توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی سال 16 زمستان 1397 شماره 34 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارزیابی و اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات نانوفناوری در صنایع غذایی ( مطالعه موردی : شرکت کشت و صنعت گلستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: واسطه ها نوآوری نوآوری باز واسطه های نوآوری باز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۰ تعداد دانلود : ۶۹
با توجه به اهمیت موضوع تجارى سازى و موانع موجود در تجارى سازى محصولات نانوتکنولوژی، تاکید بیشتر بر فرآیند تجارى سازى در صنایع کشورمان امرى لازم مى باشد. هدف این پژوهش ارزیابی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات نانوتکنولوژی در شرکت کشت و صنعت گلستان می باشد تا بتواند راه گشای طراحی الگوی تجاری سازی محصولات نانوتکنولوژی در صنایع غذایی گردد. لذا پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است و از نظر روش، از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. در این پژوهش از مدلی با 6 عامل و 48 شاخص که برازش آن با Smart Pls مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است. همچنین برای اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی، از فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) و نرم افزار Super Desision بهره برده ایم و بر اساس نتایج ANP، عامل تکنولوژیک، در اولویت اول و عوامل محیطی، منابع انسانی، مالی، ساختار و سازماندهی و مدیریتی به ترتیب در اولویت های بعدی از نظر خبرگان قرار دارند.
۲.

تحلیلی بر موانع پیاده سازی بهبود مستمر در شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تجاری سازی نانوفناوری صنایع غذایی فرایند تحلیل شبکه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۷ تعداد دانلود : ۸۸
در محیط پیچیده و آشفته امروز نیاز به بهبود مستمر در محصولات، خدمات و فرایند ها به طور گسترده ای به رسمیت شناخته شده است، اما موانعی وجود دارد که موجب می شود این برنامه به خوبی پیش نرود و مطابق با اصول پیاده سازی نشود. هدف از انجام این پژوهش شناسایی موانع پیاده سازی بهبود مستمر در شرکت های پارک علم و فناروی است. با بررسی های صورت گرفته در ادبیات تحقیق، 18 عامل به عنوان موانع پیاده سازی بهبود مستمر شناسایی شد و با توجه به نظرات خبرگان و اساتید دانشگاهی با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی به رتبه بندی موانع پرداخته و مهم ترین مانع پیاده سازی بهبود مستمر معرفی شد. نتایج حاصل از تکنیک تاپسیس فازی نشان می دهد که "مشارکت پایین کارکنان در فعالیت های بهبود مستمر" مهم ترین مانع در پیاده سازی بهبود مستمر می باشد.
۳.

شناسایی و تعیین عوامل اصلی توسعه فناوری با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) (مطالعه موردی: بنگاه های کوچک و متوسط استان گیلان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: بهبود مستمر تاپسیس فازی آنتروپی شانون پارک علم و فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۷ تعداد دانلود : ۵۳
یکی از دلایل شکست و عقب ماندگی در صنایع، عدم امکان و آمادگی توسعه تکنولوژی است. با عنایت به اهمیت موضوع شناخت عوامل مؤثر در توسعه تکنولوژی، در این پژوهش با انجام مرور ادبیات، این عوامل شناسایی شد. عوامل مهم با استفاده از نظرات خبرگان صنایع کوچک و متوسط استان گیلان از میان حدود 45 عامل مؤثر شناسایی شده، در قالب 17 عامل اصلی مشخص گردید. سپس روابط موجود بین این عوامل با استفاده از روش مدل-سازی ساختاری تفسیری، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته؛ رتبه و سطوح مختلف آن ها و مدل روابط میان عوامل کلیدی آن تعیین شد. نتایج حاصل از سطح بندی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه تکنولوژی نشان داد که عوامل توجه به رویکرد ادغام تکنولوژی به منظور ظهور نوآوری های تکنولوژیک، سازوکار های مدیریتی و زیرساخت های سازمانی، کارآفرینی تکنولوژیکی و کارکردهای اصلی اشاعه و انتشار تکنولوژی، جزو عوامل اصلی توسعه تکنولوژی در صنایع کوچک و متوسط بوده و می بایست مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
۴.

توسعه و بومی سازی مدل پذیرش فناوری (TAM) در شرکت های کوچک و متوسط(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: توسعه فناوری مدل سازی ساختاری تفسیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۳ تعداد دانلود : ۵۵
امروزه فناوری و نوآوری های مربوط به آن به یکی از مهمترین عناصر محیط راهبردی سازمان ها تبدیل شده است. از اینرو پذیرش فناوری از سوی کاربران از مهمترین عوامل موفقیت یک نوآوری است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری در شرکت های کوچک و متوسط انجام شده است. جهت پیشبرد پژوهش و دستیابی به نتایج کاربردی سه سوال اساسی مطرح گردید بدین ترتیب که علاوه بر ارائه الگوی بومی پذیرش فناوری، عوامل موثر بر آن شناسایی و سپس رتبه بندی گردیدند. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران شرکت های کوچک و متوسط می باشد. نتایج حاصل حاکی از آن است که هفت عامل سازگاری فردی، سازگاری سازمانی، سودمندی درک شده، سهولت درک شده، نگرش به استفاده، قصد و نیت استفاده و رفتار استفاده از فناوری بر پذیرش فناوری تاثیر گذارند. همچنین پس از مقایسه نتایج بدست آمده از هر دو روش رتبه بندی آزمون فریدمن و روش AHP نتایج یکسانی بدست آمد بدین صورت که دو عامل نگرش به استفاده، و قصد و نیت استفاده بیشترین تاثیر را در پذیرش فناوری داشته اند. در پایان و پس از حصول مدل بومی و برازش شده پژوهش، پیشنهادات کاربردی به مدیران شرکت های کوچک و متوسط ارائه گردیده است.
۵.

نوع شناسی پلتفرم های فناورانه: بررسی پویایی های پلتفرمی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: بومی سازی فناوری مدل پذیرش فناوری (TAM) شرکت های کوچک و متوسط(SMEs)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۹ تعداد دانلود : ۸۹
امروزه در تحقیقات حوزه مدیریت و خصوصا مدیریت فناوری، استفاده از واژه پلتفرم در قالب استعاره و مفهوم گسترش یافته است. این واژه، مجموعه ای از اجزای یک سیستم کلی را توصیف می کند که با سایر اجزای سیستم تعامل دارند و به صورت مشترک معماری سیستم را شکل می دهند و برای توصیف پدیده های مدیریتی در سطح محصولات مجزا، سیستم های محصول، زنجیره تامین صنعت، بازارها و صنایع بکار می رود. هدف این مطالعه مروری نظام مند، طبقه بندی و ارائه ی چارچوبی از انواع پلتفرم های فناورانه، جهت بهبود درک پویایی های این نوع پلتفرمها و ارائه ی یک نوع شناسی جامع از انواع مختلف پلتفرم تحت یک منطق نظری منسجم بود تا از این طریق به جای تمرکز بر معانی متنوع، بر زمینه ای که این واژه در آن مورد استفاده قرار می-گیرد، تمرکز گردد. نتایج حاکی از وجود پنج نوع پلتفرم فناورانه شامل پلتفرم سازمانی، محصول، زنجیره تامین، بازار، و صنعتی دارند که در سه دسته پلتفرمهای داخلی، زنجیره تامین و خارجی طبقه بندی شده اند. پس از ایجاد یک طبقه بندی جامع از انواع پلتفرمها، با ارائه ی یک پیوستار پویاییهای این پلتفرم ها را در قالب افزایش اختیارات عاملان درگیر در پلتفرم، و افزایش پتانسیل نوآوری مشارکتی و رقابت میان عاملان درگیر در پلتفرم برای نوآوری نمایش داده اند.
۶.

بهره مندی از فناوری پهپاد در زنجیره تامین: بررسی موانع و فرصت های پیشرو(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: پلتفرم های فناورانه پلتفرم سازمانی پلتفرم محصول پلتفرم زنجیره ارزش پلتفرم بازار پلتفرم صنعتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۸ تعداد دانلود : ۸۵
استفاده از پهپادها در زنجیره تامین موضوعی نو ظهور است و شرکت های بسیاری درحال تحقیق و توسعه تکنولوژی پهپادها و به کارگیری آنها در زنجیره تامین هستند، چرا که پهپادها از نظر تجاری باعث ایجاد مزیت رقابتی، افزایش سرعت ارسال کالا، کاهش هزینه ها، حفظ محیط زیست و همچنین باعث افزایش ارائه خدمات به مناطق دورافتاده و در شرایط بحرانی میشود. پهپادها با توجه به قابلیت های فراوانشان در صورت اجرایی شدن میتوانند روش های سنتی حمل و نقل را دگرگون سازند. استفاده از پهپادها در زنجیره تامین مانند هر تکنولوژی جدید دیگر دارای موانع و چالش هایی است که این مقاله پس از مرور کلی تکنولوژی پهپادها، به بررسی موانع و امکان اجرایی شدن پهپادها در زنجیره تامین می پردازد و فرصت های پیش روی بهره مندی از این تکنولوژی را در زنجیره تامین بر می شمارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵