پولشویى و لایحه مبارزه با جرم پولشویى
آرشیو
چکیده
چندى پیش دولت از تدوین و تنظیم یک لایحه جدید و تسلیم آن به مجلس خبر داد که «مبارزه با جرم پولشویى» نامیده مىشود . امروزه پولشویى موضوع گفتگوى بسیارى از محافل اقتصادى و سیاسى مىباشد . پولشویى عبارت است از تطهیر و قانونى جلوه دادن عواید حاصل از رفتارهاى مجرمانه . پولشویى به دلیل رشد چمشگیر جرایم و اعمال خلاف در سطح جهان توسعه بسیارى یافته استبه طورى که یکى از معضلات حاد جوامع جهانى محسوب مىشود . مقاله حاضر به بررسى مفهوم پول شویى و مسائل مرتبط با آن و اقدامات انجام شده در سطح بینالمللى و کشورهاى مختلف در راستاى مبارزه با پولشویى و در نهایتبه بررسى و ایرادات وارد بر لایحه مبارزه با جرم پولشویى مىپردازد .متن
مفهوم پولشویى یا تطهیر پول (money laundering)
تعاریف مختلف و متعددى از پولشویى چه توسط حقوقدانان و اقتصاددانان و چه در اسناد بینالمللى ارائه شده است که در اینجا فقط چند نمونه از این تعاریف ذکر مىشود .
برخى از حقوقدانان پولشویى (تطهیر مال) را این گونه تعریف کردهاند:
«منظور از تطهیر مال، مخفى کردن منبع اصلى اموال ناشى از جرم و تبدیل آنها به اموال پاک است . به طورى که یافتن منبع اصلى مال غیر ممکن یا بسیار دشوار گردد .» (3)
و نیز آمده است که پولشویى عملى غیرقانونى است که درآمد حاصل از خلاف شرع یا قانون در طى فرایندى ساده و پیچیده قانونى مىشود . (4)
و در تعریف دیگر پولشویى چنین بیان شده است:
پولشویى (تطهیر پول) روندى استبدان وسیله به منشا مبالغ هنگفت پولى که به طرق غیرقانونى تحصیل شده باشد (از قاچاق دارو، فعالیت تروریستى یا دیگر جنایات جدى) ظاهرى مشروع و قانونى داده شود . (5)
تاریخچه پولشویى
«پولشویى» پدیدهاى تازه و نو در ادبیات حقوقى نیست . شاید بتوان ادعا کرد که فعالیتها و اقداماتى که براى تطهیر اموال به دست آمده از جرم، صورت مىگیرد، تاریخى به قدمت تاریخ ارتکاب جرم دارد . به عبارت دیگر از زمانى که بشر ربودن مال غیر و سرقت را جرم دانسته است و یا با مفاهیمى مانند قاچاق کالا و بویژه مواد مخدر و اسلحه آشنا شده است و یا مفهوم تروریستى را شناخته و آن را جرم تلقى کرده است، پدیده «پولشویى» به وجود آمده است . با این حال در چگونگى رایجشدن آن بین پژوهشگران نظر واحدى وجود ندارد . برخى بر این عقیدهاند که ریشه واژه پولشویى را باید در مالکیت مافیا بر شبکهاى از ختشوى خانههاى ماشینى در ایالات متحده آمریکا در دهه 1930 جستجو کرد . در این سال کانگسترها، فعالیت گستردهاى در برخى از شهرهاى آمریکا، همانند نیویورک آغاز کردند و از طریق ارتکاب جرایمى مانند اخاذى، فحشا، قاچاق مشروبات الکلى، پولهاى کلانى به دست مىآوردند که لازم بود منشا این درآمدها را قانونى و مشروع قلمداد کنند . و گفته شده است که شاید علت انتخاب عنوان «تطهیر» یا «شست و شو» از همین جا نشات گرفته است . (6) ولى بر اساس نظر دیگر، علت انتخاب واژه «پولشویى» یا «تطهیر پول» براى این عمل آن است که این روند مثل یک شست و شوى خانه یا ماشین لباسشویى که چرک و کثافت را از لباسها جدا مىکند عمل کرده و با جدا کردن کثافت از پول، یا هر مال دیگر ناشى از جرم، آن را پاک مىسازد . (7) برخى دیگر معتقدند که پولشویى (تطهیر پول) «به عنوان یک جنایت» دو دهه سابقه دارد و عملا از دهه 1980 و اساسا در مورد قاچاق دارو جلب توجه نموده است . (8)
در سالهاى اخیر شاید بتوان یکى از زمانهایى را که فعالیتهاى زیادى براى پولشویى در آن انجام گرفته است زمان تبدیل پولهاى اروپایى به واحد مشترک «یورو» دانست . طبیعى بود که با توجه به سیاستهاى پولى این کشورها و نظام بانکى به نسبت مطلوب آنها، پولهاى کلان باید منشا معلوم و قانونى مىداشتند و ارائه پولهاى هنگفتبراى تبدیل به «یورو» توسط برخى که از راه نامشروع به دست آورده بودند منجر به کشف منشا غیرقانونى آنها و یا در مواردى منجر به کشف باندهاى قاچاق و یا گروههاى تروریستى مىگردید . بنابراین افراد سعى در تبدیل پولهاى خود به کالا و خرید اموال گوناگون بویژه اموال غیرمنقول نمودند .
شیوههاى پولشویى
شیوههاى پولشویى که از سوى مجرمین اتخاذ مىشود با توجه به نوع جرم، ارزش مال، امکانات مجرم، سیستم اقتصادى و قوانین و مقررات کشورى که در آنجا پول تطهیر مىشود و نظایر اینها متنوع و متفاوت است . از مهمترین و معمولىترین روشهاى پولشویى این است که پولشویان براى کاهش جلب توجه مجریان قانون به عملیات پولشویى، مقادیر زیادى پول نقد را به مقادیر کوچکى تبدیل نموده و یا به طور مستقیم در بانک سرمایهگذارى کرده و یا با آن ابزارهاى مالى چون چک، سفته و غیره خریده و در مکانهاى دیگر سپردهگذارى مىکنند . (تصفیه پول) (9)
از شیوههاى دیگر پولشویى، استفاده از بانکهاى فاسد (خصوصا بانکهاى خصوصى) مىباشد . قاچاقچیان بینالمللى با همکارى بانکها حسابهاى غیرواقعى افتتاح مىکنند این گونه بانکها براى جلب سرمایههاى کلان سپرده گذاران ناسالم از اخذ اوراق شناسایى کامل یا گزارش کردن موارد مشکوک به مقامات دولتى خوددارى مىکنند و بدین وسیله بهترین امکان را در اختیار پول شویان قرار مىدهند . البته در برخى موارد پول شویى توسط بانکها مثل سویس (که تاکید بر سرى بودن اطلاعات بانکى مشتریان است) به طور ناخواسته صورت مىگیرد . (10)
یکى از روشهاى جدید پولشویى از طریق سیستمهاى پرداختشبکهاى (system scyberpayment) مىباشد . در این سیستمها، پرداخت از طریق شبکه اینترنت، شبکههاى محلى، ماهوارهاى و یا از طریق موبایل صورت مىگیرد . پولشویان به دلیل شرایط خاص این شبکهها مانند نقل و انتقال بدون واسطه پول و بى نام بودن نقل و انتقالات وجوه و گسترش این نوع سیستم پرداخت در سطح جهان مراحل گوناگون پولشویى را از این طریق انجام مىدهند . (11)
شیوههاى دیگرى که مىتوان براى پولشویى نام برد عبارتند از: سرمایهگذارى موقت در بنگاههاى تولیدى و تجارى قانونى; سرمایهگذارى در بازار سهام و اوراق قرضه، ایجاد سازمانهاى خیریه تقلبى و ساختگى; سرمایهگذارى در بازار طلا و الماس; شرکت در مزایدههاى اجناس هندى و کالاى قدیمى و ... (12) به صورتى که پول کثیف زمانى که در فعالیتهاى قانونى وارد شده و سرمایهگذارى شود; در طول گردش دستبه دستشده و با پولهاى تمیز مخلوط مىشود به طورى که دیگر شناسایى آن غیر ممکن مىگردد .
مراحل عملیات پولشویى
عملیات پولشویى معمولا در سه مرحله صورت مىگیرد: مرحله استقرار یا مکانیابى ; (placement) مرحله استتار یا تغییر وضعیتیا لایه لایه کردن (layering) و مرحله اختلاط مالى یا ادغام . (integration)
در مرحله اول، وجوه حاصل شده، وارد سیستم مالى یا اقتصادى خود مىشود و یا به خارج از کشور انتقال مىیابد تا در دسترس نباشد و امکان کشف از بین برود و سپس در فرصتهاى بعدى آن را به اموال دیگرى مثل چکهاى مسافرتى، حوالجات و ... تبدیل کنند (13) در این مرحله ردیابى فعالیتخلاف بسیار آسان است و بنابراین پیشنهاد شده است که قوانین بانکى باید به گونهاى تغییر یابد که فعالیتهاى مالى بیش از سقف معینى، ماهیانه گزارش شود . (14)
در مرحله دوم، کوشش مىشود درآمدهاى غیرقانونى با ایجاد پوششهاى پیچیده با معاملات مالى و عملیات بانکى از منبع اصلى خود مخفى یا وارونه جلوهگر شود یا در بین بانکهاى کشور جابجایى صورت گیرد . این روند غالبا با نقل و انتقال فرامرزى و با وسایل الکترونیکى صورت مىگیرد . (15)
مرحله سوم که مرحله ادغام مىباشد پیچیدهترین مرحله از فرایند پولشویى محسوب مىشود . در این مرحله پول وارد سیستم اقتصادى و مالى مشروع مىگردد و مشابه تمام اموال دیگر است و تشخیص آن از اموال مشروع غیرممکن مىگردد . (16) و این پیچیدگى اختلاط مالى زمانى که داد و ستد جنبه بینالمللى پیدا کند به مراتب افزایش پیدا مىکند . زیرا در بسیارى از کشورها مقررات بینالمللى در رابطه با پولشویى به تصویب نرسیده و یا رعایت نمىشود .
از این رو کسانى که از طریق پولشویى به مبادلات مواد مخدر یا قاچاق کالا و ... مىپردازند در واقع با اختلاط پولهاى آلوده مجددا با قدرت بیشترى نهادى سالم و واقعى هر کشور را نشانه گرفتهاند . (17)
اثرات پولشویى بر اقتصاد
با توجه به فعالیتهاى غیرقانونى و بزهکارانه وسیع در دنیا حجم بزرگى از پولهاى در جریان دنیا پولهاى کثیف مىباشد در قطعنامه ژوئن 1998 در مجمع عمومى سازمان ملل متحد تخمین زده شد که سالانه حداقل بیست میلیارد دلار پول تطهیر مىشود . (18) همچنین آمارهاى جهانى حاکى استسالانه 500 میلیارد تا 5/1 تریلیون دلار درآمد ناشى از خرید و فروش موارد مخدر و سایر جرایم سامان دهى شده به روشهاى مختلف به دارایىهاى قانونى تبدیل مىشود . در نتیجه وجود این میزان وسیع پول کثیف ناشى از عملیات پولشویى بالطبع اثرات زیادى در سطح اقتصاد کلان خواهد گذاشت .
افزایش پولشویى و جرم و جنایتسبب کاهش تقاضاى پول و کاهش معینى در نرخ سالانه (19) (GDP) تولید ناخالص داخلى) مىشود و همچنین رشد فعالیتهاى زیرزمینى به علت رشد پولشویى به دلیل عدم ثبت در GDP سیاستهاى اقتصادى را تحت تاثیر قرار مىدهد .
علاوه بر این پولشویى بر توزیع درآمد در سطح جامعه نیز تاثیر مىگذارد و همچنین سبب آلودگى مبادلات قانونى خواهد شد . بدین صورت که اعتماد بازارها و مبادلات قانونى به دلیل آلودگى ناشى از سطح وسیع اختلاس و کلاهبرداریها مورد تردید قرار خواهد گرفت . همچنین از اثرات منفى پولشویى فرار سرمایه به صورت غیرقانونى از کشور مىباشد .
بدین صورت که پولهاى خلاف براى تطهیر و سرمایهگذارى به کشورهاى توسعه یافته غربى منتقل مىشوند . (20)
افزون بر این، پولشویى باعث مىشود که معیار اجتناب از کنترلهاى ملى جایگزین معیار نرخ بازدهى مورد انتظار براى تخصیص منابع در سطح جهان گردد . بر این اساس پولهاى نامشروع بیشتر توسط کشورهایى که کنترل و نظارت بسیار پایینى دارند جذب مىشوند . (21)
مبارزه با پولشویى
در آغاز باید گفت آنچه در گسترش چنین پدیده ویرانگرى دخیل بوده است صرفنظر از عوامل ریشهاى ; عدم اطلاعرسانى دقیق و شفاف از فعالیتهاى پیدا و پنهان پولشویان و شیوههاى نفوذ عناصر دستاندرکار تطهیر پول در لایحه اقتصادى و از همه مهمتر در سیستم بانکى هر کشور است . عزم جدى براى قطع ریشههاى پدیده پولشویى به یک یا چند کشور محدود نمىشود بلکه پدیدهاى است جهانى; اما برخى از کشورها مىتوانند با وضع قوانین سختگیرانه تا حدودى جلوى رشد و گسترش چنین پدیدهاى را بگیرد .
به گزارش سازمان همکارى اقتصادى و توسعه (OECD) ایران در میان صد کشور جهان در ردیف هشتاد و ششم مبارزه با مفاسد اقتصادى قرار دارد و در این فهرست دانمارک در رتبه اول مبارزه با پدیده پولشویى قرار دارد . در مقابل کشور سوئیس و اتریش به عنوان «بهشت پولشویى» در جهان مطرح هستند . (22)
وسعت پولشویى در ایران را ناکارآمدى نظام ادارى و نبود قوانین مشخص، نارسایى سیستم بانکى، نبود نظارت دقیق بر نقل و انتقال بانکى، عدم انضباط سیستم بانکى کشور در مقایسه با استانداردهاى بینالمللى و عدم رعایتشرایط اسلامى مبادله و عوامل دیگر دانستهاند . (23)
به هر حال امروزه تقریبا در تمام نظامهاى حقوقى کشورهاى مختلف پذیرفته شده است که نقل و انتقال اموال بویژه وجوه، و اوراق بهادار مىبایستى داراى منشا قانونى (legalorigin) باشد تا سلامت اقتصادى جامعه محفوظ بماند . از این رو شبکههاى بانکى کشور مجاز به پذیرش نقل و انتقال وجوه و نقود حاصل از ارتکاب جرایم بویژه جرایم ناشى از مواد مخدر، قاچاق اسلحه و ... و ارتشا و اختلاس و به طور کلى وجوه یا نقود با منشا مشکوک نیستند . بنابراین مبارزه با این پدیده خطرناک نه در سطح کشورها، بلکه در سطح جهانى ضرورى به نظر مىرسد . لذا در این مقاله ابتدا مبانى بینالمللى مبارزه با پولشویى بررسى مىشود سپس سیاست کیفرى برخى کشورها در برخورد با این پدیده مطرح مىشود و در نهایت لایحه جرم پولشویى که در ایران مطرح است مورد بررسى و کنکاش قرار مىگیرد .
مبانى بینالمللى مبارزه با پولشویى
در سطح بین المللى اقدامات مختلفى براى مبارزه با پولشویى انجام شده، که ذیلا به برخى از آنها اشاره مىشود .
اتحادیه بینالمللى مبارزه با پولشویى (24) (fatf)
اتحادیه بینالمللى مبارزه با پولشویى (معروف به چهل توصیه) یک سازمان همکارى میان دول است که در 7 فوریه 1990 به منظور مبارزه با پولشویى شکل گرفته است . هدف اصلى این اتحادیه در واقع مبارزه با مظاهر مختلف فعالیتهاى غیرقانونى مىباشد که بخشهاى اقتصادى کشور را تحت تاثیر خود قرار دادهاند .
در حال حاضر fatf شامل 29 کشور و دو سازمان بینالمللى است و اعضاى این اتحادیه شامل کشورهایى مىباشند که از مراکز مهم مالى جهان محسوب مىشوند اتحادیه fatf داراى یک دستورالعمل چهل مادهاى است که کلیه جنبههاى مبارزه با پولشویى را در بر مىگیرد . عمده اهداف مذکور در این دستور العمل آن است که از تطهیر پولهاى کثیف حاصل از خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق اسلحه، و در آمدهاى حاصل از ارتکاب جرایم، مخفى نگه داشتن و منشا مجرمانه تحصیل این قبیل پولها و انتقال آزادانه آنها از شبکه بانکى در داخل و خارج کشور جلوگیرى به عمل آید و مجموعهى این عملیات به عنوان اقدامات مجرمانه قابل پیگرد جزایى باشد . (25)
از ابتداى شروع به فعالیت fatf مشخص بود که کشورهاى عضو این اتحادیه داراى سیستمهاى مالى و قانونى متفاوت با یکدیگر مىباشند و نمىتوانند معیارهاى یکسانى داشته باشند و براى مبارزه با پولشویى از رفتار یکسانى پیروى کنند از این رو دستورالعمل اجرایى fatf به صورتى نوشته شده است که هم قابل اجرا توسط کلیه اعضا باشد و هم این که مبادلات پولى کشورهاى عضو را محدود نکند و مانع توسعه کشورها نشود . (26)
کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه قاچاق مواد مخدر و مواد روان گردان (u.n. drung convention)
یکى دیگر از تلاشهاى بینالمللى در جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر و نتیجه طبیعى آن; یعنى جرم تطهیر پول ناشى از فروش مواد مخدر کنوانسیون مذکور مىباشد که به «کنوانسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد» معروف بوده و در دسامبر 1988 در وین منعقد شده است . کنوانسیون که از 11 نوامبر 1990 لازم الاجرا شده است . در ماده 3 تطهیر پول را این گونه تعریف کرده است:
تبدیل یا انتقال اموال با علم به این که چنین اموالى ناشى از جرم مندرج در بند (a) قاچاق غیرقانونى داروهاى مواد مخدر و مواد روانگردان) این پاراگراف بوده یا ناشى از عمل مشارکت در چنین جرمى است . به منظور اختفا یا انحراف افشاى غیرقانونى مال یا به منظور کمک به کسى که در ارتکاب چنین جرمى نقش داشته، تا از آثار قانونى اعمال ارتکاب خود رهایى یابد .
- اختفا یا انحراف ماهیت واقعى، محل استقرار، نقل و انتقال، حرکت، حقوق متعلقه یا مالکیت اموال با علم به اینکه چنین اموالى ناشى از جرم مقرر در بند (a) این ماده یا ناشى از عمل مشارکت در چنین جرمى است .
کنوانسیون مذکور در مورخه 3/9/1370 به تصویب مجلس شوراى اسلامى ایران رسیده است .
- کنوانسیون پالرمو
کنوانسیون بینالمللى خاص جرایم سازمان یافته فراملى در دسامبر 2000 در پالرمو (ایتالیا) به امضاى 147 کشور و به تصویب 28 دولت رسیده است و در ایران طرح تصویب کنوانسیون پالرمو در قوه مجریه در حال رسیدگى است . این کنوانسیون یکى از جامعترین و جدیدترین اسناد بینالمللى است . این کنوانسیون که در 41 ماده و 6 پروتکل تدوین و تنظیم گردیده در ماده 6 با عنوان «جرم انگارى تطهیر منافع حاصل از جنایات» تطهیر پول را تعریف کرده است . همچنین بر اساس کنوانسیون مذکور کشورهاى امضا کننده متعهد مىگردند:
- مؤسسات مالى را مکانیزه و منظم ساخته و اقدام به صدور مجوز براى آنها نموده و بر آنها نظارت نمایند .
- به منظور پیشگیرى از تطهیر پول و انجام تحقیقات پیرامون آن، اصول رازدارى بانکى را تقویت کنند .
- از حسابهاى بانکى مخفى و با اسامى کاذب و جعلى حمایت ننمایند .
- نسبتبه تشکیل واحدهاى مالى به منظور جمع آورى، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات مربوط به تطهیر احتمالى پول و سایر جرایم مالى احتمالى اقدام نمایند .
همچنین بر اساس این معاهده دولتها موافقت کردند دست گروههاى جنایتکار سازمان یافته را از عواید نامشروعشان به وسیله توقیف درآمدهاى ناشى از جرم یا اموالى با همان ارزش از طریق شناسایى، توقیف و ضبط دارایىهایشان کوتاه نمایند و در ضمن به دادگاهها و سایر مقامات مسؤول اختیار دهند تا سوابق بانکى مالى یا تجارى یا اموال موجود را در دسترس قرار داده و یا ضبط نمایند . (27)
از دیگر تلاشهاى مبارزه جهانى با پول شویى مىتوان به «اعلامیه کمیته بازل» اشاره کرد که در مورد جلوگیرى از استفاده از سیستم بانکى براى تطهیر پول ناشى از جرم مىباشد و در دسامبر 1988 در شهر بازل کشور سوئیس منعقد شده و به وسیله مقامات بانکى دوازده کشور تهیه شده است . (28)
علاوه بر این برنامه جهانى علیه تطهیر پول (29) GPML در سال 1999 براى تقویت توانایى کشورها و سازمانهاى بینالمللى براى مبارزه با پولشویى تدوین گردید .
در سطح منطقهاى نیز تلاشهایى براى مبارزه با پولشویى صورت گرفته است که در این مورد از باب یادآورى مىتوان به «کنوانسیون شوراى اروپا در مورد پولشویى، جستجو، توقیف و مصادره عواید حاصل از جرم» (30) در سال 1990 و «دستور العمل اروپایى 1991 در مورد جلوگیرى از مورد استفاده قرار گرفتن سیستم مالى به منظور پولشویى» اشاره کرد . (31)
اقدامات برخى از کشورها در راستاى مبارزه با پولشویى
در سالهاى اخیر کشورهاى زیادى قوانین و مقررات مربوط به مقابله با پولشویى را به اجرا گذاشتهاند، این اقدام کار را براى پولشویان سخت کرده است .
اولین کشورى که پولشویى را جرم دانست دولت آمریکا است . ایالات متحده آمریکا استانداردها و مقررات قانونى ویژهاى را براى جلوگیرى از پولشویى تدوین کرد که از جمله آنها «قانون کنترل پولشویى» (32) مصوب 1986 مىباشد . در این قانون، دولت آمریکا عمل افرادى را که عالما معاملهاى انجام مىدهند که آن معامله مشتمل بر عواید حاصل از برخى اعمال غیرقانونى خاص (از جمله قاچاق مواد مخدر) مىباشد به قصد این که ماهیت و منبع اصلى یا مالکیت آن اموال را پنهان کرده و یا موجب اشاعه آن اعمال غیرقانونى شوند، پول شویى و قابل مجازات دانسته است . (33)
«قانون گسترش تعقیب پولشویى» (34) مصوب سال 1988 از جمله قوانین دیگر آمریکا در راستاى مبارزه با پولشویى مىباشد که در این قانون مؤسسات و اشخاص مختلف موظف به گزارش کردن معاملات نقدى بیش از ده هزار دلار خود شدهاند .
برخى دیگر از قوانین و مقررات ایالات متحده امریکا در این راستا عبارتند از:
- قانون راز دارى بانکى مصوب 1979 (the bank secercy act 1979)
- قانون مبارزه با سوء استفاده از مواد مخدر مصوب 1988 (Anti-drug abuse act)
- قانون سرکوب پولشویى مصوب 1994 (the money laundering suppression act 1994)
- قانون جامع کنترل مواد مخدر 1970، (the comprehensive drug control act 1970)
- قانون مواد ممنوعه 1970 (controlled substances act 1970)
- قانون کنترل جرایم سازمان یافته 1970 (the organized crime control act 1970)
دولت انگلستان نیز قوانینى را در راستاى مبارزه با پولشویى تصویب کرده است از جمله این قوانین «قانون جرایم راجع به قاچاق مواد مخدر» مصوب 1986 مىباشد . در این قانون کمک کردن عالمانه به هر کس در حفظ یا کنترل عواید حاصل از قاچاق مواد مخدر چه با پنهان کردن آن عواید و چه با خارج کردن آنها از انگلستان و یا با انتقال آنها به اشخاص، جرم دانسته شده است . (35) علاوه بر این، «قانون جلوگیرى از تروریسم» (36) مصوب 1989 نیز تطهیر پول سازمانهاى تروریستى را جرم مىداند .
برخى قوانین دیگر در ارتباط با پولشویى در انگلستان عبارتند از:
- مقررات راجع به پولشویى (money laundering regulations 1993)
- قانون همکارى بینالمللى در زمینه عدالت کیفرى
( (international corporation criminal justic act 1990
- قانون قاچاق مواد مخدر (money trafficking act 1994)
کشور سوئیس با این که معروف به «بهشت پول شویى» است، اقداماتى را در راستاى مبارزه با پولشویى در محدوده حقوق جزا انجام داده است . از جمله مواد 305a و 305b قانون جزا مصوب 1990 مىباشد . که در ماده 305a مشارکت عالمانه در امر پولشویى را جرم دانسته و در ماده 305b بىتوجهى مؤسسات یا اشخاصى را که اموال و سرمایههاى دیگران را براى امور تجارى دریافت مىدارند در شناسایى هویت مالک آنها جرم شناخته است .
علاوه بر این پارلمان سوئیس اقدام به انجام تغییرات دیگرى در مقررات قانون جزاى سوئیس به قصد مبارزه مؤثرتر با موضوع پولشویى کرده است . و در ضمن، دستورالعملهایى در بعد ادارى براى بانکها و سایر مؤسسات مالى سوئیس در زمینه مبارزه با پولشویى صادر شده است . (37)
در کشور اسکاتلند هم «قانون عدالت کیفرى اسکاتلند مصوب 1987» (38) و «قانون عواید ناشى از جرم» (39) مصوب 1995 مقرراتى را در امر مبارزه با پولشویى پیشبینى کردهاند و در «قانون عدالت کیفرى اسکاتلند» پنج نوع عمل در ارتباط با پولشویى جرم شناخته شده است . (40)
در مالزى براى مبارزه با جرم پولشویى یک «کمیته ملى هماهنگ کننده» متشکل از 13 وزارتخانه و سازمان دولتى تشکیل شده که بانک مرکزى مالزى یکى از سازمانهاى عمده عضو این کمیته است . (41)
در میان کشورهاى خاورمیانه نیز که سازمان ملل متحد آنها را در ارتباط با پولشویى نگرانکننده تشخیص داده، مىتوان به کشورهاى لبنان، امارات متحده عربى و کما بیش مصر و بحرین اشاره نمود که البته اعلان شده است اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان و سوریه نیز باید تحت نظارت و کنترل قرار گیرند . در این کشورها نیز تلاشهایى بر ضد پولشویى در جریان است .
کشور لبنان که داراى یکى از پیشرفتهترین نظامهاى مالى در خاورمیانه مىباشد از همکارى با fatf نیز خوددارى کرده است در سال 2001 قانونى را مبنى بر جرم شناختن عملیات پولشویى در این کشور به تصویب رسانده است و علاوه بر این، بانک مرکزى لبنان نیز با صدور بخشنامهاى نظارت بر عملیات پولشویى و ارائه گزارش از تمامى عملیات بانکى مشکوک را در دستور کار خود قرار داده است . (42)
در امارات متحده عربى نیز قانون مبارزه با پولشویى در سال 2002 (43) به تصویب هیات وزیران امارات رسیده است . این قانون که در 25 ماده به تصویب رسید در ماده 1 «کمیته ملى مبارزه با پولشویى» (44) را تحت ریاستبانک مرکزى امارات پیشبینى کرده است و پولشویى را در ماده 2 جرم دانسته و در ماده 13 مجازاتهایى را از جمله جزاى نقدى و حبس و مصادره اموال پیشبینى کرده است . علاوه بر این قانون امارات نیز طى بخشنامهاى در دسامبر 2000 تمامى نهادهاى مالى را ملزم کرده بود که هر گونه معاملات مشکوک را به واحد موارد مشکوک و ضد پولشویى بانک مرکزى گزارش دهند و یا هر فرد و سازمانى که مشارکتشان در پولشویى محرز شود به مشارکت تلویحى یا غیر مستقیم در پولشویى متهم کنند .
ایران و لایحه مبارزه با جرم پولشویى
در بخشهاى قبلى این مقاله تا حدودى خطر پولشویى را در بر هم زدن نظم اقتصادى کشورها و سیاست کیفرى برخى از کشورها در مبارزه با این پدیده خطرناک و همچنین برخى از اقدامات انجام شده در سطوح بینالمللى و منطقهاى و ملى در راستاى مبارزه با پولشویى را مرور کردیم . در کشور ایران با وجود این که با تورم قوانین جزایى روبرو هستیم اما متاسفانه در پارهاى از موارد خلا قانونى وجود دارد هر چند در برخى از قوانین فعلى مواردى وجود دارد که نهایتا به مجازات مرتکبین اعمالى منجر مىشود که پول شویى محسوب مىشود (اصل 49 قانون اساسى و قانون نحوه اجراى اصل 49 ق . ا). اما تاکنون قانون جامعى که منحصرا در راه مبارزه با پولشویى تصویب شده باشد، وجود نداشته است . بنابراین در پارهاى از موارد با وجود روشن بودن منشا نامشروع اموال، امکان قانونى مبارزه با آنها وجود ندارد . نبود چنین قانونى در مقابله با پولهاى کثیف، گسترش فساد اقتصادى، توسعه اعتیاد، تسهیل جابهجایى مواد مخدر و بسیارى از نابسامانیهاى اقتصادى و اجتماعى را موجب گردیده است . اگر چه قانون مقابله با جرم پول شویى در ردیف قوانین مترقى جوامع توسعه یافته محسوب مىشود ولى متاسفانه به دلیل نبود اراده سیاسى در کشورمان شاهد مسکوت ماندن پنج پیشنویس قبلى در دولتهاى وقتبودهایم .
خوشبختانه در دولت فعلى، وزارت امور اقتصادى و دارایى در مورخه 26/10/80 پیشنویس حداقلى را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران لایحه مبارزه با جرم پولشویى را در نه ماده در مهرماه 1381 از سوى دولت تقدیم مجلس شوراى اسلامى نموده است . در این مقوله سعى داریم لایحه مذکور را تبیین و مورد بررسى و نقادى قرار دهیم .
دولت در مقدمه توجیهى، هدف از لایحه مذکور را جلوگیرى از تبدیل یا تغییر یا نقل و انتقال یا پذیرش یا تملک داراییها با منشا غیرقانونى و پیشگیرى از آثار منفى و فرایند پولشویى بر اقتصاد ملى از جمله تاثیر بر سیاستهاى توسعه و ایجاد ناپایدارى در وضعیت اقتصادى و خروج سرمایه، نظارت مؤثر و کاراتر بر گردش پول و کالا، ارتقاى سطح شفافیت و انضباط مالى در اقتصاد کشور و حمایت از هر گونه فعالیت اقتصادى سالم عنوان کرده است .
تدوین کنندهگان لایحه در ماده 1 به جرم انگارى عمل پول شویى پرداختهاند و جرم پول شویى را این گونه تعریف کردهاند:
«جرم پولشویى عبارت است از هر گونه تبدیل یا تغییر یا نقل و انتقال یا پذیرش یا تملک دارایى با منشا غیرقانونى به طور عمدى و با علم به آن براى قانونى جلوه دادن دارایى یاد شده .
تبصره - دارایى با منشا غیرقانونى: وجوه یا اموال یا منافعى است که از طریق فعالیتهاى مجرمانه از قبیل ارتشا، اختلاس، تبانى در معاملات دولتى، کلاهبردارى، فرار مالیاتى، قاچاق کالا و ارز، فحشا، قمار، قاچاق مواد مخدر ربا و سرقت کسب شده باشد .»
در کنوانسیون پالرمو که جدیدترین سند بینالمللى است و طرح تصویب کنوانسیون مذکور در هیات وزیران مطرح استبه جرم انگارى تطهیر منافع حاصل از جنایت اشاره شده است و از دولتهاى متعاهد خواسته شده استبا وضع قانون در حقوق داخلى این عمل را جرم تلقى کنند .
نکتهاى که در ماده 1 لایحه مذکور قابل توجه است این که تبصره ماده مذکور فقط از یک سرى جرایم نام برده و از اشاره به برخى موارد دیگر اغماض کرده است . هر چند عناوین ذکر شده در تبصره به عنوان نمونه ذکر گردیده است ولى مواردى وجود دارد که تا به حال جرم انگارى نشده و سرمنشا پول کثیف مىباشند . این در حالى است که در ماده 2 کنوانسیون پالرمو دولتها متعهد شدهاند که تلاش کنند تا بیشترین حد ممکن مفاد بند 1 را درباره «جرایم مقدم» اجرا کنند مثلا یکى از سرمنشاهاى پول کثیف در کشور ناشى از نبود قانون ضد رانت و ضد دامپینگ (45) است . در شرایطى که امتیازنامههاى رابطهاى با درج یک امضاى طلایى مقام مربوطه در مجوزنامههاى مجاز مشروط شکل قانونى به خود مىگیرد، درآمد حاصل از دامپینگ (ارزان فروشى مکارانه) کالاى وارداتى و معرفى رانتبه عنوان دارایى با منشا غیرقانونى در تبصره ذیل ماده 1 به فراموشى سپرده شده است . (46)
نکته دیگرى که در اینجا باید خاطر نشان کرد این که در این لایحه نه به جنبه فراملى جرم مذکور اشاره شده و نه به التسازمانیافتگى جرم مربوط، امروزه پولشویى منافع حاصل از جنایت توسط گروههاى سازمان یافته جنایتکار غالبا در کشورهاى دیگر صورت مىگیرد . لذا ضرورت دارد که به مساله مبالغ نامشروع وارد شده به کشور توجه شود; زیرا در غیر این صورت جنایتکاران از خلا موجود سوء استفاده کرده و عواید نامشروع را به راحتى در کشورهاى دیگر تطهیر مىکنند . با توجه به این که به جنبه فراملى جرم مذکور اشاره نشده است هیچ همکارى بینالمللى نیز پیشبینى نشده است .
ایراد دیگرى که بر تبصره ماده یک وارد شده، این که برخى از مفاهیم به کار رفته در تبصره فاقد شفافیت لازم است . مثلا در مورد ربا این شبهه وجود دارد که آیا نرخهاى بالاتر از سه درصد کار مزد، ربا محسوب مىشود یا نرخهاى حدود 20 درصد بانکى یا محدود به 30 درصد که مؤسسات اعتبارى، بانکهاى خصوصى و شرکتهاى سرمایهگذارى دریافت مىکنند یا ارقام بالاتر که در بازار مطرح است . یا در خصوص مالیات هم در شرایطى که سیستم پولى به نظام مالیاتى متصل نیست چگونه امکان مقابله با فرار مالیاتى فراهم خواهد شد . (47)
مساله دیگر در این لایحه بحث «جرم منشا» یا اصلى است که در ماده 2 لایحه مذکور پیشبینى شده است . جرم منشا در کنوانسیون پالرمو با عنوان «جرم مقدم» یاد شده است . (ماده 2 کنوانسیون) (48) جرم منشا یا جرم اصلى عبارت است از جرمى که در نتیجه ارتکاب آن منافعى حاصل شده و مىتواند موضوع جرم مستقل پولشویى قرار گیرد به عبارت دیگر پولشویى جرمى مستقل است و در عین حال مؤخر بر جرم مقدمى است که ارتکاب یافته است . (49)
بىشک مهمترین محور مبارزه با پولشویى در عرصه حقوق داخلى مىتواند مبارزه با جرایم منشا باشد; زیرا هر گونه مبارزه مستمر، اصولى و جدى با جرایم قاچاق و مفاسد اقتصادى سازمان یافته و تشکیلاتى (در قالب عناوین مجرمانه) اقدامى است در جهت جلوگیرى از ارتکاب جرم پولشویى . و الا مجرمان با تحصیل منافع نامشروع از طریق ارتکاب جرایم منشا یا مقدم و به منظور مشروع جلوه دادن این منافع ناچار خواهند بود آن را به اقتصاد جامعه تزریق کنند و در نتیجه با ورود پول کثیف به سیستم سالم اقتصادى کشور، زمینه اختلال در نظام اقتصادى کشور فراهم خواهد شد . (50)
بنابراین در وهله اول باید با جرم منشا مبارزه کرد و در صورتى که جرم منشا ریشه کن شود موضوع جرم پولشویى هم منتفى خواهد شد . ممکن است در اینجا این ایراد هم گفته شود که کشورها سیاست کیفرى مؤثرى را در مورد جرایم منشا اعمال نمىکنند .
نکته دیگر در این لایحه، بحثشروع به جرم پولشویى مىباشد هر چند در ماده 3 لایحه مذکور براى شریک و معاون جرم پولشویى مجازات تعیین شده است ولى لایحه مورد بحث در خصوص شروع به جرم پولشویى ساکت است و با توجه به ماده 41 ق . م . ا . شروع به جرم زمانى قابل مجازات است که در قانون جرم شناخته شده باشد . و با این وصف شروع به جرم پولشویى قابل مجازات نخواهد بود .
مساله مهم دیگرى که در این لایحه قابل بحث است ضعف ضمانت اجرایى پیشبینى شده در ماده 3 مىباشد . همانطور که مىدانیم بر طبق اصول کلى حقوق جزا، باید بین جرایم و مجازاتها تناسب وجود داشته باشد . در لایحه مذکور مجازاتهاى مقرر به هیچ وجه متناسب با خطرات ناشى از این جنایت نیست و این در حالى است که در کنوانسیون پالرمو دولتها ملزم گردیدهاند که در اعمال مجازاتها و ضمانت اجراهاى مربوط در خصوص جرایم مشمول این کنوانسیون شدت این جرایم را در نظر بگیرند . (بند 1 ماده 11 کنوانسیون) و در ضمن تاکید ریاست قوه قضائیه بیشتر مبنى بر تشدید مجازات جرم پولشویى است . (51)
در لایحه مورد بحث، اشخاص مرتکب جرم پولشویى اعم از مباشر و شریک علاوه بر ضبط دارایى با منشا غیرقانونى به جزاى نقدى معادل یک چهارم ارزش دارایى مذکور محکوم مىشوند (ماده 3 لایحه) و در تبصره 1 ماده مذکور هم آمده است که اعمال مجازات منوط به عدم پیشبینى آن در قوانین مربوط به جرایم است . به نظر مىرسد که اعمال یک چهارم جزاى نقدى مشوق بزرگى براى متخلفان است زیرا در صورت به دام افتادن و پرداخت این مبلغ براى چنین مجرمان رقم بالایى نیست و تا جایى که مطلوبیتحاصل از فساد، بالاتر از جرم باشد مفسدان در ادامه مسیرشان مستحکمتر خواهند شد . (52) و اصولا مجازات چنین جرمى باید از جرایم مقدم (منشا) شدیدتر باشد در حالى که هیچ سنخیتى با مجازاتهاى جرایم مذکور ندارد در صورتى که اگر مجازات جرم پولشویى شدیدتر باشد، متخلفان به راحتى قادر نخواهند بود جرایم مقدم را انجام دهند .
نکته دیگر در مورد لایحه، مجازات معاون جرم پولشویى مىباشد (تبصره 4 ماده 3 لایحه) اگر چه در جرایم عادى، اعمال مجازات خفیفتر در خصوص معاون، اصلى مسلم و منطقى است ولى اعمال این قاعده در جنایات سازمانیافته چندان صحیح نیست; چون در چنین جرایمى کسى که مستقیما در رکن مادى جرم دخالت نمىکند نقش بسیار مهمترى ایفا مىکند . و شاید علت این امر هم بدین جهت است که در این لایحه به جنبه سازمانیافتگى این جرایم اشاره نشده است . و گرنه این امر هم باید مورد توجه قرار گیرد .
مساله قابل توجه دیگر در ماده 3 لایحه، مجازات اشخاص حقوقى مىباشد . همان طور که مىدانیم به اعتقاد برخى حقوقدانان اشخاص حقوقى هم مانند اشخاص حقیقى مىتوانند مرتکب جرم شوند و مسؤولیت کیفرى هم دارند . دقت در تدوین این قسمت از لایحه قابل تحسین است ولى «مسؤولیت تضامنى» شخص حقوقى با کارکنان آن قابل ایراد است چرا که مسؤولیت تضامنى مربوط به امور حقوقى است نه امور کیفرى و به نظر مىرسد که قانونگذار، مجازات را مانند جبران خسارت فرض کرده است در حالى که هدف از مجازات اصلاح و تنبیه مجرم است نه جبران خسارت و پرداخت جریمه . و اگر تدوین کنندگان لایحه مقصودشان این بوده است که اینها با هم شریک در جرم هستند علاوه بر اصول کلى حقوق جزا با ماده 3 لایحه مذکور مغایرت دارد .
بحث دیگر درباره ماده 4 لایحه مذکور مىباشد . طبق این ماده
«هر شخص که عالما و عامدا براى کمک یا تسهیل جرم پولشویى مرتکب موارد ذیل شود در حکم معاون جرم محسوب و به مجازات مربوط محکوم مىشوند .»
همانطور که واضح است در این ماده شرایط معاونت صادق نیستبلکه مجازات معاون بر چنین شخصى بار مىشود . ولى نکتهاى که باید اینجا ذکر کرد اینکه ماده 4 دو جنبه دارد . اول این که مباشر جرم به طور کامل جرم را انجام مىدهد و معاون (در حکم معاون) چنین شخصى هم قابل مجازات است . دوم این که مباشر جرم به طور کامل موفق به انجام جرم مورد نظر (پولشویى) نمىشود . با توجه به این که مباشر جرم در اینجا محکوم به جرم پولشویى نمىشود و از طرف دیگر مجازات معاون هم وابسته به مباشر است و در ضمن، اعمال ارتکابى مذکور در ماده 4 اعم است از این که مباشر، جرم را انجام داده باشد یا نه; چگونه عمل شخص مندرج در ماده 4 لایحه قابل مجازات است؟ نکتهاى است که باید هنگام تصویب نهایى لایحه مد نظر قرار گیرد .
نکته آخر این که در این لایحه مرجع قضایى رسیدگى کننده به این جرم مشخص نشده است و از طرفى تعیین چنین مرجع قضایى هم مشکل است . چرا که اگر این لایحه را در راستاى اصل 49 ق . ا . بدانیم رسیدگى به این جرم در صلاحیت دادگاه انقلاب خواهد بود و اگر متفاوت با اصل مذکور باشد اصل بر صلاحیت دادگاههاى عام است که در این صورت باز هم در برخى مصادیق آن ابهام وجود خواهد داشت . مثلا رسیدگى به اصل جرم قاچاق در دادگاه انقلاب استحال آیا به جرم پولشویى ناشى از چنین جرمى در دادگاه انقلاب رسیدگى خواهد شد یا نه؟
نتیجهگیرى
تحصیل پولهاى کثیف و تطهیر آن، عملى خلاف و غیرقانونى بوده و داراى تبعات منفى بسیارى بر نظم و اقتصاد کشور مىباشد . به همین دلیل مبارزه با پولشویى مورد توجه جامعه جهانى قرار گرفته است و برخى کشورها نیز براى نیل به این مقصود اقدام به تصویب قوانین و مقررات ویژهاى نمودهاند . در ایران هر چند برخى مخالف قانون پولشویى هستند و معتقدند که با وجود اصل 49 ق . ا . نیازى به قانون پولشویى نیست و در ضمن با نظام پولى مالى ایران همخوانى ندارد ولى باید گفت که کشور ما هم به توجه به این که در معرض ارتکاب رفتارهاى مجرمانهاى نظیر خرید و فروش مواد مخدر قاچاق کالا و جرایم دیگر مىباشد که به دلیل فقدان الزامات قانونى، به سادگى در قالب فعالیتهاى مالى و سرمایهگذارى تطهیر مىگردد; بنابراین قوانین موجود براى مبارزه با این جرم کافى نیست .
از این رو لایحه پول شویى یک اقدام مثبت در جهت پیشگیرى و مبارزه با پولشویى مىباشد ولى با این حال لایحه مذکور ایرادات و نواقصى اساسى دارد که باید در هنگام تصویب نهایى لایحه مد نظر قرار بگیرد .
متن کامل کلیات لایحه مبارزه با جرم پولشویى
لایحه مبارزه با جرم پولشویى در جلسات متعدد و با حضور کارشناسان و نمایندگان دستگاههاى ذیربط در کمیسیون مشترک (اقتصادى، برنامه و بودجه و قضایى و حقوقى) مطرح شد و پس از بحث و تبادل نظر، کلیات آن عینا در جلسهى نهایى مورخ 25/12/1381 در 9 ماده مورد تصویب قرار گرفت .
به گزارش ایسنا، متن لایحه به شرح زیر است: ماده 1 - جرم پولشویى عبارت است از هر گونه تبدیل یا تغییر یا نقل و انتقال یا پذیرش یا تملک دارایى با منشا غیرقانونى، به طور عمدى و با علم به آن براى قانونى جلوه دادن دارایى یاد شده .
تبصره - دارایى با منشا غیرقانونى: وجوه یا اموال یا منافعى است که از طریق فعالیتهاى مجرمانه از قبیل ارتشا، اختلاس، تبانى در معاملات دولتى، کلاهبردارى، فرار مالیاتى، قاچاق کالا و ارز، فحشا، قمار، قاچاق موارد مخدر، ربا و سرقت کسب شده باشد .
ماده 2 - در مورد جرایم منشا دارایىهاى یاد شده، مرتکب به مجازات مقرر در قوانین مربوط محکوم خواهد شد .
ماده 3 - اشخاصى که مرتکب جرم پولشویى مىشوند (اعم از مباشر یا شریک)، علاوه بر ضبط دارایى با منشا غیرقانونى (در صورت نبود اصل، به بهاى آن) و منافع حاصل از آن، به جزاى نقدى معادل یک چهارم ارزش دارایى مذکور محکوم مىشوند .
تبصره 1 - اعمال مجازات ضبط، منوط به عدم پیشبینى آن در قوانین مربوط به جرایم منشا دارایىهاى یاد شده مىباشد .
تبصره 2 - چنانچه رد دارایى ضبط شده به صاحب حق در قوانین مربوط مقرر باشد، وفق آن اقدام مىشود .
تبصره 3 - هرگاه کارکنان شخص حقوقى مرتکب جرم پولشویى شوند و شخص حقوقى از منافع حاصل از جرم مذکور منتفع شده باشد، این شخص متضامنا با کارکنان مجرم، نسبتبه دارایىها و جزاى نقدى متعلقه مسؤولیت دارد .
تبصره 4 - کیفر معاون جرم، جزاى نقدى معادل یک دهم تا یک پنجم ارزش دارایى با منشا غیرقانونى است .
تبصره 5 - در موارد فوق، در صورت تکرار جرم، مرتکب علاوه بر ضبط دارایى و منافع مطابق این ماده، در مرتبه اول به دو برابر جزاى نقدى یاد شده و در مرتبه دوم و به بعد، براى هر مورد، به سه برابر آن محکوم خواهد شد .
ماده 4 - هر شخص که عالما و عامدا براى کمک یا تسهیل جرم پولشویى مرتکب موارد ذیل شود، در حکم معاون جرم محسوب و به مجازات مربوط محکوم مىشود .
الف - عدم ارائه اطلاعاتى که بر حسب وظایف قانونى یا حرفهاى خود از دارایىهاى موضوع تبصره ماده (1) کسب مىکنند به مراجع صلاحیتدار قانونى .
ب - ارائه هر گونه اطلاعات غیرواقعى به ماموران دولتى یا سایر مراجع و اشخاص ذى صلاح قانونى .
ج - انجام اقدامات ادارى مانند ثبت در ادارات ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمى و شهردارىها و عملیات بانکى در بانکها، مؤسسات مالى و اعتبارى و صندوقهاى قرض الحسنه .
د - افشاى اطلاعات به دست آمده در جریان مبارزه با پولشویى توسط ماموران دولتى و سایر اشخاص مقرر در این ماده یا استفاده از آن به نفع خود یا دیگرى توسط آنها .
تبصره - در صورت استفاده از اطلاعات مذکور در این بند به نفع خود یا دیگرى، مرتکب علاوه بر مجازات مقرر در این ماده، به ضبط درآمدهاى حاصل شده نیز محکوم مىشود .
ماده 5 - هیات وزیران مجاز است در راستاى اجراى این قانون، در آیین نامه اجرایى این ماده نسبتبه موارد ذیل و مقررات مربوط اتخاذ تصمیم کند:
الف - الزام دستگاهها، نهادها و سایر اشخاص به:
1 - ارائهى اطلاعات .
2 - ارائهى اسناد و مدارک لازم و نحوهى نگهدارى و مدت آنها .
3 - تعیین هویت .
ب - معیارهاى تشخیص موارد مشکوک .
ج - پیشبینى دستگاهها، اشخاص حقوقى و مقامات مربوط که مجاز به تشخیص موارد مشکوک خواهند بود .
د - دادن اختیار به دستگاهها و اشخاص حقوقى براى قطع خدمات در موارد مشکوک .
ه - تعیین نوع، مصادیق و حیطه خدمات مذکور در بند (د) و شرایط و ملاکهاى قطع و یا استمرار آن .
و - تعیین فهرست دستگاههاى دولتى و مؤسسات و سازمانهایى که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است و نهادهاى عمومى غیردولتى و سایر اشخاص که ملزم به رعایت مقررات مربوط به هر یک از بندهاى فوق مىباشند .
تبصره - اشخاص مجاز به تشخیص اولیه موارد مشکوک، در صورت برخورد با آنها مکلفند این موارد را بلافاصله به دستگاه دولتى که وفق ماده (8) مشخص مىشود منعکس کنند . در صورت تایید و دستور دستگاه مزبور، خدمات مربوط برابر مقررات آییننامه اجرایى این ماده قطع مىشود . اشخاصى که خدمات در مورد آنها قطع گردیده، اگر اقدام انجام شده را خلاف قانون و مقررات مربوط بدانند، مىتوانند به مرجع قضایى صالح شکایت کنند .
ماده 6 - متخلفان از مقررات آیین نامه اجرایى ماده (5)، در صورتى که عنوان مباشر یا شریک یا معاون جرم پولشویى در مورد آنها صدق نکند، حسب مورد توسط هیاتهاى تخلفات ادارى به مجازاتهاى زیر محکوم مىشوند:
الف - مستخدمان و ماموران دستگاههاى دولتى و نهادهاى عمومى غیردولتى به مجازات مقرر در ماده (576) قانون مجازات اسلامى (تعزیرات و مجازاتهاى بازدارنده) - مصوب 2/3/1375 .
ب - سایر اشخاص به شش ماه تا پنجسال محرومیت از هر گونه عضویتبا اشتغال به سمت مربوط براى هر بار تخلف .
ماده 7 - شوراى مبارزه با پولشویى به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت وزیران امور اقتصادى و دارایى، بازرگانى، اطلاعات و دادگسترى و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزى کشور و رئیس کل بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران و دادستان کل کشور براى انجام وظایف زیر در چارچوب قوانین و مقررات تشکیل مىشود:
الف - سیاستگذارى، برنامهریزى، هدایت و ارائه راهکارهاى اجرایى لازم .
ب - اظهارنظر درباره آییننامههاى اجرایى این قانون و لوایح مورد نیاز .
ج - انجام هماهنگى بین دستگاههاى اجرایى .
د - اتخاذ تدابیرى براى مشارکت دادن بخشهاى خصوصى، تعاونى و عمومى غیردولتى در مبارزه با پولشویى .
تبصره - وزیر امور اقتصادى و دارایى دبیر شوراى مذکور است و دبیرخانه آن در وزارت امور اقتصادى و دارایى مستقر مىشود .
ماده 8 - سازماندهى لازم براى نظارت، بازرسى، جلوگیرى از امحاى آثار و دلایل جرم پولشویى، طرح شکایت و رسیدگى مقدماتى، اجرایى دقیق مفاد این قانون و ساز و کارهاى ادارى لازم براى تحقق اهداف آن، با پیشنهاد وزارت امور اقتصادى و دارایى و تصویب هیات وزیران مشخص مىشود .
ماده 9 - آییننامههاى اجرایى این قانون، توسط وزارت امور اقتصادى و دارایى و با اخذ نظر از شوراى مبارزه با جرم پولشویى تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
پىنوشت:
1) متن کامل کلیات لایحه مبارزه با جرم پولشویى، در پایان همین مقاله، ضمیمه شده است .
2) کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسى، محقق و نویسنده .
3) حسین میرمحمد صادقى، حقوق جزاى بینالملل، نشر میزان، چاپ اول، 1377، ص 332 .
4) ناصر پرتوى، منبع: WWW.hamafekri.org/dbase/
5. WWW.landryman.u.net.com - billy stell, money launderig > what is money laundering?
6. paulamireid> money laundering _ an irish perspective pp.206-227.
(به نقل از حسین میرمحمد صادقى، پیشین، ص 333) .
7. D.A. chai kin. money laundering as a sup rantional crime.
(به نقل از همان)
8. Billy stell, money laundering - abrief history, WWW.laundurman.u.net.com
9) عبدالرضا ملک، محبوبه مدنى اصفهانى، پولشویى و راههاى مبارزه با آن، سایت اینترنتى بانک رفاه; حسین میرمحمد صادقى، پیشین، صص 338 - 335 .
10) حسین میرمحمد صادقى، پیشین، ص 338 .
11) عبدالرضا ملک، محبوبه مدنى اصفهانى، پیشین .
12) ر . ک: همان; میرمحمدصادقى، پیشین، صص 343 - 341; الهام عبیرى، وسعت پولشویى تابع وسعت فساد اقتصادى است (گزارش)، روزنامه آسیا، مورخه 27/9/1381; سهیل ایلدرى، پولشویى و تجارت الکترونیکى (ترجمه)، فصلنامه بانک صادرات، ش 21 .
13. Billy stell, money laundering - stages of process, op cit.
14) ناصر پرتوى، پیشین .
15. Billy steel op cit.
16) صادق سلیمى، تطهیر پول در اسناد بینالمللى و لایحه پولشویى، مجله تخصصى دانشگاه علوم اسلامى رضوى، ش 6، 1381، ص 134 .
17) حسین حشمتى، شرایط اسلامى مبادله مانعى بالقوه در مقابل پولشویى، فصلنامه بانک صادرات، ش 21 .
18) اینترنت WWW.hamefekri.org
19. gross domestic product.
20) عبدالرضا ملک، محبوبه مدنى اصفهانى، پیشین .
21) على حسنزاده، بهنام مرادى، تطهیر پول و نظام مالى بین المللى، سایتبانک رفاه .
22) ر . ک: روزنامه آسیا، مورخه 27/9/1381 . (وسعت پولشویى، تابع وسعت فشار اقتصادى است)
23) ر . ک: حسین حشمتى، عزم جدى براى قطع ریشههاى نامرئى در لایحههاى اقتصاد (سرمقاله)، فصلنامه بانک صادرات ایران، ش 21 .
24. financial action task force on money laundering.
25. WWW.ofcd.org/fatf/
26) عبدالرضا ملک، دستورالعمل اتحادیه بینالمللى مبارزه با پولشویى، مجله بانک و اقتصاد، ش 26 .
27) رضا پرویزى، معاهده پالرمو علیه جرایم سازمان یافته فراملى، مجله امنیت، 18/17/1379 و ر . ک: WWW.untreaty.un. org
28) حسین میر محمد صادقى، پیشین، ص 344 .
29. global program against money laundering.
30. council of europe convention on the laundering, search, seizure and confiscation of the proceeds from crime.
31) عبدالعلى نظافتیان، پولشویى (WWW.sharp.iran-bim.com)
32. money laundering control act, 1986.
33) حسین میرمحمد صادقى، پیشین، ص 347 .
34. money laundering prosecution in improre meni act, 1988.
35) حسین میر محمد صادقى، پیشین، ص 350 .
36. precention of terrorism act, 1989.
37) حسین میرمحمد صادقى، پیشین، ص 353 .
38. criminal justice (scotland) act 1987.
39. proceeds of crime cscotland act, 1995.
40) حسین میرمحمد صادقى، پیشین .
41) روزنامه آسیا مورخه 27/9/1381 .
42) عبدالرضا ملک، محبوبه مدنى اصفهانى، پیشین .
43. uae anti-money laundering law.
44. the nationa anti money - laundering committee.
45. dumping.
46) بهنام ملکى، تاملى بر لایحه مبارزه با پولشویى، روزنامه جام جم 19/9/81 .
47) همان .
48. Predocate pffence.
49) اکبر فیض، محورهاى واکنش به پولشویى، روزنامه هاوى مورخه 31/3/1381; صادق سلیمى، پیشین، ص 137 .
50) اکبر فیض، پیشین .
51) سخنان ریاست قوه قضائیه در همایش بینالمللى مبارزه با پول شویى، روزنامه همشهرى: 8/3/1382 .
52) بهنام ملکى، پیشین; صادق سلیمى، پیشین، ص 152 .