خداباوری و شر گزاف: بررسی پاسخ ویلیام هسکر به مسأله ی شر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شر گزاف شری است که موجود عالم و قادر مطلق بتواند مانع آن شود بی آن که به سبب این ممانعت، خیری برتر از دست رود، و یا شری بدتر یا برابر با آن ایجاد شود. ویلیام رو معتقد است وجود شر گزاف تهدیدی جدی برای خداباوری است. پترسون با توسل به اراده آزاد، آن دو را سازگار می داند. به نظر هسکر استراتژی پترسون در خصوص شر صرف موفقیت آمیز است ولی در خصوص شر گزاف کارآمد نیست. پاسخ هسکر در دسته پاسخ های همسازگرایانه قرار می گیرد با این تفاوت مهم که به نظر او، خداباوری و وجود شر گزاف نه تنها سازوار هستند بلکه وجود شر گزاف برای باورمند بودن به خداوند با اوصاف اصلی الهی، ضروری تلقی می شود. هسکر به مفهوم "اخلاق ژرف" متوسل می شود. به نظر او، برای آنکه انسان ها انتخاب های اخلاقی مهم داشته باشند، اخلاق نباید تضعیف شود. به نظر هسکر این پاسخ، برخلاف پاسخ اختیارگرایانه، حتی در مواجهه با شر طبیعی گزاف نیز کارگر است زیرا فضایل اخلاقی زیادی هستند که در مواجه آدمی با بلایای طبیعی امکان تحقق دارند؛ خیرهایی همچون آگاهی، دوراندیشی، شجاعت، احتیاط، هم کاری و... . در این مقاله، استدلال هسکر و برخی از انتقادهای وارد بر این استدلال را مورد بررسی قرار داده ایم.Theism and Gratuitous Evil A Critique of Hasker’s Response to The Problem of Evil
Gratuitous evil is an instance of evil that an omniscient and omnipotent being could prevent it without thereby losing some greater good or creating some equal or greater evil. William Rowe believes that the existence of gratuitous evil is a serious threat to theism. Peterson argued that the two are compatible by use of free will. According to Hesker, Patterson's strategy on gratuitous evil is not effective. Hasker's answer falls into the category of compatibilist answers, but his view indicates an important difference, i.e. theism and the existence of gratuitous evil are not only compatible, but also the existence of gratuitous evil is necessary to believe in God with all the main divine attributes. Hasker uses the concept of "significant morality". In his opinion, in order for human choices to be morally significant, morality must not be undermined. According to Hasker, this answer_ unlike the libertarianism respond_ is useful when one encounters gratuitous natural evil, because there are many moral virtues that can be realized in the face of natural suffering and Goods such as awareness, foresight, courage, caution, cooperation, etc. In this article, we examine Hasker's argument and some of the criticism that follows it.