آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۶

چکیده

در این پژوهش تلاش شده الگوهای تربیتی سوره غافر در آموزه های ارائه شده در تفسیر المیزان کشف شود. ازاین رو از روش پژوهشی داده بنیاد استفاده شده و در نهایت، 458 مفهوم، 6 مؤلفه و46 مقوله جزئی تربیتی استخراج شده است. این مقاله سوره غافر را با رویکرد تربیتی بررسی می نماید؛ زیرا فلسفه بعثت پیامبران و اساسی ترین وظیفه اولیای الهی و متولیان و مربیان جامعه اسلامی، تربیت اسلامی است که یکی از مهم ترین و عمده ترین معارف اسلامی را نیز تشکیل داده است. برخی از مهم ترین مؤلفه های تربیتی شناسایی شده سوره غافر در تفسیر المیزان عبارت اند از: مربی (الله، رسول، ...)، متربی (امت نبی اکرم، برخی مؤمنان، موسی و ...)، زمینه (مقدمه آوردن، رعایت آداب و ...)، موانع تربیتی (فساد، گناه و ...)، اهداف (ورود به جهنم و بهشت و ...)، نتایج (آگاه سازی متربی، پیروی از مربی و ...)، فایده تربیت (دلگرمی مربی و زیاد شدن عطوفت متربی)، مبانی (رعایت مساوات، عمل و عکس العمل و ...)، قاعده (دنیا دار فانی و آخرت دار باقی و ...)، روش (تذکر و عاقبت اندیشی و ...) و ابزار تربیتی (استشهاد آوردن، استفاده از قواعد ادبی و ...). و این ابعاد تربیتی شناسایی شده و شش الگو و مدل تحقیق را تشکیل داده است.

The Educational Dimensions of Sūrat Al-Ghāfir with Reliance on Tafsīr Al-Mīzān by Means of Data-based Method

In this research, an attempt has been made to discover the educational patterns of Sūrat al-Ghāfir in the teachings presented in the interpretation of Al-M ī z ā n . Therefore, it has used the data-based research method and has been able to extract 458 concepts, 6 components and 46 minor educational categories. This article examines Sūrat al-Ghāfir with an educational approach because the philosophy of the prophetic mission of the prophets and the most basic duty of the saints, guardians and educators of the Islamic society is Islamic education, which also includes one of the most important and major part of Islamic knowledge. Some of the most important identified educational components of Sūrat al-Ghāfir in the interpretation of Al-M ī z ā n are: the educator (Allah, the Prophet, etc.) and the educated (the umma of the Holy Prophet, some believers of Moses, etc.), the background (introduction, observance of etiquette, etc.) educational barriers (corruption, sin, etc.), goals (entering Hell and Heaven, etc.), results (awareness raising the educated, following the educator, etc.) the benefits of educating (educator encouragement and increasing the compassion of the educated), principles (observance of equality, action and reaction, etc.), rule (the world as the hereafter and the hereafter as the everlasting abode, etc.), method (reminder and foresightedness, etc.) and educational tools (testimony, use of literary rules, etc.). These educational dimensions have been identified and have formed six research models. 

تبلیغات