هدف این مطالعه بررسی تاثیر شعر درمانی بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم است . روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر سرابله در سال تحصیلی 94-93 تشکیل می دادند، گروه نمونه 32 نفر بودند که به طورتصادفی دردو گروه آزمایشی 16 نفر و کنترل 16 نفر ج ای گرفتن د . ب رای گ روه آزمایش، برنامه شعردرمانی گروهی طراحی و طی 8 جلسه 60 دقیقه ای به مدت 8 هفته اجرا گردید. گروه کنترل ب دون مداخل ه خاص ی، در جلسات گروهی روزانه مدرسه شرکت کردند. ابزار اصلی گردآوری اطلاع ات آزمون ظرفیت حافظه فعال بود . برای تجزیه تحلیل داده ها تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها: . نتایج آن نشان داد که شعر درمانی پردازش و اندوزش دانش آموزان را افزایش می دهد (001/0=P). بدین معنا که تکنیک شعر درمانی بر حافظه فعال موثر می باشد. نتیجه گیری: با توجه به این مطالعه می توان گفت که شعردرمانی ا بر وضعیت ظرفیت حافظه فعال مؤثر است. لذا پیشنهاد می گردد، از این مهارت آسان وهزینه در اولیا با کمک م منازل در جهت ارتقاء و بهبود حافظه فعال استفاده گردد .