آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: سودآوری شرکت ها و عوامل مؤثر بر آن از موضوعات مورد توجه در پژوهش های مالی و حسابداری هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هزینه های نمایندگی و توانایی مدیریت بر سودآوری شرکت ها و همچنین تعیین چگونگی اثرگذاری هزینه های نمایندگی بر سودآوری با تأکید بر نقش توانایی مدیران می باشد. روش: در این پژوهش از داده های مالی 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1391 تا 1397 استفاده شده است. به منظور اندازه گیری سودآوری و هزینه های نمایندگی به ترتیب از نسبت بازده دارایی ها و معکوس نسبت به کارگیری دارایی ها استفاده شده است. توانایی مدیریت نیز با استفاده از روش دو مرحله ای دمرجیان و همکاران (2012) اندازه گیری شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای تحلیل پوششی داده ها و Eviews 10 انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد شاخص مربوط به هزینه های نمایندگی بر شاخص سودآوری تأثیر منفی و معناداری دارد، براساس پنل GMM (مدل پویا)، توانایی مدیریت نیز تأثیر مثبت و معناداری بر سودآوری آتی دارد. از سوی دیگر، توانایی مدیریت تأثیر هزینه های نمایندگی بر سودآوری را تعدیل کرده و اثر منفی آن را بر شاخص سودآوری کاهش می دهد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که مدیران توانا مهارت بیشتری در همسوسازی منافع خود با منافع سهامداران دارند و تضادهای نمایندگی شامل خطر اخلاقی، مدیریت سود، تفاوت افق زمانی و تمایل به نگهداری سود در شرکت های دارای مدیران توانا کمتر است..

The Effect of Agency Costs on Profitability with an Emphasis on the role of Management Ability

Objective: The profitability of the companies and factors affecting it is an issue of interest in financial and accounting research. The purpose of this study is to investigate the effect of agency costs and management ability on the profitability of companies, and the way agency costs affect profitability by emphasizing the role of management ability. Methods: Data of 100 companies accepted in Tehran Stock Exchange was collected during the years 2012 to 2018.  In order to measure profitability and agency costs, the ratio of return on assets and inverse of assets utilization ratio were used respectively. The management ability was measured using the two-stage method of Demerjian et al (2012). Data analysis was performed using Data Envelopment Analysis and EViews10 software. Results: The results show that the index of agency costs has a negative and significant effect on the profitability index. According to the GMM Panel (dynamic model), management ability also has a positive and significant effect on future profitability. On the other hand, the managerial ability moderates the impact of agency costs on profitability by reducing its negative impact on the profitability index. Conclusion: The results indicate that managers with high abilities can better align their interests with those of shareholders and the agency conflicts such as moral hazard, earnings management, time horizon difference and the tendency to maintain profit inside the company, occur in companies with such managers less.

تبلیغات