جمهوری اسلامی: مشروعیت یکپارچه یا دوگانه
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
در این مقاله که شرحى است بر دیدگاههاى آیت اللّه مصباح یزدى درباره حکومت اسلامى، نسبت بین مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهورى اسلامى مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. نگارنده، مقوله مشروعیت را چیزى جداى از مقبولیت فرض کرده و مشروعیت را مقوله کاملاً اخلاقى و کلامى مىداند. وى ابتدا مفهوم مشروعیت را در سه سطح تجربى، فلسفى و کلامى طرح مىکند، آنگاه دیدگاه تفکیک بین مقبولیت و مشروعیت و تحلیل آنرا با ذکر شرایط و قواعد بیان مىنماید. از دیدگاه نویسنده کسى که مىگوید مشروعیت نظام اسلامى از خواست و اراده افراد یا رضایت آنها مایه نمىگیرد، ضرورت رضایت مردم را براى حکومت اسلامى انکار نمىکند، زیرا از منظر دین مردم به عنوان انسانهایى که خصائص ذاتى آنها اراده، آگاهى و اختیارات امکان انتخاب هر عملى را در سطح فردى و جمعى دارا مىباشند و دیانت بر پایه نفى امکان انجام گناه استقرار نیافته است، بلکه بر پایه اذعان به اینکه انسانها مىتوانند گناه کنند شکل گرفته است. سرانجام وى نتیجه مىگیرد که نزاع موجود بر سر جمهوریت و اسلامیت یا مبانى مشروعیت نظام سیاسى کشور در واقع نزاع بر سر دو دیدگاهى است که یکى به معیارهاى حق بیرون از خواست مردم باور دارد و دیگرى مردم را معیار حق مىداند؛ نزاع، میان دو دیدگاهى است که یکى خدا را مبنا و محور تنظیم کننده نظم سیاسى مىداند و مردم را به اطاعت این منبع خیرات و حقوق فرا مىخواند و دیگرى مردم را براى خدا مىشناسد و آنها را به اطاعت از خود سوق مىدهد. اما در هر حال نظامى که اکنون در کشور ما استقرار دارد، محصول خواست و رضایت مردمى است که خود را خدا نمىدانند بلکه مىخواهند بر پایه آنچه خدا بیان نموده است زندگى فردى و اجتماعى خویش را اداره نمایند.