پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 6 پاییز 1402 شماره 3

مقالات

۱.

بررسی نقش مهارت های سیاسی، تعهد عاطفی، اخلاق حرفه ای و مبادله رهبر-عضو در رابطه بین رهبری زهرآگین ادراک شده و تلاش کاری در میان کارکنان معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کلید واژه ها: رابطه رهبر - عضو مهارت سیاسی اخلاق حرفه ای تعهد عاطفی رابطه رهبری زهرآگین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۹
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری زهرآگین بر مبادله رهبر-عضو، اثر تعدیلگر اخلاق حرفه ای و مهارت سیاسی بر رابطه مذکور و نیز تاثیر مبادله رهبر-عضو بر تلاش کاری و تعهد عاطفی است. تحقیق حاضر در دسته تحقیقات توصیفی همبستگی، قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 می باشد که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده، اقدام به تعیین 169 نفر به عنوان نمونه گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد که روایی آنها توسط صاحب نظران دانشگاهی و روایی صوری آن توسط تعدادی از پاسخگویان بررسی و مقدار آلفای کرونباخ برای همه آنها بالاتر از 7/. بود. برای آزمون فرضیات و صحت مدل مفهومی پژوهش، از روش مدل یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی (Warp PLS) بهره گیری شد. نتایج حاصل بیان گر معنادار بودن تاثیر متغیر رهبری زهرآگین بر مبادله رهبر-عضو ، مبادله رهبر – عضو بر تعهد عاطفی و تعهد عاطفی بر تلاش کاری بود. از سویی نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای و مهارت سیاسی در رابطه بین رهبری زهرآگین با مبادله رهبر-عضو تائید شد. در نهایت طی یک سلسله روابط زنجیره ای بین مبادله رهبر- عضو با تلاش کاری از طریق تعهد عاطفی رابطه (معنادار) وجود دارد.
۲.

تاثیر هوش بازاریابی بر سازمان های نوپا با نقش میانجی یادگیری سازمانی

نویسنده:

کلید واژه ها: یادگیری سازمانی هوش بازاریابی تجارت و بازاریابی سازمان های نوپا شهرک صنعتی پرند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۱
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هوش بازاریابی بر سازمان های نوپا با نقش میانجی یادگیری سازمانی می باشد. این پژوهش یک مطالعه کاربردی با روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و مسئولان امر بازاریابی در کارخانجات تولیدی و خدماتی در شهرک صنعتی پرند در استان تهران می باشد که شامل 180نفر می باشند. حجم نمونه توسط فرمول کوکران برابر با 123 نفر برآورد و به شیوه ی تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش توسط پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و توسط آزمون رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل گردید. روایی پرسشنامه به صورت صوری و محتوایی برآورد و پایایی ابزار توسط ضریب آلفای کرونباخ سنجش گردید که در تمامی پرسشنامه ها و ابعاد بیش از 70/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی بیش از هوش بازاریابی بر توفیق بازاریابان و مسئولین بازاریابی سازمان های نوپا اثرگذار بوده است نتایج دقیق حاکی از آن است که یادگیری سازمانی در ابعاد؛ مجموع توفیق در امر بازاریابی، تجزیه و تحلیل بازار و انتخاب بازارهای هدف، قویتر از هوش بازاریابی بوده است، اما هوش بازاریابی تنها در دو بعد؛ ترکیب عناصر بازاریابی و تلاش های بازاریابی قویتر از یادگیری سازمانی عمل نموده است.
۳.

تجزیه و تحلیل عوامل مدیریتی موثر در بستر فناوری اطلاعات بر موفقیت اجرای سیستم های هوشمند در بیمارستان

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت فناوری فناوری اطلاعات سیستم های هوشمند مدیریت بیمارستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۸
هدف پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل عوامل مدیریتی موثر در بستر فناوری اطلاعات بر موفقیت اجرای سیستم های هوشمند در بیمارستان می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و معاونان دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های شهر تهران در نظر گرفته شده است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 90 نفر نمونه انتخاب و پرسشنامه تدوین شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه به تأیید چند تن از اساتید این حوزه رسیده و میزان پایایی آن نیز به کمک آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش تمامی فرضیه ها را تایید نموده و نشان می دهد که مولفه های مدیریتی در بستر مدیریت فناوری (شامل برنامه ریزی و سازماندهی، پیاده سازی و پشتیبانی و نیز نظارت و ارزیابی) بر موفقیت اجرای سیستم های هوشمند در بیمارستان تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
۴.

بررسی تأثیر پیوندهای رابطه ای بر ارزش مشارکت مشتریان

کلید واژه ها: پیوندهای رابطه ای پیوندهای مالی پیوندهای اجتماعی پیوندهای ساختاری ارزش مشارکت مشتریان ارزش طول عمر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۱
استراتژی ایجاد وفاداری در مشتریان یکی از اساسی ترین و ضروری ترین استراتژی هایی است شرکت ها و فعالان اقتصادی می بایست سرلوحه کار خویش قرار دهند. برای حداکثر نمودن اثر بخشی بازاریابی رابط مند، فروشنده بایستی سطح فعالیتهای بازاریابی رابط مند را با میزان مشارکت مشتری هماهنگ کند. عدم اطلاع از اینکه مشتریان می توانند برای شرکت ها از روش هایی غیر از خرید کردن ارزش ایجاد کنند موجب می شود که شرکت یا سرمایه گذاری ناکافی بر ارزش مشارکت مشتری داشته و یا با سرمایه گذاری زیاد، منابع با ارزش بازاریابی را هدر داده و هزینه های ناخواسته را به شرکت تحمیل کند. به منظور بررسی این مطلب که : آیا پیوندهای رابطه ای بر ارزش مشارکت مشتری تأثیر معناداری دارد؟ معیارهای مناسب برای اندازه گیری ارزش مشارکت مشتری کدامند؟ آیا مولفه ها ی مشارکت مشتری در حفظ مشتری تاثیر دارد؟ رابط بین مولفه ها ی مشارکت مشتری چگونه است؟ پژوهش حاضر انجام پذیرفت. در این پژوهش سعی گردید عوامل اساسی و اصلی در مشارکت مشتری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اثر پیوندهای رابطه ای بر ارزش مشارکت مشتری در بانک سپه مطالعه شود.
۵.

بررسی تاثیر تبلیغات در رسانه های دیجیتال بر برند سازی بر شرکت رامک

نویسنده:

کلید واژه ها: تبلیغات شبکه های دیجیتال برندسازی بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۱۴
در تحقیق حاضر که بر اساس نظرسنجی انجام شده از 400 مصرف کننده محصولات لبنی رامک بوده است، تلاش گردید تا نقش و تاثیر تبلیغات بر برند شرکت رامک بررسی شود. برای این منظور پرسشنامه ای شامل دو قسمت تهیه شده که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 82% بدست آمده است. آزمون فرضیه ها با آزمون های t، همتوزیعی، برنولی و کای دو و با استفاده از نرم افزارهای آماریSPSS انجام شد. نتایج نشان می دهد که، نمونه آماری تحقیق همگن بوده و با واقعیت جامعه هم خوانی داردو بیش از 62% از پاسخ دهندگان بیشتر از چهار سال است که بامحصولات رامک آشنایی دارند. نزدیک به 50% پاسخ دهندگان کیفیت را موثر ترین عامل در انتخاب محصولات لبنی می دانند. تبلیغات به همراه دردسترس بودن، قیمت و بسته بندی از عوامل موثر بعدی در این انتخاب بوده اند. با توجه به نظر شرکت گنندگان در تحقیق تبلیغات در معرفی برند رامک تاثیر مثبت داشته است.
۶.

تحول دیجیتال در صنعت بیمه: بررسی چالش ها و ارائه راهکارها

نویسنده:

کلید واژه ها: تحول دیجیتال بیمه فناوری های تحول آفرین تحلیل محتوا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۱۶
در محیط رقابتی امروز، حیات و بقای سازمان به پیاده سازی و بکارگیری ابزارهای تحول دیجیتال در سازمان مرتبط می باشد. اما یکی از مهمترین موضوعات رفع ابهامات این موضوع در صنعت بیمه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع و چالش های موجود در حوزه تحول دیجیتال به روش تحلیل محتوا انجام شده است. روش پژوهش این تحقیق از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از منظر گردآوری داده ها از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه پژوهش شامل مرور مقالات موجود و اظهارات صاحبنظران بیمه (مندرج در سایت ها) و اعتبارسنجی آن اظهارات از طریق پنج نفر از متخصصان صنعت در قالب پرسشنامه در حوزه موضوعی چالش های تحول دیجیتال انجام گرفته است. نتایج تحقیق و تحلیل داده های مربوطه، چالش ها را در دو دسته کلی قرار می دهد. طبق یافته های تحقیق چالش های تحول دیجیتال به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می شوند که البته هر یک شامل چندین مقوله می باشند. در نهایت نسبت به ارائه راهکارهای مربوط به مرتفع نمودن چالش های موضوع پرداخته شده است.
۷.

سنجش آمادگی الکترونیکی سازمان های دولتی جهت اجرای دولت الکترونیک (مطالعه موردی شهر بندرعباس)

کلید واژه ها: بررسی و سنجش آمادگی الکترونیکی ANP فناوری اطلاعات و ارتباطات دولت الکترونیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۱۲
در این تحقیق با مرور ادبیات موضوع و تحلیل تطبیقی مدل های ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی (E-Readiness)، مدل مفهومی متناسب با شرایط بومی برای سنجش میزان آمادگی سازمان ها جهت پذیرش، بکارگیری و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه داده شد. این مدل شامل 6 معیار اصلی (تاکید وتعهد مدیریت ارشد، سیاست ها وراهبردهای فناوری اطلاعات، ابعاد تخصصی مدیریت، توسعه منابع انسانی فناوری اطلاعات، زیرساخت فناوری اطلاعات و فرآیندهای مبتنی بر فناوری اطلاعات) و 24 زیر معیارمرتبط با هرکدام از شش معیار اصلی است. اعتبار این مدل از طریق کسب نظر خبرگان و انجام آزمون های آماری اعتبار سنجی اولیه صورت گرفت. سپس با استفاده از فرآیند تحلیل ANP و روش مقایسات زوجی و به کارگیری نرم افزار Super Decision به ارزیابی معیارها، زیر معیارها و وزن دهی آنها پرداخته شد.در ادامه در مطالعه میدانی، مدل مذکور برای ارزیابی آمادگی سازمان های مورد مطالعه به کارگرفته شد. وضعیت این سازمانها به ترتیب در حوزه تعهد مدیریت عالی نسبت به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها، ابعادتخصصی مدیریت و سیاست ها و راهبرد های فناوری اطلاعات در سازمانها، بهتر از بقیه حوزه ها است. ضمن این که در بقیه حوزه ها سازمان ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. ولی از آنجا که در زمینه تعهد مدیریت عالی نسبت به بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان،سیاست ها وراهبردهای های فناوری اطلاعات در سازمان و ابعاد تخصصی مدیریت وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد.