آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۶

چکیده

قرآن در آیات متعدّدی خود را مصدِّق کتاب های پیشین معرفی کرده و در یکی از آیات، در کنار وصف «مصدق»، از وصف «مهیمن» برای بیان نسبتش با کتب پیشین، به ویژه تورات و انجیل استفاده کرده است. «تصدیق» به معنای تأیید انزال و هدایتگری است. بیشتر مفسران «هیمنه» را به معنای سیطره و تسلط قرآن دانسته و یکی از معانی یا لوازم آن را تبیین تحریف ها ذکر کرده اند. پرسش اساسی این است که مهیمن به چه معناست و چگونه با مصدق بودن سازگار خواهد بود؟ در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، کوشیدیم به برداشت دقیقی از ویژگی ها و نشانه های مهیمن بودن برسیم تا از این رهگذر بتوانیم به تصویر جامعی از ساخت معنایی نسبت قرآن با کتب پیشین، به ویژه تورات و انجیل دست یابیم. در نهایت این نتیجه به دست آمد که در آیات ضمن تأکید فراوان بر اصل انزال تورات و انجیل و شهادت بر وحیانی بودن و هدایتگری آن، در زمینه تفصیل (تنوع و تعمیق) معارف و تغییر احکام جزئی، قرآن واجد تمایزاتی برشمرده شده است. این معنا ارتباطی با نشان دادن تحریف های لفظی ندارد و در صدد دور نگه داشتن از تحریف معنوی، صیانت از اصالت دین و ارتقا به افقی وسیع تر است. مصدّق و مهیمن بودن قرآن در منظومه ارتباط بین ادیانی، مفهومی است که به نوعی ناظر به رسمیت بخشیدن به ادیان ابراهیمی در نظر گرفته می شود.

Characteristics and Signs of the Guardianship of the Qur’an Compared to Previous Books

In several verses, the Qur’an introduces itself as mu ṣ addiq (confirming) previous books, and in one of the verses, in addition to the description of mu ṣ addiq , it uses the attribute of muhaymin (guardian) to express its relation to previous books, especially the Torah and the Bible. Ta ṣ d ī q means confirming the revelation and guidance. Most commentators have considered haymana to mean the domination of the Qur’an and have mentioned one of its meanings or derivatives as explaining distortions. The fundamental question is what the meaning of muhaymin is and how it will be compatible with being mu ṣ addiq . In this research, using descriptive-analytical method, we have tried to get an accurate understanding of the features and signs of being muhaymin so that we can thereby get a comprehensive picture of the semantic construction of the Qur’an with previous books, especially the Torah and the Bible. Finally, it was concluded that in the verses, while emphasizing the principle of revelation of the Torah and the Bible and testimony to their being revelatory and guiding, the Qur’an is distinguished in the field of elaboration (diversity and profundity) of knowledge and change of minor rules. This meaning has nothing to do with showing verbal distortions and seeks to keep away from spiritual distortions, preserve the originality of religion, and promote it to a broader horizon. The Qur’an’s being mu ṣ addiq and muhaymin in the notion of interfaith communication is a concept that is considered as somehow denoting the recognition of the Abrahamic religions.

تبلیغات