آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

«به منظور تحقق دیدگاههای حضرت امام ( ره ‌) و مقام معظم رهبری و همچنین تقویت مقاومت مردمی در دفاع از کشور و ایجاد انگیزه در رده‌های مقاومت بسیج به منظور جذب نیروهای مردمی به بسیج و حفظ انسجام بسیجیان طرح تجهیز رده‌های مقاومت بسیج در سالهای 78 ـ 1376 انجام گرفته است‌. این پژوهش برای بررسی دیدگاههای فرماندهان و بسیجیان نسبت به کارآیی و آثار برجای مانده از طرح تجهیز صورت گرفته است‌. به نظر پژوهشگر این طرح از بعد اطلاع‌رسانی‌، باید اقداماتی جهت معرفی امکانات بین بسیجیان صورت گیرد و توزیع امکانات و تجهیزات عادلانه انجام شود‌، تحویل امکانات و نیاز سنجی برای توزیع بموقع انجام شود و به نقاط محروم توجه بیشتری صورت گیرد‌. این پژوهش که به روش پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه انجام شده است‌، در کل کشور در رده‌های مختلف انجام گرفته است‌.»

متن

نیروی مقاومت بسیج ‌برای تحقق بخشیدن به آرمانهای حضرت امام خمینی‌(‌ره‌) و مقام معظم رهبری در تشکیل ارتش بیست میلیونی‌، تقویت مقاومت مردمی در دفاع از کشور و انقلاب اسلامی‌، ایجاد انگیزه در رده‌های مقاومت بسیج به منظور جذب نیروهای مردمی به بسیج و حفظ انسجام بسیجیان‌، ایجاد و گسترش رویه حوزه و پایگاه محوری‌، ‌طی سالهای ( 78 ـ 76 ) مبادرت به تجهیز رده‌های نیروی مقاومت بسیج نموده است. گرچه بانیان و متولیان «‌طرح تجهیزرده‌های مقاومت بسیج‌» بر این باورند که طرح مزبور‌، نقش زیادی در تحقق اهداف بیان شده داشته است و طرح را «‌هزینه کرد در زمینه‌ای پر بازده‌» می‌دانند‌، لیکنن اثبات این امر بدلیل فقدان داده‌های عینی و دقیق‌، دشوار است‌؛ زیرا تاکنون تحقیق و زمینه‌یابی (‌نظرسنجی‌) منظمی پیرامون این طرح به سامان نرسیده است‌، لذا میزان اثر بخشی طرح در تحقق اهداف آن در پرده ابهام قرار دارد‌. گذشته از آن هیچ داده دقیقی در دست نیست که بر اساس آن بتوان پیرامون میزان رضایت و خرسندی بهره‌گیران اصلی از طرح (‌فرماندهان‌، ‌مسوولین و بسیجیـــان رده‌های مقاومت بسیج‌) به داوری نشست و نهایتاً‌‌، کاستیهای احتمالی
(و یا وجوه و ابعاد اثر بخش و نقاط قوت‌) طرح شناسایی نشده است. به همین سبب‌، استمرار طرح تنها زمانی خردمندانه است که در ابعاد مختلف طرح با کنکاش منظم و روش‌مند در دیدگاههای بهره‌گیران مورد ارزشیابی قرار گیرد‌.
پژوهشگر با انجام این پروژه تلاش نموده است ابهامات مذکور را رفع کند و همچنین میزان اثر بخشی طرح در تحقق اهداف کلان را مشخص کند.
پژوهشگر دلیل انتخاب این موضوع برای پژوهش را این گونه بیان می‌کند که “ نیروی مقاومت بسیج ” طی سالهای اخیر مبالغ کلانی را هزینه کرده است تا حوزه‌ها و پایگاههای مقاومت بسیج را مجهز به امکانات اداری‌، آموزشی و فرهنگی کند‌؛ و همچنین پژوهشگر در صدد است تا در صورت اثر بخش بودن این اقدام در تحقق اهداف کلان بسیج ایشان را آگاه کرده‌، ایشان نیز با بهره‌گیری از یافته‌های این تحقیق بتوانند پیرامون فرایند و چگونگی استمرار طرح به تصمیم‌گیری بپردازند‌.
« طرح تجهیز‌» از طرح‌های کلان و اساسی نیروی مقاومت بسیج است‌، لذا، یافته‌های این تحقیق نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود‌؛ زیرا‌، اطلاعات دقیق و کاربردی را در اختیار مسؤلان طرح قرار خواهد داد‌. ضرورت انجام تحقیق نیز از آنروست که‌:
ـ دامنه رضایت و نارضایتی از اجرای طرح تجهیزرا باز می‌شناساند‌:
ـ راه کارهای بهینه اجرا و استمرار طرح مزبور را معرفی می‌کند؛
ـ و در نهایت از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری می‌کند.
پژوهشگر این پژوهش را در چارچوب نظریه “ فیش بین وآیزن ” انجام داده است در ضمن این پژوهش یک تحقیق کاربردی است، لذا از نتایج آن می‌توان برای اهداف زیر بهره گرفت‌:
1ـ ارزیابی میزان اثر بخشی طرح تجهیز در تحقق اهداف طرح‌؛
2ـ ارزیابی تاثیر و کارایی تجهیزات واگذار شده به رده‌های مقاومت در انجام ماموریتهای واگذار شده به ایشان‌؛
3ـ ارزیابی میزان رضایت بهره‌گیران از اجرای طرح‌؛
4ـ ارزیابی علل اجتماعی ناخرسندی برخی از بهره‌گیران از اجرای طرح‌؛
5ـ دستیابی به راهکارهای اجرای دقیقتر و مطلوبتر طرح‌.
این تحقیق توسط پژوهشگر طی سالهای 76 ، 77 ، 78 توسط بسیجیان‌، در سراسر کشور انجام شده است و مبالغ کلانی را نیز هزنیه کرده است.
پژوهشگر برای رسیدن به نتایج مطلوب و دقیق اهداف زیر را برای پژوهش ترسیم کرده است:
1ـ سنجش میزان رضایت فرماندهان ، مسئولان و بسیجیان رده‌های مقاومت بسیج از اجرای طرح تجهیز‌؛
2ـ شناخت و ارزیابی میزان اثر بخشی تجهیزات رده‌های نیروی مقاومت بسیج در افزایش کارایی رده‌های مقاومت و روحیه بسیجیان‌؛
3ـ شناخت و ارزیابی مهمترین کاستیهای اجرای طرح تجهیز‌؛
4ـ ارائه راهکارها و روشهای اجرای بهتر و مطلوبتر طرح تجهیز‌؛
5ـ مقایسه و ارزیابی نظرات مسئولان‌، فرماندهان و بسیجیان رده‌های مقاومت بسیج پیرامون طرح تجهیز رده‌های نیروی مقاومت بسیج‌؛ محقق پس از طرح فرضیه‌ها بر اساس اهداف و جمع‌آوری اطلاعات به نتایج زیر دست یافته است:
یافته‌های پژوهش
در مورد میزان رضایت مسئولان‌، فرماندهان و بسیجیان باید اظهار داشت که در حدود 12 درصد افراد از اجرای این طرح کاملاً رضایت داشته‌اند و 28 درصد ایشان نیز رضایت چندانی از این طرح نداشته‌اند. در ضمن پاسخگویان در استانهای مازندران و بوشهر و کرمانشاه از طرح تجهیز رضایت بیشتری داشته‌اند، ولی پاسخگویان در استان تهران و اصفهان کمتر از سایر استانها از این طرح رضایت داشته‌اند‌.
به لحاظ اقشار مختلف بسیجی‌، کارگران رضایت بیشتری از طرح ابراز کرده‌اند و قشر کارمندی و دانش‌آموزی از این طرح رضایت کمتری داشته‌اند‌.
از لحاظ سن‌، پاسخگویان در گروه سنی 39 ـ 30 سال بیش از سایر گروههای سنی از اجرای این طرح رضایت داشته‌اند‌.
براساس سابقه عضویت در بسیج یا سپاه‌، پاسخگویانی که بین 15 تا 19 سال سابقه عضویت در بسیج یا سپاه داشته‌‌اند، بیشتر از سایر افراد از اجرای این طرح رضایت داشته‌اند‌. همچنین خواهران بسیجی خانه‌دار و افراد نظامی بیش از دیگر گروههای شغلی از طرح تجهیز ابراز رضایت کرده‌اند‌. در زمینه تحصیلات باید اظهار داشت که دارندگان تحصیلات فوق دیپلم بیش از سایر گروههای تحصیلی از طرح ابراز رضایت کرده‌اند‌.
در مورد مفید یا موثر بودن این طرح باید اظهار داشت که 11 درصد افراد کاملاً به مفید بودن این طرح اذعان داشته‌اند و در حدود 5 درصد اظهار داشته‌اند که این طرح اصلاً مفید و موثر نیست‌.
بر اساس استان محل سکونت‌، پاسخگویان در استانهای کرمانشاه‌، مازندران و بوشهر بیش از سایر استانها اعتقاد داشته‌اند که طرح موردنظر برای اهداف و ماموریتهای بسیج مفید و موثر است‌. بر اساس قشر‌، قشر دانشجویی بسیج‌، قشر کارگری و قشر روستایی بیش از سایر اقشار به مفید و موثر بودن طرح اذعان داشته‌اند‌. همچنین باید اظهار داشت که با افزایش سن‌، نظر پاسخگویان درباره مفید و موثر بودن طرح مساعدتر می‌شود‌. بر اساس شغل‌، افراد بازنشسته بیش از سایر گروههای شغلی به مفید و موثر بودن طرح اذعان داشته‌اند‌. بر اساس تحصیلات‌، دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم بیش از سایر گروههای تحصیلی به مفید و موثر بودن طرح عقیده داشته‌اند‌. بر اساس شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد و مرند بیش از سایر شهرها بیان کرده‌اند که طرح در سه سطح اندازه‌گیری (کاملاً، خیلی زیاد و زیاد) مفید و موثر است‌‌.
در ضمن افرادی که طرح تجیهز را کاملاً موثر و مفید توصیف کرده‌اند، دلایل خود را این گونه بیان کرده‌اند که‌، این امکانات باعث می‌شود کار بهتر انجام شود‌، باعث تشویق بسیجیان می‌شود‌، باعث جذب نیروهای جدید می‌شود‌، جوابگوی نیاز بسیجیان است و …
در مقابل افرادی که طرح تجهیز را موثر و مفید توصیف‌ نکرده‌اند‌، دلایل خود را به این شرح عنوان داشته‌اند‌: امکاناتی که داده می‌شود کم است‌؛ وسایل مهمی نبوده است‌؛ چون نیاز سنجی نشده است‌؛ ‌مدیریت ضعیف است‌‌؛ وسایل تحویل داده نشده است‌؛ توزیع امکانات ناعادلانه است‌؛ این وسایل کاربرد کمتری دارند و … .
در مورد این که این طرح تا چه حد برای بسیجیان مفید و موثر بوده است‌، باید اظهار داشت که 20 درصد افراد در حد خیلی زیاد این تأثیر را در حد خیلی زیاد بیان داشته‌اند و4 درصد افراد اصلاً این طرح را برای بسیجیان مفید و موثر نمی‌دانسته‌اند‌.
بر اساس استان محل سکونت‌، پاسخگویان در استان مازندران بیش از سایر استانها طرح را برای بسیجیان مفید و موثر می‌دانند‌. بر اساس قشر‌، قشر دانشجو بیش از سایر اقشار این طرح را برای بسیجیان مفید و موثر می‌دانند‌. به لحاظ سن‌،‌گروه سنی 29 ـ 25 سال و 40 سال به بالا بیش از دیگر گروههای سنی طرح را برای بسیجیان مفید و موثر می‌دانند‌.
به لحاظ وضع تاهل‌، افراد متأهل بیش از افراد مجرد این طرح را برای بسیجیان مفید و موثر می‌دانند‌.
بر اساس شغل‌، بازنشستگان و کارمندان بیش از سایر گروههای شغلی طرح را برای بسیجیان مفید و مؤثر می‌دانند‌. بر اساس تحصیلات‌، فوق دیپلمه‌ها و افراد بی‌سواد بیش از سایر گروههای تحصیلی طرح را برای بسیجیان مفید و موثر می‌دانند‌. بر اساس سمت پاسخگویان‌، فرماندهان بیش از بسیجیان طرح را برای بسیجیان مفید می‌دانند‌. افرادی که طرح تجهیز را برای بسیجیان مفید می‌دانسته‌اند دلایل خود را این گونه بیان کرده‌اند‌؛ زیرا بسیجیان از وجود این امکانات بی بهره بودند‌، باعث تشویق بسیجیان می‌شود‌، بدلیل اینکه با امکانات بهتر می‌شود کارکرد‌، بدلیل اینکه مفید بوده است‌، باعث جذب بیشتر نیروها می‌شود‌، باعث پرکردن اوقات فراغت بسیجیان می‌شود و … در مقابل افرادی که طرح تجهیز را برای بسیجیان مفید نمی‌دانسته‌اند‌، دلایل خود را این گونه بیان داشته‌اند‌: بدلیل این که امکانات کم بوده و بندرت در اختیار بسیجیان قرارمی‌گیرد‌، طرح اصلاً مفید نبوده است‌، امکانات عادلانه توزیع نشده است‌، وسایل قابل استفاده نبودند‌، در این مورد نیازسنجی صورت نگرفته است و ... .
در زمینه ارائه لوازم اداری به پایگاه بسیج در طرح تجهیز باید اظهار داشت که بیشترین نسبت پاسخگویان یعنی حدود 54 درصد از آنها عنوان کرده‌اند که لوازم اداری به پایگاه ایشان تحویل داده شده است‌. براساس قشر‌، دانشجویان بیش از سایر اقشار بیان کرده‌اند که لوازم اداری به آنان تحویل داده شده است‌. براساس شهر‌، شهرهای اصفهان‌، اسلام آباد و برازجان بیش از سایر شهرها عنوان کرده‌اند که لوازم اداری به پایگاه آنان تحویل داده شده است‌.
در زمینه ارائه لوازم آموزشی و تبلیغاتی به پایگاه بسیج باید اظهار داشت که بیشترین نسبت پاسخگویان یعنی حدود 66 درصد افراد اظهار داشته‌اند که لوازم آموزشی و تبلیغاتی از قبیل تلویزیون، ویدئو‌، رایانه‌‌، ضبط صوت و … به پایگاه آنان تحویل داده شده است. بر اساس تقسیم‌بندی مبتنی برقشر‌، قشر دانشجویی و شهری بیش از سایر اقشار اظهار داشته‌اند که لوازم را دریافت کرده‌اند و براساس شهر محل سکونت‌، پاسخگویان شهرهای مرند و بوشهر بیش از سایر شهرها بیان کرده‌اند که لوازم آموزشی و تبلیغاتی به پایگاه آنان تحویل داده شده است‌. در زمینه ارائه لوازم اداری به پایگاه بسیج باید اظهار داشت که بیشترین نسبت پاسخگویان یعنی حدود 35 درصد افراد اظهار داشته‌اند که در طرح تجهیز لوازم تبلیغی مانند پرچم‌، عکس و … به پایگاه آنان تحویل داده شده است‌. بر اساس تقسیم‌یندی مبتنی بر قشر‌، قشر دانشجو بیش از سایر اقشار اظهار داشته‌اند که این لوازم را دریافت کرده‌اند. بر اساس شهر‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد و محمود آباد بیش از سایر شهرها اظهار داشته‌اند که لوازم مذکور را دریافت کرده‌اند. در زمینه ارائه لوازم ورزشی باید اظهار داشت که بیشترین نسبت پاسخگویان یعنی حدود 20 درصد از افراد بیان کرده‌اند که لوازم ورزشی مانند توپ‌، لباس ورزشی و… به پایگاه آنان تحویل داده شده است‌. بر اساس تقسیم‌بندی مبتنی بر قشر‌، اقشار روستایی‌، دانش‌آموزی و شهری بیش از سایر اقشار اظهار داشته‌اند که لوازم ورزشی به پایگاه آنان تحویل داده شده است‌. بر اساس شهر‌، پاسخگویان شهرهای محمودآباد و ساری بیش از سایر شهرها بیان کرده‌اند که لوازم ورزشی به پایگاه آنان تحویل داده شده است‌. در زمینه مفید بودن نوع امکانات ذکر شده مثل لوازم اداری‌، آموزشی‌، تبلیغی و ورزشی‌، باید اظهار داشت که بیشترین نسبت پاسخگویان یعنی حدود 74 درصد افراد اظهار داشته‌اند که لوازم آموزشی و تبلیغاتی برای پایگاه آنان مفید است‌. بر اساس استان محل سکونت‌، پاسخگویان استانهای آذربایجان شرقی‌، بوشهر و کرمانشاه بیش از سایر شهرها لوازم آموزشی و تبلیغاتی را مفید دانسته‌اند‌. بر اساس تقسیم‌بندی مبتنی بر قشر‌، اقشار دانشجویی و دانش‌‌‌آموزی و شهری بیش از سایر اقشار لوازم آموزشی و تبلیغاتی را برای پایگاه خود مفید دانسته‌اند‌. بر اساس تحصیلات‌، گروههای تحصیلی حوزوی‌، فوق دیپلم‌ها‌، لیسانس و بالاتر لوزام آموزشی و تبلیعاتی را مفید دانسته‌اند‌. در زمینه شهر‌، پاسخگویان شهرهای مرند و برازجان بیش از سایر شهرها‌، لوازم آموزشی و تبلیغاتی را برای پایگاهها مفید دانسته‌اند‌. در زمینه وضعیت امکانات و تجهیزات پایگاهها قبل از سال 77 باید اظهار داشت که 5 درصد از پاسخگویان وضعیت پایگاهشان را در حد خوب ارزیابی کرده‌اند، همچنین بر اساس سابقه عضویت در بسیج یا سپاه باید اظهار داشت، افرادی که 10 تا 15 سال سابقه عضویت در بسیج یا سپاه دارند وضعیت پایگاهها را قبل از اجرای طرح تجهیز به نسبت ضعیف و خیلی ضعیف بیان کرده‌اند این موضوع در مقایسه با سایر گروهها در حد بالاتری است.
براساس استان محل سکونت پاسخگویان در استانهای بوشهر و تهران در مقایسه با سایر استانها بیشتر بر این باورند که وضعیت پایگاهها قبل از اجرای طرح به نسبت ضعیف و خیلی ضعیف بوده است‌. براساس تقسیم‌بندی مبتنی برقشر‌، اقشار روستایی و کارمند بیش از سایر اقشار بر این باورند که وضعیت پایگاهها قبل از اجرای طرح به نسبت ضعیف و خیلی ضعیف بوده است‌. بر اساس شهر‌، پاسخگویان در شهرهای لنجان‌،بوشهر‌، ‌کرج و اسلام آباد بیش از سایر شهرها بر این باورند که وضعیت پایگاهها قبل از اجرای طرح به نسبت ضعیف بوده است‌.
مهمترین نقاط ضعف طرح تجهیز از منظر پاسخگویان عبارت است از کمبود امکانات و ناعادلانه بودن توزیع آن ‌، نامتناسب بودن امکانات با فعالیت‌، دیر رسیدن امکانات‌، کمبود امکانات ورزشی‌، نداشتن مکان مناسب و ….
مهمترین نقاط قوت طرح تجهیز از منظر پاسخگویان عبارت است از افزایش امکانات پایگاهها‌، جذب نیروهای جدید‌، پیشرفت کارها‌، تقویت روحیه بسیجیان، بالابردن سطح فکر نیروها‌، اهمیت دادن به نیروهای بسیجی‌، پرکردن اوقات فراغت نیروها و …
در پاسخ به این سؤال که آیا طرح تجهیز همه امکانات مورد نیاز بسیج را تامین کرده است؟ باید اظهار داشت که بیشترین نسبت از افراد مورد بررسی یعنی 87 درصد پاسخ منفی داده‌اند‌. بر اساس تقسیم‌بندی مبتنی بر سن‌، گروه سنی 34 ـ 30 سال بیش از سایر گروههای تحصیلی اظهار داشته‌اند که طرح تجهیز همه امکانات مورد نیاز بسیج را تامین نکرده است‌. در زمینه وضعیت تاهل باید اظهار داشت که افراد متأهل بیش از افراد مجرد بیان کرده‌اند که طرح تجهیز همه امکانات مورد نیاز بسیج را تامین نکرده است‌. براساس استان محل سکونت‌، پاسخگویان در استان تهران بیش از سایر استانها بیان کرده‌اند که طرح تجهیز همه امکانات مورد نیاز بسیج را تامین نکرده است‌. بر اساس شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای لنجان‌، برازجان‌، کرج و تهران بیش از سایر شهرها عنوان کرده‌اند که طرح تجهیز همه امکانات مورد نیاز بسیج را تامین نکرده است پاسخگویان موارد متعددی را طرح کرده‌اند که عمده‌ترین آنها عبارتند از‌: امکانات ورزشی‌، رایانه‌، لوازم تبلیغی‌، وسایل اداری‌، وسایل حمل ونقل‌، نوار آموزشی و … در پاسخ به این سؤال که آیا همه امکاناتی که در طرح تجهیز در اختیار بسیج قرار گرفته است مورد نیاز بسیج بوده است یا خیر؟ بیشترین نسبت افراد پاسخ مثبت داده‌اند‌. براساس تقسیم‌بندی مبتنی برقشر‌، قشر دانش‌آموزی بیش از سایر اقشار بر توزیع امکانات مورد نیاز بسیج در طرح تجهیز تأیید کرد‌ه‌اند. براساس سابقه عضویت باید گفت که بین سابقه عضویت در بسیج یا سپاه با نظر پاسخگویان در زمینه توزیع همة امکانات مورد نیاز در طرح تجهیز رابطه‌ای وجود ندارد‌. در مورد امکاناتی که به نظر پاسخگویان تا حدی چندان مورد نیاز بسیج بوده است می‌توان مواردی چون: میز‌، بخاری‌، کولر آبی‌، آبگرمکن گازی‌، پنکه‌، تابلو ایست و … را نام برد‌. در زمینه توزیع عادلانه امکانات طرح تجهیز باید اظهار داشت که نسبت کمتری از افراد پاسخ مثبت داده‌اند‌. براساس استان محل سکونت‌، پاسخگویان در استانهای کرمانشاه‌، بوشهر و مازندران بیش از سایر استانها بیان کرده‌اند که در طرح تجهیز امکانات به طور عادلانه توزیع شده است‌. براساس تقسیم‌بندی مبتنی بر قشر‌، اقشار دانش‌آموزی‌، شهری و روستایی بیش از سایر اقشار عنوان کرده‌اند که امکانات طرح تجهیز عادلانه بوده است‌. بر اساس متغیر شغل پاسخگویانی که دارای شغل نظامی‌، خانه‌دار و بازنشسته بوده‌‌اند بیش از سایر پاسخگویان در شغلهای دیگر بیان کرده‌اند که توزیع امکانات طرح تجهیز‌، عادلانه بوده است‌. براساس متغیرتحصیلات‌، دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم بیش از سایر گروههای تحصیلی عنوان کرده‌اند که توزیع امکانات طرح تجهیز‌، عادلانه بوده است‌. براساس متغیر شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد‌، بوشهر‌، ساری و مرند بیش از پاسخگویان سایر شهرهای بیان کرده‌اند که توزیع امکانات طرح تجهیز‌، عادلانه بوده است‌. براساس متغیر سمت پاسخگویان‌، فرماندهان بیش از بسیجیان معتقد بوده‌اند که امکانات طرح تجهیز‌، عادلانه توزیع شده است‌.
اصلی‌ترین دلایل پاسخگویان معتقد به عدم توزیع عادلانه امکانات عبارتست از‌: وجود امکانات بیشتر در برخی از پایگاهها، کمبود امکانات‌، پارتی‌ بازی‌، ضعف مدیریت و عدم انجام نیازسنجی و … . در پاسخ به این سوال که بیشتر چه کسانی از امکانات طرح تجهیز استفاده می‌کنند بیشترین بهره‌برداران نیروهای بسیجی بوده‌اند. در ضمن بیشترین نسبت از افراد مورد بررسی‌، اجرای طرح تجهیز را در افزایش کارایی پایگاهها بسیار زیاد موثر دانسته‌اند. در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در جذب نیروهای جدید، بیشترین نسبت افراد این طرح را به میزان زیاد موثر دانسته‌اند‌. به لحاظ متغیرشغل‌، گروه شغلی کشاورز‌، به لحاظ متغیرتحصیلات گروه تحصیلی دبیرستانی‌، به لحاظ متغیر شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد‌، مرند و ساری‌، بر اساس متغیر سمت‌، فرماندهان بیش از بسیجیان بر این باور بوده‌اند که طرح تجهیز در جذب نیروهای جدید به بسیج، در حد زیاد مفید بوده است‌. در مورد مفید بودن طرح تجیهز به لحاظ بالا بردن احترام و منزلت اجتماعی بسیج، بیشترین نسبت افراد این طرح را به میزان زیاد موثر دانسته‌اند‌. به لحاظ متغیر شغل‌، کشاورزان به لحاظ متغیر تحصیلات گروه تحصیلی فوق دیپلم و به لحاظ متغیر شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد و ساری بیش از سایر شهرها طرح را در بالا بردن منزلت اجتماعی بسیج مؤثر و مفید دانسته‌اند. در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در روحیه دادن به بسیجیان قدیمی، بیشترین نسبت از افراد مورد بررسی این طرح را به میزان زیاد مؤثر دانسته‌‌اند‌. به لحاظ متغیر شغل‌، گروه شغلی کشاورز‌، به لحاظ متغیر تحصیلات گروه تحصیلی فوق دیپلم و به لحاظ متغیر شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای کرمانشاه و ساری بیش از سایر شهرها، طرح تجهیز را در روحیه دادن به بسیجیان قدیمی مفید دانسته‌اند‌.
در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در بکارگیری نیروهای جدید‌، بیشترین نسبت پاسخگویان این طرح را به میزان زیاد موثر دانسته‌اند‌. به لحاظ متغیر شغل‌، کشاورزان، به لحاظ متغیرتحصیلات‌، گروه تحصیلی فوق دیپلم و بی‌سواد و ابتدایی‌، به لحاظ متغیر شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد و مرند و بر اساس متغیر سمت‌، فرماندهان بیش از بسیجیان معتقدند که طرح تجهیز در بکارگیری نیروهای جدید در حد زیاد مفید بوده است‌. در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در بکارگیری نیروهای قدیم بیشترین نسبت از افراد مورد بررسی این طرح را به میزان متوسط تا زیاد موثر دانسته‌اند‌. به لحاظ متغیر شغل‌، کشاورزان، به لحاظ متغیر تحصیلات‌، گروه تحصیلی فوق دیپلم‌، به لحاظ متغیر شهر محل سکونت، پاسخگویان در شهرهای کرمانشاه‌، ساری و اسلام آباد بیش از سایر شهرها‌، طرح تجهیز را در بکارگیری نیروهای قدیم به میزان زیاد مفید دانسته‌اند‌.
در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در حفظ انسجام بسیجیان‌، بیشترین نسبت افراد این طرح را به میزان زیاد موثر دانسته‌اند‌. به لحاظ متغیر شغل‌، ‌گروه شغلی نظامی‌، به لحاظ متغیرتحصیلات‌، گروه تحصیلی فوق دیپلم و دبیرستان‌، به لحاظ متغیر شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد‌، لنجان و برازجان و براساس متغیر سمت فرماندهان بیش از بسیجیان معتقدند که طرح تجهیز در انسجام بسیجیان به میزان زیادی مفید بوده است‌.
در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در افزایش کارایی پایگاههای بسیج‌، بیشترین نسبت افراد اجرای این طرح را در افزایش کارایی پایگاههای بسیج به میزان زیاد موثر دانسته‌اند‌. به لحاظ متغیر شغل گروه شغلی نظامی‌، به لحاظ متغیرتحصیلات‌، گروههای تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم‌، به لحاظ متغیر شهر محل سکونت پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد‌، مرند و ساری‌‌، براساس متغیر سمت‌، فرماندهان بیش از بسیجیان اعتقاد دارند که طرح تجهیز در افزایش کارایی پایگاههای بسیج موثر است‌.
در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در آموزش و ارتقاء سطح علمی بسیجیان‌، بیشترین نسبت افراد اجرای این طرح را در ارتقاء سطح علمی بسیجیان به میزان متوسط و زیاد موثر دانسته‌اند.
در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در پرکردن اوقات فراغت بسیجیان‌، بیشترین نسبت از افراد مورد بررسی اجرای این طرح را به میزان زیاد و خیلی زیاد در پرکردن اوقات فراغت بسیجیان موثر دانسته‌اند‌. به لحاظ متغیر شغل‌، گروه شغلی نظامی به لحاظ متغیرتحصیلات‌، گروه فوق دیپلم‌، به لحاظ متغیر شهر محل سکونت‌، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد‌، مرند‌، ساری و لنجان بر اساس متغیر سمت‌، فرماندهان بیش از بسیجیان بیان کرده‌اند که طرح تجهیز در پرکردن اوقات فراغت بسیجیان در حد زیاد و خیلی زیاد مفید بوده است‌. در مورد میزان مفید بودن طرح تجهیز در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب‌، بیشترین نسبت از افراد مورد بررسی اجرای این طرح را به میزان خیلی زیاد در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، مفید دانسته‌اند. به لحاظ متغیر شغل‌، گروه شغلی کشاورز، به لحاظ متغیر تحصیلات‌، گروه تحصیلی بی سواد و ابتدایی و به لحاظ متغیر شهر محل سکونت، پاسخگویان در شهرهای اسلام آباد‌، کرمانشاه و لنجان بیش از سایر شهرها‌، طرح تجهیز را در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، به میزان زیاد و خیلی زیاد‌، مفید و موثر دانسته‌اند‌.
محقق در نهایت بیان می‌کند که کاربرهای اصلی این طرح معاونت آمار و پشتیبانی و برخی از معاونتهای ستادی نیروی مقاومت بسیج است ولی سازمانها و نهادهای دیگری که مبادرت به انجام اقدامات مشابه می‌کنند، می‌توانند از امکانات طرح تجهیز رده‌های مقاومت بسیج بهره بگیرند همچنین وی برای پیشبرد بهتر طرح پیشنهادهای زیر را عنوان می‌کند‌:
1ـ در زمینه اطلاع‌رسانی‌، اقدامات بیشتری در مورد طرح تجهیز انجام شود تا همه بسیجیان بتوانند از امکانات و تجهیزات بهره ببرند‌.
2ـ برای بالا بردن رضایت بسیجیان پیشنهاد می‌شود که امکانات طرح تجهیز بصورت عادلانه توزیع گردد و برای رسیدن به این هدف باید مسایلی چون پارتی بازی‌، ضعف مدیریت، بی توجهی به عملکرد پایگاهها‌، سلیقه‌ای عمل کردن و… کاهش یابد‌.
3ـ برای اینکه این طرح مفید و موثر واقع شود‌، پیشنهاد می‌شود عواملی چون تحویل امکانات‌، نیازسنجی‌، توزیع عادلانه امکانات‌، تقویت مدیریت‌، تامین مکان مناسب و… رعایت شود‌.
4ـ چون عده زیادی از بسیجیان اولویت نیازهای خود را در زمینه لوازم آموزشی و تبلیغاتی ذکر کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود بسیجیان را در زمینه تجهیزات‌، و لوازمآموزشی و تبلیغاتی مانند: تلویزیون‌، ویدئو ،‌رایانه ،‌ضبط صوت و … تامین کنند‌. در ضمن نیازهای دیگر بسیجیان عبارت است از لوازم تبلیغی‌، وسایل اداری ،‌وسایل حمل و نقل‌، تور آموزشی‌، مکان مناسب و …
5ـ پیشنهاد می شود به نقاط محروم کشور نیز توجه شود و امکانات را به صورت عادلانه در همه نقاط کشور توزیع کنند‌.

تبلیغات