معرفی کتاب؛ آیا خدایی هست؟ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشیآرشیو
چکیده
متن
ترجمه: محمد جاودان
انتشارات دانشگاه مفید
کتاب «IS THERE A GOD?» تألیف ریچارد سوین برن از فیلسوفان دینی متأله و بنام مغرب زمین، با ترجمه محمد جاودان توسط انتشارات دانشگاه مفید در بهار 1381 منتشر گردید.
در برابر این نظر که امروزه پاسخ به همه پرسشهای اساسی، در قلمرو علم قرار دارد و پیشرفتهای علمی قرن بیستم جای زیادی برای خداوند باقی نمیگذارد، سوین برن، در این کتاب استدلال میکند، که علم دلایل خوبی برای اعتقاد به خدا، فراهم میآورد. وجود جهان، نظم آن، وجود انسانها، معجزات، تجربههای دینی و پدیدههای بسیار دیگر، شواهدی هستند که نظریه «وجود خداوند» را در برابر نظریههای رقیب (مانند نظریههای ماتریالیستی و اومانیستی) به نحو چشمگیری تقویت میکنند. از نظر وی، ملاکهای ارزیابی این نظریه همان ملاکهای ارزیابی نظریههای علمی هستند.
این کتاب دارای یک مقدمه، یک خاتمه و هفت فصل است و موضوع اصلی آن اثبات وجود خداوند است. مؤلف در مقدمه پس از ذکر ضرورت و انگیزه تألیف این کتاب، ساختار اصلی برهان خود را ذکر کرده و در فصل نخست به بیان دیدگاه ادیان غربی یعنی یهود، مسیحیت و اسلام در مورد خداوند پرداخته و آن را Theism نامیده است. وی در فصل دوم نحوه تبیین ما از اشیا و اقسام آن و ملاکهای آن را تشریح میکند. در فصل سوم سادگی فرضیه خداشناسی توحیدی را توضیح داده و در فصل چهارم نشان میدهد که، تنها، فرضیه خداشناسی توحیدی است که میتواند وجود جهان و نظم آن را تبیین کند؛ در این فصل ناکامی فرضیههای رقیب، همانند انسان گرایی یا اومانیسم و ماتریالیسم یا اصالت ماده را در تبیین وجود هستی و پدیدههای آن اثبات و
سپس برهان نظم با تقریر آکوئیناس را نقل و از آن دفاع میکند و سپس به برخی شبهات و اشکالات در این موارد پاسخ میدهد.
مؤلف در فصل پنجم به وجود انسان و شعور و آگاهی و روح او پرداخته و نشان داده است که تنها در صورت اعتقاد به وجود خداوند، میتوان این پدیدهها را تبیین کرد؛ وجود خداوند، انسان و روح او را تبیین میکند. در فصل ششم از «فرضیه خداشناسی توحیدی» در برابر اشکالات مبتنی بر شر اخلاقی و شر طبیعی دفاع میکند. در فصل هفتم نیز از طریق معجزات و تجارب دینی بر وجود خداوند استدلال کرده و این نظر خود را شرح میدهد که بدون اعتقاد به وجود خداوند هیچ کدام از این دو نوع پدیده قابل تبیین نیستند. آنگاه در پایان فصل نتیجه میگیرد که همه شواهد و دلائل ارائه شده در کتاب، مانند وجود جهان، سامانمندی آن، وجود انسانها، معجزات، تجارب دینی و سایر شواهد، در مجموع احتمال وجود خداوند را به طرز چشمگیری بالا میبرند.
سرانجام در خاتمه اثبات میکند که بر اساس بالانس احتمالات، خداوند وجود دارد و اگر به وجود او معتقد شدیم، باید به لوازم آن اعتقاد، گردن نهیم، یعنی باید سپاسگذار نعمتهای او باشیم و تلاش کنیم تا خواستههای الهی محقق گردند و راه را برای لقای ابدی او هموار سازیم.
مترجم نیز علاوه بر مقدمه چهار یادداشت به این کتاب افزودهاند. در مقدمه به اجمال به روش علمی سوین و نیز به شیوه ترجمه کتاب اشاره شده است. در یادداشت نخست، گزارش کوتاهی از نقدهای جی.ال.مکی بر براهیم اثبات وجود خداوند که توسط سوین برن اقامه شدهاند و پاسخهای سوین برن به وی ارائه شده است. در یادداشت دوم، مقایسهای میان سوین برن و شهید صدر در اثبات وجود خداوند صورت گرفته و سپس در فصل سوم، پارهای از منابع اسلامی در مورد نظریه تکامل معرفی و سرانجام در یادداشت چهارم نظریه سوین برن در مورد معجزه پیامبر اسلام مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و به برخی از وجوه اعجاز قرآن اشاره رفته است.
واقعیت، افسانه و پیشبینی
نوشته: نلسن گودمن
ترجمه: رضا گندمی نصرآبادی
انتشارات دانشگاه مفید
نلسن گودمن، یکی از حامیان اصلی فلسفه تحلیلی و از پیشگامان فلسفه علم در آمریکا به شمار میرود. تحقیقات و دغدغههای فکری گودمن حوزههای مختلف معرفتشناسی، زیباییشناسی، فلسفه زبان و فلسفه علم را در بر میگیرد.
نوآوری، طرح مسائل جدید و ارائه راهکارهای مناسب، ویژگی اصلی فعالیتهای علمی او در حوزههای یاد شده است. از گودمن آثار زیادی به جا مانده است، در این میان کتاب واقعیت، افسانه و پیش بینی، جایگاه ممتاز و رفیعی یافته و قریب نیم قرن است که مورد توجه اندیشمندان صاحب نام، قرار گرفته است. هیلاری پاتنام در پیشگفتار عالمانه و نسبتا جامعی که بر چاپ چهارم آن نوشته است، از آن به عنوان اثری کلاسیک و معاصر یاد میکند؛ کلاسیک است چون یکی از معدود کتابهایی است که هر دانشجوی جدی فلسفه در زمان ما باید آن را بخواند. معاصر است، نه فقط به این سبب که اثری از یک فیلسوف معاصر است، بلکه از این جهت که درباره مسائلی، سخن به میان میآورد که هنوز هم در فلسفه از جمله موضوعاتی هستند که در سطح بسیار گستردهای از آنها بحث میشود.
کتاب حاضر، در اصل به عنوان سخنرانی ایراد شده است، هر چند میان ایراد اولین سخنرانی و سه سخنرانی دیگر هفت سال و چند هزار مایل فاصله شده، ولی سخنرانی چهارم، تلاش فکری منسجمی را، در زمینه یک دسته از مسائل تقریبا به هم پیوسته نشان میدهد. سخنرانی نخست در می1946، در نیویورک ایراد شد و در مجله فلسفه، با عنوان شرطیهای خلاف واقع به چاپ رسید.
سه سخنرانی دیگر، به دعوت دانشگاه لندن، با عنوانهای گذر از امکان، معمای جدید استقراء و چشم انداز نظریه تسریپذیری، در می 1953، در لندن ایراد شد. و مجموع آنها با عنوان کلی واقعیت، افسانه و پیش بینی به چاپ رسید.
پایان مقاله