آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف : اصطلاح «فلسفه برای کودکان» به دنبال بیرون کشیدن فلسفه از وضعیت انتزاعی و آوردن آن به جامعه است. درعین حال می خواهد رویکرد جدیدی به نظام آموزشی ارائه دهد تا مشکلات و ضعف های اساسی نظام آموزشی را که مدت ها پیش غیرقابل درمان به نظر می رسید، حل کند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارائه رویکردها و روش های آموزش تفکر فلسفی به کودکان می باشد. روش پژوهش : روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی - تحلیلی بوده و بر اساس مرور مقالات و منابع قبلی، مهم ترین رویکردها و روش های آموزش تفکر فلسفی به کودکان ارائه گردیدند. یافته ها : بر اساس پژوهش حاضر مهم ترین رویکردها و روش های آموزش تفکر فلسفی به کودکان از قبیل فلسفه در مقام آموزش آرای فلاسفه، فلسفه در مقام فلسفیدن، رویکرد حذفی، رویکرد انفعالی جذبی، رویکرد بومی سازی برنامه، رویکرد انتگرال به برنامه فلسفه برای کودکان (به عنوان رویکردهای آموزش فلسفه به کودکان) و قصه و داستان، روش بازی، کتاب های درسی و غیردرسی، فیلم ها و انیمیشن های آموزشی، روش جدال و مناظره، یادگیری مشاهده و تحلیل مشاهده، روش اکتشافی، پرسش و پاسخ (در قالب روش های آموزش فلسفه به کودکان) می باشند. نتیجه گیری : بر اساس مباحث مطرح شده در پژوهش حاضر نظام های تربیتی جوامع به عنوان نهادهایی که وظیفه خلق و پرورش انسان در مفهوم واقعی آن را بر عهده دارند، باید نوع نگرش خود به انسان به طور عام و کودک به طور خاص را متحول کنند. نظام های تربیتی باید درصدد باشند تا از این پس به جای تربیت مصرف کنندگان دانش، قدرت تولید دانش و قابلیت پژوهش و تفکر را در افراد پرورش دهند.

Approaches and methods of teaching philosophical thinking to children

Childhood race has a special role and importance during human life. The bred of the child's heart and mind is clean and free of any kind of writing and preoccupation; Therefore, during this period it is possible to start teaching different sciences and techniques for the child; Because any knowledge and skill will easily sit on the bred of his heart and mind. The term "philosophy for children" seeks to extract philosophy out of its abstract state and bring it to society. At the same time, wants to present a new approach for the educational system to solve the basic problems and weaknesses of the educational organization that seemed incurable a long time ago. Therefore, the aim of the present study is the present Approaches and methods of teaching philosophical thinking to children. The present research method is descriptive-analytical and based on the review of previous articles and sources, The most important approaches and methods of teaching philosophical thinking to children, such as Philosophy in the position of teaching the opinions of philosophers, Philosophy in the situation of philosophizing, elimination approach, reactive absorption approach, Localization of Program approach, Integral approach to the philosophy program for children (as approaches to teaching philosophy to children) and fiction and stories, play method, textbooks and non-textbooks, educational films and animations, controversy and debate method, observation learning and observation analysis, exploratory method, question and answer (in the form of philosophy teaching methods to children) were presented. Also, at the end, a conclusion was made from the discussed topics.

تبلیغات