقل و عشق به سبک عارفان آورده است. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار فرمی و محتوایی تمثیلات این اثر است و با روش تحقیق تحلیل محتوا انجام گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که 108 تمثیل در این منظومه شناسایی و تحلیل گردیده است. در ساخت دستوری، 70 درصد جمله ی ساده و 30 درصد جمله ی مرکب می باشد. در لحن بیان، 80 درصد جدی، 19 درصد طنزآمیز و 1 درصد رکیک است. در رواج و تداول، 80 درصد کاربردی و 20درصد کم کاربرد است. در درون مایه و محتوا، 65 درصد صوفیانه و 35 درصد دینی، اخلاقی، تعلیمی و اجتماعی است. در بلاغت، در حوزه ی بیان، 50 درصد تشبیه تمثیل و استعاره و در حوزه ی بدیع لفظی و معنوی(به ویژه مذهب کلامی)، 50 درصد کاربرد داشته است. با وصفی که گذشت، قاسم انوار، گرایش 50 درصدی به تمثیل دارد.

Allegories Anis al Arefin

This article is an attempt to investigate allegories in Anis al Arefin "a book on soul, spirit, heart, wisdom and love compiled by Ghasem Anvar in the manner of questions and answers" in a mystical style. So it aims to analyze formal and content structure of the allegories in this book based on text analysis methods. The results indicate that out of 108 instances of allegories that were extracted and analyzed in this work, %70 was found in simple grammatical sentences and %30 was found in compound sentences. Regarding the style of the work, %80 was found in serious style, %19 in sarcastic style and %1 in vulgar style. Regarding the use of these allegories, %80 was common and %20 was less common. Regarding the motif, %65 was sufic and % 35 was religious, ethical, didactic and social. Regarding eloquence, %50 was simile and metaphor and %50 in the domain of verbal and spiritual rhetoric. So based on the above- mentioned analysis, Ghasem Anvar had a %50 tendency toward allegory.

تبلیغات