واکاوی مورد اختلاف اصحاب سبت و مرجع ضمیر در آیه 124 سوره نحل (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
یکی از دشواری هایی که دانشمندان اسلامی در فهم آیات قرآن کریم با آن مواجه هستند، تعیین مرجع ضمایری است که در آیات مختلف به کار رفته است. آیه 124 سوره نحل ازجمله آیاتی است که مربوط به «اصحاب سبت» بوده و ضمیر «هاء» در عبارت «اختلفوا فیه» به مورد اختلاف آنها اشاره می کند. با این وجود اختلاف نظر درباره مرجع این ضمیر منجر به اختلاف در تفاسیر گردیده است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی و تحلیل نظرات مشهور و غیرمشهور در این زمینه پرداخته است. نگارندگان ضمن رد دیدگاه مشهور، بر این عقیده اند که اگرچه همچون دیدگاه غیر مشهور مرجع این ضمیر «مله ابراهیم» در آیه ماقبل است، ولی بر خلاف استدلال قائل این دیدگاه، آیه مورد بحث تکمیل کننده دیگر آیات مربوط به داستان اصحاب سبت بوده و از آن فهمیده می شود که علت تشریع حکم تشدیدی تحریم صید در روز شنبه، اختلاف آنان در دین توحیدی و ابراهیمی موسی (ع) بوده است.The Analysis of the Difference between the Companions of the Sabbath and the Antecedent in Verse 124 of Sūrat Al-Naḥl
One of the difficulties that Muslim scholars face in understanding the verses of the Holy Qur’an is determining the antecedents that have been used in various verses. Verse 124 of Sūrat Al-Naḥl is among the verses that are related to the “Companions of the Sabbath” and the pronoun “ h ā’ ” in the phrase ﴾ ikhtalifu fih ﴿ (differed about it) refers to their differences. However, disagreements about the reference of this pronoun have led to differences in interpretations. However, disagreements about the reference (antecedent) of this pronoun have led to differences in interpretations.
The present article uses descriptive-analytical methods to review and analyze widely-known and little-known views in this field. While rejecting the widely-known view, the authors believe that although, like the little-known view, the reference to this pronoun ( millata Ibr ā h ī m = nation of Abraham) is in the previous verse, but contrary to the argument of the maintainer of this view, the verse in question complements other verses related to the story of the Sabbath companions and it is understood from it that the ruling on tightening the fishing ban on Saturday was due to their differences between the monotheistic and Abrahamic religion of Moses (A.S.).