فیلترهای جستجو:
فیلتری انتخاب نشده است.
نمایش ۱ تا ۲۰ مورد از کل ۴۲۰ مورد.
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ بهار ۱۴۰۱ شماره ۱
40 - 61
فرهنگ، عرصه ای گسترده و عمیق است. در این میان عوامل متعددی می تواند فرهنگ را تحت تأثیر خود قرار داده و آن را دگرگون سازد. انسانها در جامعه زندگی می کنند و هر جامعه ای فرهنگ مختص خود را دارد. می توان گفت فرهنگ بومی یا عامه مجموعه اعمال، رفتار و دانستنی ها، راه و روش زندگی، طرز مصرف خوراک و پوشاک، تفکرات مذهبی و همه اموری است که مردم سینه به سینه از گذشتگان خود به ارث برده اند. اما این عناصر فرهنگی ممکن است از یک سیستم به سیسنم دیگر راه یابد. این فرایند از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی برتمام جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگ و آموزشی زندگی بشری تاثیر گذاشته است. از جمله این بخش هایی که تحت تاثیر قرار می گیرند فرهنگ و اجتماع است که مهمترین پایه تمدن و هویت هرجامعه ای را تشکیل میدهد.صیانت فرهنگی به هویتی اشاره دارد که در طول زمان فرهنگ را از انحطاط باز داشته و سعی در ایجاد تحولی مثبت در آن دارد. در میان تلاش های بسیاری که در طول زمان برای ایجاد ثبات و ارتقاء فرهنگ صورت پذیرفته، این تحقیق نیز تلاشی برای شناسایی عناصر و مولفه های اساسی مؤثر برای صیانت فرهنگی است. بدین منظور، ابتدا به تعریف فرهنگ و سرمایه اجتماعی پرداخته و سپس با معرفی صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی عوامل مؤثر بر آن تبیین شده است .
ارزش های اخلاق حرفه ای در دانشگاه از منظر بیانیه گام دوم انقلاب، براساس استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ پاییز ۱۴۰۱ شماره ۳
16 - 41
یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری، رعایت اخلاق حرفه ای است. بنابراین در حال حاضر خلاء یک منشور اخلاق حرفه ای در ادارات و سازمان های کشور و به ویژه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، احساس می شود که بومی و متناسب با نیازهای نظام و انقلاب اسلامی باشد. این پژوهش سعی نموده این الگو را براساس بیانیه گام دوم انقلاب شناسایی نماید. تولید و نشر منشور اخلاق حرفه ای با توجّه به آن بیانیه، افق جدیدی را باز نموده و جهت گیر ی های درستی را برای آن ها ایجاد می نماید؛ تا به اهداف غایی انقلاب اسلامی، یعنی تمدّن سازی نائل شوند. در این پژوهش با استفاده روش جمع آوری اطّلاعات، به صورت کتابخانه ای و استفاده از مزیّت استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد در حوزه تجزیه و تحلیل اطّلاعات، کلیه مقولات، مفاهیم و زیر مفاهیم ارزش های اخلاق حرفه ای را احصا نموده و به صورت طبقه بندی، به عنوان یک منشور ارزش های اخلاق حرفه ای تبیین شده است. در بیانیه گام دوم انقلاب، 22 ارزش اساسی و21 ارزش کاربردی در 5 مقوله اخلاق حرفه ای فردی، اجتماعی، دینی، سازمانی و مدیریتی جمع بندی شد. براساس اهداف غایی بیانیه، رعایت این بایسته ها و ارزش های اخلاق حرفه ای، در درجه اول، به خودسازی و در درجه دوم، به جامعه سازی و در درجه سوم به تمدّن سازی منجر خواهد شد.
زورگویی سایبری: تعریف، تاریخچه و گونه شناسی
علیرغم پیامدهای منفی بلندمدت و گسترده زورگیری سایبری، هنوز درباره تعریف و ماهیت آن اتفاق نظر وجود ندارد. هدف در پژوهش حاضر ارائه تعریف، تاریخچه و گونه شناسی یا اَشکال زورگویی سایبری بود. روش پژوهش حاضر از نوع اَسنادی بود. جامعه پژوهشی تمامی منابع نوشتاری (چاپی/الکترونیکی) بین المللی در زمینه زورگویی سایبری بودند که از طریق پایگاهای اطلاعاتی خارجی قابل بازیابی و دسترسی بودند. بدین منظور با استفاده از روش نمونه برداری نظری و پس از بررسی و تحلیل منابع گردآوری شده از جامعه اسناد موجود، از میان منابعی (کتب، اسناد و مقالات) که از معیارهارهای ورود برخوردار بودند، به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. برای تحلیل اَسناد از روش فیش برداری الکترونیکی استفاده شد. پس از بررسی و تحلیل منابع، روند تحول و شکل گیری مفهوم زورگویی سایبری تشریح شد، زورگویی سایبری تعریف شد و دوازده شکل زورگویی سایبری (آزار و اذیت سایبری، بدنام کردن، بازی سیلی خندان، اغفال سایبری، عصبانی کردن یا آتشی شدن، ردگیری سایبری، ظاهرسازی یا جعل هویت، حیله گری، افشاگری، کت فیشینگ، محرومیت یا طرد و زورگیری جنسی سایبری) شناسایی، تعریف و مفهوم پردازی شد. مطالعه حاضر توانسته است اطلاعات ارزشمندی را درباره ماهیت و روشهای زورگیری سایبری برای نهادهای اجرایی و مؤثر در قانونگذاری در زمینه پشگیری از وقع جرم فراهم سازد ضمن اینکه برای روان شناسان، متخصصان تعلیم و تربیت و جامعه شناسان علاقمند به پژوهش در حوزه زورگویی سایبری نیز می تواند بسیار مفید باشد.
مروری بر مقالات برنامه درسی فوق برنامه در دانشگاه فرهنگیان
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ تابستان ۱۴۰۱ شماره ۲
47 - 66
هدف از این مقاله مروری بر مقالات برنامه درسی فوق برنامه در دانشگاه فرهنگیان می باشد. تکیه نمودن به برنامه درسی رسمی و محدود نمودن دانشجویان تنها به فعالیت های رسمی راه به جایی نخواهد برد و تاثیر برنامه های غیر رسمی و نقش آن، تحت عنوان برنامه درسی فوق برنامه، می تواند با ایجاد محیطی شاد، پویا و سازنده، دانشجویان را برای آینده ای روشن آماده سازد. برنامه درسی فوق برنامه به عنوان مکمل برنامه درسی رسمی شناخته شده و در ساعات خارج از کلاس درس رسمی اجرا می گردد و موجب ارتقاء علمی و فرهنگی دانشجومعلمان است. این تحقیق، ابتدا نیم نگاهی به فوق برنامه و دانشگاه فرهنگیان دارد و سپس به روش مروری مقالات مرتبط با برنامه درسی فوق برنامه در دانشگاه فرهنگیان را بررسی نموده و به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق مورد نظر اشاره می کند و در پایان نتیجه جامعی از مطالعات انجام شده ارائه می دهد. با توجه مرور مقالات و بررسی مطالعات و پژوهش های انجام شده در زمینه برنامه درسی فوق برنامه برای دانشگاه فرهنگیان، این نتایج بدست آمده است: نگاه وزارت آموزش وپرورش باید به این نکته معطوف گردد که فعالیت های فوق برنامه یکی از بهترین، جذاب ترین و غیرمستقیم ترین روش های پرورش تربیت نسل جوان معلمان است. بدون شک این قبیل فعالیت ها بیشتر از برنامه کلاس درس در رشد دانشجویان موثر بوده و بر دانشگاه فرهنگیان واجب است تا در راستای این مهم وارد عرصه شده و زمینه های اجرایی این فرایند را فراهم بیاورد.
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و عدالت سازمانی با کیفیت زندگی معلمان شهر دهدشت (پژوهش کیفی)
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ پاییز ۱۴۰۱ شماره ۳
42 - 61
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و و عدالت سازمانی باکیفیت زندگی کاری معلمان شهر دهدشت در سال 1399 بود. این تحقیق، ازنظر نوع توصیفی – همبستگی، ازنظر هدف یک بررسی کاربردی و ازنظر زمان یک بررسی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان متوسطه اول شهر دهدشت در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 400 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 196 نفر به روش طبقه بندی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از سه پرسشنامه سرمایه اجتماعی، ناهاپیت و گوشال(1998)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993) و پرسشنامه کیفیت کاری والتون(1973) استفاده شد. داده ها، با استفاده از نرم افزار spss در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی، مورد آزمون قرار گرفتند. ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی کاری معلمان برابر 87/0 و بین متغیر عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان برابر 64/0 به دست آمد که در سطح خطال 05% معنادار است. بر اساس ضریب بتا(β)، در ابعاد به ازای یک واحد استاندارد افزایش ساختاری، شناختی و رابطه ای، به ترتیب 485/0 ، 224/0 و 340/0 واحد استاندارد باعث افزایش کیفیت زندگی کاری معلمان می گردد. بر اساس ضریب بتا(β)، به ازای یک واحد استاندارد افزایش خرده مقیاس های رویه ای و تعاملی، به ترتیب 254/0 و 389/0 واحد استاندارد باعث افزایش کیفیت زندگی کاری معلمان می گردد.
رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ تابستان ۱۴۰۱ شماره ۲
30 - 46
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه های شهر قاین می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه های شهر قاین بودند که از میان آنها 150 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فریدریکز و همکاران (2004) اطلاعات لازم جمع آوری گردید. نتایج به کمک نرم افزار Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی رابطه وجود دارد. و از بین مؤلفه های اشتیاق تحصیلی (رفتاری، عاطفی، شناختی)، بین اشتیاق رفتاری و اشتیاق عاطفی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد و بین اشتیاق شناختی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی رابطه معنی داری وجود دارد. صرف زمان طولانی در اینترنت موجب خستگی جسمانی و روانی دانشجویان می شود که درنتیجه باعث صرف زمان کمتری برای رسیدگی به امور تحصیلی از سوی دانشجویان می شود که شکست در زمینه تحصیلی برای دانشجویان را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه به دنبال کسب نتایج ضعیف در زمینه تحصیلی، اشتیاق تحصیلی آنها نیز کاهش می یابد.
بررسی جامعه شناختی نقش سرمایه فرهنگی- اجتماعی بر الگوی مصرف معلمان شهر تهران 1398
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ پاییز ۱۴۰۱ شماره ۳
62 - 84
هدف از مطالعه حاضر، بررسی جامعه شناختی «نقش سرمایه فرهنگی- اجتماعی بر الگوی مصرف ( فرهنگی) معلمان شهر تهران» انجام شده است. چارچوب نظری منبعث از نظریه های وبلن ، دانلئویی و بوردیو به تبیین الگوی مصرف میان معلمان و سرمایه فرهنگی -اجتماعی آنان می پردازد. روش تحقیق نیز از نوع کمی و پیمایشی بوده است . جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهر تهران به تعداد 35797 نفر قریب به 80% زن و 20 % مرد با در نظر گرفتن 4243 واحد آموزشی دولتی و غیر دولتی با روش نمونه گیری از نوع خوشه ای انتخاب شد . یافته های تحقیق حاضر نشان داد سرمایه فرهنگی -اجتماعی، بیشترین شدت تاثیر بر الگوی مصرف معلمان بر اساس الگوی وبلن را داشته است. همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیر سرمایه فرهنگی-تحصیلی، سرمایه اجتماعی و عوامل زمینه ای به طور همزمان تقریباً 53/0 با الگوی مصرف (وبلن) همبستگی دارند. در این بررسی ضریب تعیین تعدیل شده معادل 263/0 محاسبه شده است، یعنی حدود 27 درصد الگوی مصرف (وبلن) توسط متغیرهای مستقل مورد بررسی توضیح داده می شود، و 20درصد باقیمانده ناشی از عواملی خارج از مشاهدات مورد بررسی ما است. درمجموع یافته های پژوهشی بر تأثیر سرمایه فرهنگی -اجتماعی به عنوان متغیر مستقل بر الگوی مصرف معلمان به عنوان متغیر وابسته تأکید دارد.
ارزیابی تاثیر متغیر میانجی فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی در بهبود شاخص های آلایندگی و عملکردی بیودیزل با روش طراحی آزمایش در راستای مدیریت سبز
بیودیزل و همچنین برخی نانوکاتالیست ها به عنوان افزودنی به سوخت دیزل می تواند باعث بهبود عملکرد و کاهش آلاینده های موتور شود. در این تحقیق بعد از تولید بیودیزل از روغن های خوراکی پسماند و تطابق خصوصیات آن با استاندارد، بیودیزل تولیدی در نسبت های حجمی مختلف با سوخت دیزل آماده گردید. نانو سیال مغناطیسی به عنوان یک ماده افزودنی در دو نسبت حجمی 4/0 و 8/0 درصد به مخلوط بیودیزل اضافه شده و آزمون های کوتاه مدت موتور با هدف بررسی پارامترهای عملکرد و آلاینده های خروجی موتور دیزل برای گازوییل خالص و مخلوط های سوخت در بارهای مختلف انجام گرفت. به منظور بررسی و تحلیل آماری داده های آزمایش بر اساس روش تاگوچی با استفاده از نرم افزار MiniTab و همچنین تحلیل رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار SPSS و به صورت طرح فاکتوری بر پایه طرح کاملاً تصادفی استفاده شد. پس از اطمینان از معنی دار بودن اثر اصلی ترکیبات سوخت و دور موتور و اثرات متقابل آن ها بر پارامترهای اندازه گیری شده (توان ترمزی، گشتاور و مصرف ویژه سوخت)، مقایسه میانگین ترکیبات سوخت و دور موتور تجزیه و تحلیل شد. آزمایش ها بر روی یک موتور دیزل تک سیلندر در سه سطح دور موتور 2000، 2500، 3000 rpm در شرایط بار کامل انجام شد. نتایج نشان داد که با استفاده از نانو سوخت ها و افزایش غلظت نانو ذرات در سوخت بیودیزل در تمامی دورهای موتور، توان و گشتاور افزایش و مصرف ویژه سوخت نسبت به بیودیزل خالص کاهش یافت
کنکاشی بر مولفه های سلامت و محیط زیست در محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره اول ابتدایی
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ تابستان ۱۴۰۱ شماره ۲
67 - 84
هدف از به تحریر آوردن پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتب درسی علوم تجربی اول تا سوم ابتدایی براساس میزان توجه به مولفه های ابعاد سلامت (شامل سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت معنوی و سلامت اجتماعی) و مولفه های محیط زیست (شامل آب، هوا، خاک و صوت) می باشد. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا به شیوه توصیفی بود که برای گردآوری داده ها از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کتب درسی علوم تجربی پایه اول، دوم و سوم ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 در قالب 42 درس و 318 صفحه بود. واحد تحلیل نیز شامل تمام صفحات (شامل متون، تصاویر، فعالیت ها و پرسش ها) بود که برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل، از روش آمار توصیفی (جداول فراوانی و درصد) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن بود که محتوای کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی به تمامی مولفه های ابعاد سلامت و همچنین مولفه های آموزش محیط زیست پرداخته اما میزان توجه به برخی از مولفه ها از یکنواختی، تعادل و فراوانی مطلوبی برخوردار نبوده است. به طوری که در خصوص مولفه های ابعاد سلامت، به سلامت جسمی و سلامت اجتماعی بیشتر و به سلامت معنوی و سلامت روانی کمتر پرداخته شده است. همچنین در بررسی و تحلیل مولفه های آموزش محیط زیست نیز، این کتب، به مولفه های آب و هوا بیشتر و به مولفه های خاک و صوت کمتر پرداخته است.
نقش شبکه های اجتماعی در مشارکت سیاسی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان)
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی در مشارکت سیاسی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ) بود. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اردبیل 94- 95 هستند. که شامل 553 نفر دانشجوی پسر دانشگاه فرهنگیان مرکز علامه طباطبایی اردبیل و 340 نفر دانشجوی دختر پردیس فرهنگیان بنت الهدی صدر اردبیل می باشد.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 269 بدست آمد. نمونه گیری این تحقیق به صورت تصادفی طبقه ای می باشد؛ به گونه ای که از پردیس علامه طباطبایی 155 و پردیس بنت الهدی114 نفر دانشجو انتخاب شدند. به منظورگردآوری داده های موردنیاز از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از مدل میلبراث و گوئل بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری spss و برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین میزان حضور در شبکه های اجتماعی و مشارکت سیاسی، انگیزه های سیاسی، مناظره های سیاسی، شرکت در فعالیت های سیاسی و دسترسی به اطلاعات سیاسی دانشجویان رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
نقش دانشگاه فرهنگیان در تقویت تمدن نوین ایرانی اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال ۲ بهار ۱۴۰۱ شماره ۱
64 - 76
دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهمترین مرکز تربیت کننده نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و پرورش دهنده نسل های جدید، نقش مهمی در تحولات جامعه دارد که با مطرح شده گام دوم انقلاب این نقش بارزتر و حساستر شده است. هدف این پژوهش تبیین نقش دانشگاه فرهنگیان در تقویت تمدن نوین ایرانی اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود. روش پژوهش توصیفی به شیوه ی کتابخانه ای و با استفاده از منابع پیشین و با ابزار فیش برداری، از طریق تحلیل منابع مرتبط انجام شد. بنابر بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین ایرانی اسلامی به نظر می رسد با توجه به جایگاه خطیر و مهم دانشگاه فرهنگیان درتربیت نسل های آینده کشور، باید باید پیشرو باشد و به نکاتی در خصوص علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد،استقلال و آزادی،عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی توجه و راهکارها و برنامه ریزی های لازم را سرلوحه خود قرار دهد تا بتواند به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی نقش آفرینی کند و راه تحقق تمدن نوین اسلامی را هموار سازد.
تاثیر سرمایه اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت در میان دانش آموزان و دانشجویان در ایران: یک مطالعه مروری
پیشگفتار: در کنار کارکردهای مفید و مثبت آن، استفاده افراطی از آن می تواند منجر به اختلال در عملکردهای فردی و اجتماعی شده و اثر بر سرمایه اجتماعی می گذارد و زمینه ایجاد وضعیتی که به آن اعتیاد اینترنتی گفته می شود را فراهم کند. اعتیاد اینترنتی ممکن است در بین اقشار مختلف مشاهده شود. اما در میان دانش آموزان و دانشجویان شایع تر است. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت در حیطه دانش آموزان و دانشجویان می باشد. روش: مطالعه مروری سریع حاضر با جستجو در پایگاهSID, MAGIRAN, و موتور جستجویGoogle Scholar انجام شد. سپس نتایج حاصل از جستجوی دستی رفرنسهای مقالات نیز به منابع موجود اضافه گردید. جستجو در سال 1400 با استفاده از کلید واژه های (اعتیاد به اینترنت و سرمایه اجتماعی ) زیر انجام گرفت: معیارهای ورود به مطالعه شامل مقالات اصیل منتشر شده که به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت پرداخته اند، بود. مقالاتی که معیار ورود را داشته اند وارد مطالعه شدند و اطلاعات آنها استخراج گردید. یافته ها: طی جستجو در پایگاه های مشخص شده تعداد 62 مقاله بدست آمد که 7 مقاله معیار ورود به مطالعه را داشتند. نتایج یافته ها ارتباط معنی داری بین سرمایه اجتماعی و اعتیاد به اینترنت نشان می دهد. بین ابعاد سرمایه اجتماعی شامل اعتماد اجتماعی نیز با اعتیاد به اینترنت ارتباط وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که بین استفاده از اینترنت و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد.
واکاوی تجارب و ادراکات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از تحریم های اقتصادی آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران
این مقاله به تجربیات و ادراکات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از تحریم های اقتصادی آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازد. دولت امریکا بیش از چهار دهه است که کشور ایران را تحت تحریم های سنگین اقتصادی سیاسی قرار داده است. یکی از موضوعاتی که در مساله تحریم ها مورد توجه قرار می گیرد تاثیر این تحریم ها بر گروههای اجتماعی مختلف است. گروههای اجتماعی در ایران تجربیات و ادراکات متفاوتی از این تحریم ها دارند. ادراکات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بعنوان یکی از گروههای مرجع در نظام تعلیم و تربیت می تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. این ادراکات دانشجویان در سالهای آینده بر عملکرد حرفه ای آنها در تدریس و آموزش اثر خواهد داشت. ذهنیتی که دانشجو معلمان از تحریمهای اقتصادی آمریکا بر علیه کشورشان دارند در سالهای آتی از طریق آموزش و تدریس در کلاسهای درس به دانش آموزان مدارس نیز انتقال می یابد. روش پژوهش در این مقاله از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه آماری مورد بررسی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز هستند. نمونه آماری بر اساس نمونه گیری هدفمند از 15 نفر از دانشجویان رشته آموزش تاریخ انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه روایی و ابزار تحلیل داده ها، تحلیل مضمون بوده است. پس از جمع آوری مصاحبه ها، روایتهای دانشجویان بر اساس 4 مضمون: ابعاد اقتصادی تحریمها، ابعاد سیاسی تحریمها، ابعاد اجتماعی تحریمها و ابعاد انسانی تحریمها دسته بندی شدند. نتایج تحلیل روایتها نشان می دهد که نگرشها و گرایشهای دانشجویان نسبت به تحریمهای اقتصادی آمریکا تا حد زیادی با سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران هماهنگ و هم جهت است.
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه های فکری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال اول پاییز ۱۴۰۰ شماره ۳
32 - 40
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه های فکری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی می باشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد می باشد. حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس، 250 نفربه عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه سرمایه اجتماعی خیرخواه (1391) و پرسشنامه سرمایه های فکری بنتیس (2000) بر روی گروه نمونه اجرا شد. در تحلیل داده های پژوهش حاضر از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از آن نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد همچنین سطح معناداری بیانگر این است که مدل در کل معنادار است. در نتیجه می توان گفت که هر چه سرمایه اجتماعی دانشجو معلمان افزایش یا کاهش یابد، سرمایه فکری آنها نیز افزایش یا کاهش می یابد.
تعیین رابطه ی سرمایه اجتماعی و خلاقیت دانشجو معلمان پسر تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال اول پاییز ۱۴۰۰ شماره ۳
41 - 50
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی با خلاقیت در بین دانشجویان پسر تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی مشهد است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان تربیت بدنی پسر دانشگاه شهید بهشتی مشهد تشکیل می دهند که ۸۴ نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه 60 سوالی خلاقیت عابدی و پرسشنامه 28 سوالی سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال جمع آوری گردید و با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن یافته های پزوهش حاضر نشان داد میزان همبستگی بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت با سطح معنا داری 01/0 در مجموع 68/0 و در دانشجویان تربیت بدنی ورودی 98، 99 و 1400 به ترتیب 64/0، 71/0 و 75/0 بود. نتایج پژوهش صورت گرفته نشان داد هرچه دانشجو معلمان سابقه بیشتری در دانشگاه پیدا می کنند از میزان خلاقیت آنها کاسته می شود و دانشگاه می تواند با تاکید بر ارزش ها و باورهای موجود در آموزش و پرورش و همسو نمودن اهداف فردی و سازمانی به افزایش خلاقیت دانشجویان کمک نماید و برنامه ریزان نیز نمی توانند ساختار و معیار افزایش خلاقیت دانشجو معلمان را بدون توجه به فرهنگ آموزش و پرورش پایه ریزی نماید لذا در صورتیکه مدیران نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی اقدام نمایند، می توانند ضمن تقویت خلاقیت دانشجویان بستر مناسبی را جهت انتقال این روحیه در میان دانش آموزان نیز بوجود آورند.
فراتحلیل پژوهش های سرمایه اجتماعی در بازه زمانی 1398-1392
این مقاله با هدف بررسی پژوهش های مرتبط با سرمایه اجتماعی انجام شده در فاصله سال های 1392 تا 1398 در ایران تهیه شده است. روش انجام تحقیق، فراتحلیل کیفی بوده و در آن از بین 719 مورد از مقالات علمی، پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در رشته های مختلف علوم انسانی 80 مورد به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب بررسی شدند.نتیجه پژوهش نشان می دهد رابطه سرمایه اجتماعی با هر یک از متغیرهای زمینه ای باید با درنظر گرفتن کنترل یا عدم کنترل سایر متغیرها تحلیل شود. متغیرهای سن، جنسیت، تأهل و اشتغال با سرمایه اجتماعی همبستگی متوسطی دارند و متغیرهای تحصیلات و درآمد به صورت غیرمستقیم با سرمایه اجتماعی همبستگی دارند. سرمایه اجتماعی در سطح خرد با هویت اجتماعی و ملی، مشارکت سیاسی، رضایت از زندگی، نشاط و شادکامی و امید به آینده، احساس امنیت، قانون مداری، احساس رفاه (رفاه ذهنی)، احساس شایستگی، احساس معناداری، احساس مؤثر بودن افراد همبستگی مستقیم و معنادار دارد؛ و در سطح کلان، با امنیت اجتماعی، توسعه، تسهیم دانش و توانمندسازی افراد و گروه ها و پایین بودن میزان ارتکاب جرائم، انحرافات و آسیب های اجتماعی، آلودگی و تخریب محیط زیست همبستگی مستقیم و معنادار دارد. از سوی دیگر، احساس امنیت اجتماعی، توسعه یافتگی، وضعیت اقتصاد و رفاه جامعه، دینداری و مشارکت دینی، استفاده از مطبوعات، میزان و نوع جرایم و انحرافات و کیفیت ارتباطات اجتماعی از مهم ترین عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی هستند.
شناخت تأثیر مؤلفه های سرمایه روان شناختی با سرمایه فکری بر سرمایه اجتماعی (موردمطالعه: شهرداری منطقه 12)
هدف این تحقیق شناخت تأثیر مؤلفه های سرمایه روان شناختی با سرمایه فکری بر سرمایه اجتماعی در شهرداری منطقه 12 شهر تهران است. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی می باشد و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روایی و اعتبار پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین مربوط و همچنین تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ (0.850=α سرمایه روان شناختی) و (0.957= αسرمایه فکری) و (0.946=α سرمایه اجتماعی) تأیید شد. نمونه آماری این تحقیق شامل 260 نفر از کارکنان شهرداری منطقه 12 شهر تهران است و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که مؤلفه های سرمایه روان شناختی از قبیل خوش بینی، امیدواری، خودکارآمدی و تاب آوری بر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین سرمایه فکری در رابطه میان مؤلفه های سرمایه روان شناختی و سرمایه اجتماعی نقش میانجی ایفا می کند.
عوامل تاثیرگذار بر همدلی قومی فرهنگی در شبکه های اجتماعی مجازی بارویکرد انسجام ملی (مطالعه کیفی- تحلیل محتوا)
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال اول تابستان ۱۴۰۰ شماره ۲
88 - 122
هدف و زمینه: همگرایی قومی در جامعه چند قومی، دستیابی به یکپارچگی ملی را محقق می کند. هدف تحقیق حاضر هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر همدلی قومی فرهنگی در شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد انسجام ملی است.روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی با استفاده از فرایند مصاحبه نیمه ساختاریافته با سؤالات باز به کشف رابطه مقوله های اصلی و فرعی پژوهش پرداخته است. با روش تحلیل محتوا از نوع قراردادی با شیوه کدگذاری در بین صدای ضبط شده مصاحبه شوندگان به تجزیه و تحلیل پرداخته است. مشارکت کنندگان پژوهش 32 صاحب نظر بودند که به صورت هدفمند و گلوله برفی، با احراز شناخت ادبیات موضوع و اشرافیت بر جامعه هدف، پس از رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند.یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که تعداد 299 کد باز استخراج گردید که در قالب 73 مقوله فرعی و 17 مقوله اصلی تجمیع و دسته بندی گردیدند، مقوله های اصلی شامل سلامت اجتماعی، آموزش و خودآگاهی، پذیرش تنوع قومی، ابتکار اجتماعی، عدالت قومی، اتحاد ملی، کثرت گرایی، همزیستی، قوم مداری، آموزش فرهنگی، نماد سازی، مدیریت تفاوت های قومی، مداخلات میان فرهنگی، کنش گری قومی، نگرش های قومی، تشخص قومی و ارزش های قومی هستند که با برنامه ریزی و به کارگیری راهبردهای حول عوامل تاثیرگذار استخراجی می توان توانایی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را به صورت کانالیزه و هدفمند و همگرایی مؤلفه های متعارض در ایجاد همدلی قومی فرهنگی را فراهم نمود.
پدیدارشناسی تفسیری چالش های فرهنگی-اجتماعی رسانه های غیر ایرانی در ترویج و گسترش منکرات در کشورهای اسلامی با تاکید بر ایران
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال اول پاییز ۱۴۰۰ شماره ۳
66 - 78
هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی تفسیری چالش های فرهنگی-اجتماعی رسانه های غیر ایرانی در ترویج و گسترش منکرات در کشورهای اسلامی (با تاکید بر ایران) و ارائه راهکارهایی (با استفاده از قرآن و احادیث) جهت رفع این چالش ها است. برای درک تجربه زیسته افراد، از روش نمودشناسی(پدیدارشناسی) تفسیری و از روش تحلیل محتوا جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. نمونه های پژوهش حاضر شامل 10 نفر هیات علمی دانشگاه و 8 معلم هستند که حداقل یک سال از رسانه های غیر ایرانی (فضای مجازی، اینترنت، شبکه های اجتماعی و...) استفاده می کنند. داده ها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختار یافته جمع آوری و سپس به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافته های پژوهش، مهمترین چالش های فرهنگی-اجتماعی رسانه های غیر ایرانی عبارتند از: سست شدن بنیان خانواده و تغییر ساختار دینی آن، تضعیف باورهای دینی و تاکید بر دنیاگرایی، رشد و گسترش اباحه گری اعتقادی و عملی، بحران هویت و جایگزینی هویت زایی در مقابل هویت سازی در بین کاربران، هرزه نگاری جنسی و غیره؛ و در ادامه نیز راهکارهای عملی با استفاده از آیات و احادیث جهت مقابله با چالش های بیان شده، ارائه گردیده است.
بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر سرمایه های اجتماعی و فرهنگی خانواده ها (با رویکرد دینی و اسلامی)
منبع:
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی سال اول پاییز ۱۴۰۰ شماره ۳
19 - 31
در این پژوهش به بررسی تأثیر شبکه های جمعی بر تقویت و تضعیف سرمایه های اجتماعی و فرهنگی خانواده ها برمبنای آموزه های دینی و اسلامی پرداخته ایم . در این تحقیق که بصورت مروری کتابخانه ای انجام شده است ، از نتایج تحقیقاتی که در پایگاه های اینترنتی و اطلاعاتی isi , sid , magiran , sciencediect , google scular , scopus و isc نمایه شده اند ، استفاده کرده ایم نتایج حاصل از بررسی مقالات نشان داد که امروزه رسانه و شبکه های ارتباط جمعی می تواند تأثیر بی بدیلی در همه عرصه های زندگی به ویژه، در افکار عمومی داشته باشد، به گونه ای که افراد، با سطوح فکری متفاوت، ناخواسته آن را به سان مرجع و الگویی می دانند و به نوعی همان رفتار ارائه شده از رسانه را بر می گزینند و به آن عمل می کنند. رسانه های جمعی در نادیده گرفتن ارزش های حاکم بر جامعه تأثیرگذار بوده و پیامدهای ناگوار آن در جامعه مشهودند.