تقاضای بیمه ممکن است موجب شود بیمه شونده بیش از مقدار پیش بینی شده بر شرکت بیمه ی خسارت وارد کند و هزینه های شرکت را افزایش دهد. چنان چه پس از تقاضای خدمات بیمه ای، نرخ خسارت شرکت بیمه به دلیل رفتار مصرف کننده، افزایش یابد، مخاطره ی اخلاقی رخ داده است.
درمطالعه ی حاضر ابتدا ادبیات مخاطره ی اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و سپس وجود مخاطره ی اخلاقی در بازار بیمه ی اتومبیل شرکت سهامی بیمه ی ایران به عنوان یک مطالعه ی موردی ارائه شده است. در این مقاله به روش ناپارامتری، وجود مخاطره ی اخلاقی در بازار بیمه ی اتومبیل ایران آزمون شده است.
روش مورد استفاده به منظورآزمون وجود مخاطره ی اخلاقی در مقاله ،بررسی رابطه ی بین ارزش اتومبیل های بیمه شده وخرید بیمه ی بدنه اتومبیل می باشد. چنان چه نسبت اتومبیل های با ارزش پایین در دهک های ارزشی زیرین در میان خریداران بیمه ی بدنه زیاد باشد، فرضیه ی عدم وجود مخاطره ی اخلاقی رد می شود. طبق یافته های تحقیق، فرضیه ی مقاله مبنی بر عدم وجود پدیده ی مخاطره ی اخلاقی در بازار بیمه ی اتومبیل رد شده است. به عبارت دیگر در بازار بیمه ی اتومبیل ایران درصد بالایی از بیمه گذاران اتومبیل های کم قیمت، بیمه ی بدنه ی اتومبیل خریداری کرده اند، که این موضوع فرضیه ی عدم وجود مخاطره ی اخلاقی را رد می کند.
طبقه بندی G22, D82, D41 :JEL