آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

انتشار مواد هسته ای در زمره جلوه های جرایم زیست محیطی می باشد که از ابعاد تروریستی و غیرتروریستی برخوردار است. دراین زمینه، کنشگران نظام حقوق بین الملل با تصویب کنوانسیون های حفاظت فیزیکی از مواد هسته ای و سرکوب اعمال تروریسم هسته ای به ترتیب در سال های 1979 و 2005، جرم انگاری ابعاد غیرتروریستی و تروریستی انتشار مواد هسته ای را در دستور کار قرار داده اند. در این خصوص، قانونگذار ایران در سال 1392، پخش مواد خطرناک در سطح گسترده را به عنوان یکی از مصداق های جرم حدی افساد فی الارض قرار داد. سوایِ استفاده از واژه ها و عبارت های ابهام آمیز، لزوم تحقق نتیجه مجرمانه و داشتن سوء نیت خاص باعث شده است تا پوشش ناقصی از حیث انطباق انتشار مواد هسته ای با حد افساد فی الارض به وجود آید؛ محاربه و تهدید علیه بهداشت عمومی در زمره جرایم دیگری هستند که هرکدام از چالش ها و نقص هایی در پاسخ به انتشار مواد هسته ای برخوردار هستند. در سوی مقابل، سیاست گذاران قانونگذاری فدرال ایالات متحده آمریکا به نحو روشن و کامل، جرم انگاری انتشار مواد هسته ای را در ابعاد تروریسم هسته ای و غیرِ آن، به صورت توأمان مدّنظر قرار داده اند؛ با این اوصاف، در طی جستار حاضر تلاش بر آن است تا با بررسی مقررات ایران و ایالات متحده آمریکا، واکنش کیفری منسجم و متناسبی با اعمال یادشده موردترسیم قرار گیرد.

Environmental Pollution through the Dispersal of Nuclear Material: the Criminal Strategy of Iran and the United States

The dispersal of radioactive material is one of the environmental crimes that has both terrorist and non-terrorist dimensions. In this regard, the activists of the international law system with the ratification of the conventions on the physical protection of nuclear materials and suppression of acts of nuclear terrorism in 1979 and 2005, respectively, considered non-terrorist and terrorist dimensions of dispersal of radioactive material. In this way, the legislator of Iran in 2013, considered a wide range dispersal of hazardous substances as one of the instances of Efsade-fel-arz. In addition to the use of ambiguous words and phrases, the necessity of result of the criminal offense and special malice has led to incomplete coverage in terms of dispersal of radioactive material. Muharebeh and threats against public health are other crimes that have challenges and deficiencies in response to the dispersal of radioactive substances. On the other hand, US Federal Lawmakers have clearly and completely criminalized dispersal of radioactive material in both terrorist and non-terrorist dimensions. In the meantime, the purpose of this paper is to review the laws of Iran and the United States against dispersal of radioactive material and then introduce a proper criminal reaction about aforementioned act.

تبلیغات