در اندیشه حکومت جهانی واحد
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
مجله معرفت، ش 94، مهرماه 84
نوشتار حاضر بر آن است، تا با توجه به جنبههای الاهی ـ انسانی در زندگی فردی و اجتماعی انسان، حکومت جهانی واحد را مورد بررسی قرار دهد. به اعتقاد نویسنده، هنگامی یک حکومت، جهانشمول خواهد بود، که بتواند نظر جامعه بشری را، به خود جلب کرده و مصلحت عمومی جوامع انسانی را، در نظر بگیرد. قید «جهانی» و «واحد» ایجاب میکند که همه انسانها به صورت یکپارچه، به حاکمیت نظام یگانهای تن داده و آن را بپذیرند. اگر یگانه معیار جهانی بودن، گستردگی دامنه انتشار و استفاده جهان بشری از یک پدیده باشد، باید گفت که، امروزه غرب در جهانیبودن و جهانیشدن، گوی سبقت را از سایر جوامع ربوده است، زیرا؛ استفاده بسیاری از محصولات غربی، صورت بینالمللی به خود گرفته است. نویسنده در بخشی از این مقاله، ضمن بازخوانی نقش غرب، در ایجاد حکومت جهانی واحد بر این نکته تأکید میورزد که، سلطه اقتصادی و صنعتی غرب بر جوامع انسانی، هرگز به معنای دستیابی به معیارهای لازم برای حاکمیت جهانی نیست، زیرا؛ در برپایی حکومت جهانی لازم است، نقطه اتصال و اتکای جهان و انسان، به محوریت یگانهای معطوف شود، که تمام قدرتها از اوست و حکومت بر انسان و جهان را، به هر کس که، خود مصلحت بداند، واگذار مینماید. در بخش بعدی مقاله، با اشاره به سه فرضیه موجود، درباره تحقق نظام جهانی، فرضیه حاکمیت جهانی با تصاحب قدرت و زورگویی و زورمداری ابرقدرت حاکم به آمریکا، نسبت داده شده و نظریه نظم نوین جهانی، به عنوان معیاری که، غرب و به ویژه آمریکا، درصدد استقرار و اجرای آن است؛ معرفی میشود. برخی از عواملی که، به باور نگارنده، دستاویز غرب در سلطه خود، بر جهان قرار گرفته عبارتند از: 1. حالت انقیاد و سلطهپذیری دولتها و حکومتهای کوچک و ضعیف؛ 2. غفلت و بیخبری جوامع بشری؛ 3. بازبودن فضای سلطه به دنبال فروپاشی شوروی سابق. در فراز دیگری از این پژوهش، چهار فرضیه از فرضیههایی، که گروهی از نظریهپردازان سیاسی و اجتماعی غرب، چارچوب و اصول آن را پردازش کرده و تا حدودی ساختار و شکل نظریه به خود گرفته و راهنمای عمل نظام سیاسی حاکم بر آمریکا شده است؛ مورد نقد و خدشه قرار میگیرند. عناوین این فرضیهها، عبارتند از: نظریه آخرالزمان از فرانسیس فوکویاما، نظریه دهکده جهانی از مارشال مک لوهان، نظریه برترینها از آلوین تافلر و نظریه برخورد تمدنها و فرهنگها از ساموئل هانتینگتون. مؤلف در ادامه، با دستیابی به این نتیجه که غرب با نظام دموکراسی لیبرال خود، نتوانسته است راهی فراروی انسانها به سوی نجات و سعادت بازکند، حکومت جهانی واحد را، در اندیشه جهانی اسلام، میکاود. وعدههای قرآنی در وراثت صالحان و حاکمیت نیکوکاران و سالاری شایستگان بر زمین، همه حاکی از حکومتی الاهی است، که اقامه عدالت اجتماعی در گستره جهانی و تأمین رفاه عمومی جوامع بشری، از شاخصترین اهداف آن حکومت به شمار میآید. به باور مؤلف، لحن آیات و روایات، به گونهای است که، حکایت از حکومت جهانی ـ الاهی امام زمان(عج) در سراسر جهان داشته و بیانگر آن است که، انتظار برای این حکومت جهانی، گامی به سوی تحقق کامل تمدن اسلامی و انسانی است.
در بخش پایانی این نوشتار، دو گزاره توحید و ولایت، به عنوان مهمترین عناصر بنیادین حکومت جهانی واحد امام زمان، معرفی شده و مورد شرح و بررسی قرار میگیرد. برخی از برترینهایی که با ظهور دولت کریمه امام زمان(عج) به منصه ظهور میرسند و از لوازم حکومت جهانی آن حضرت نیز به شمار میآیند، عبارتند از: دستیابی به برترین مرحله از رشد علم، جریانیابی برترین شکل از عدالت اجتماعی، نیل به برترین مرحله کمال عقلانی و بهرهمندی از کارآمدترین فنون و تجهیزات نظامی ـ تسلیحاتی. در سایه این دولت کریمه است که، اسباب عزّت و سربلندی اسلام و مسلمانان در جهان فراهم آمده و کافران و منافقان ذلیل شده و شکست میخورند.
اصول و مبانی تجربه دینی و عرفانی در اسلام
مختار تبعه یزدی
دوماهنامه اندیشه حوزه، ش 51 ـ52، فروردین ـ اردیبهشت 84
امروزه، یکی از مباحث مهم کلام جدید و نیز فلسفه دین، مسئله تجربه دینی است، هر چند بعضی از مباحثی که اخیرا در اینباره مطرح گردیده جدید است، اما بسیاری از مباحث این مسئله در عرفان و حتی در فلسفه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله مباحثی که
نوشتار حاضر بر آن است، تا با توجه به جنبههای الاهی ـ انسانی در زندگی فردی و اجتماعی انسان، حکومت جهانی واحد را مورد بررسی قرار دهد. به اعتقاد نویسنده، هنگامی یک حکومت، جهانشمول خواهد بود، که بتواند نظر جامعه بشری را، به خود جلب کرده و مصلحت عمومی جوامع انسانی را، در نظر بگیرد. قید «جهانی» و «واحد» ایجاب میکند که همه انسانها به صورت یکپارچه، به حاکمیت نظام یگانهای تن داده و آن را بپذیرند. اگر یگانه معیار جهانی بودن، گستردگی دامنه انتشار و استفاده جهان بشری از یک پدیده باشد، باید گفت که، امروزه غرب در جهانیبودن و جهانیشدن، گوی سبقت را از سایر جوامع ربوده است، زیرا؛ استفاده بسیاری از محصولات غربی، صورت بینالمللی به خود گرفته است. نویسنده در بخشی از این مقاله، ضمن بازخوانی نقش غرب، در ایجاد حکومت جهانی واحد بر این نکته تأکید میورزد که، سلطه اقتصادی و صنعتی غرب بر جوامع انسانی، هرگز به معنای دستیابی به معیارهای لازم برای حاکمیت جهانی نیست، زیرا؛ در برپایی حکومت جهانی لازم است، نقطه اتصال و اتکای جهان و انسان، به محوریت یگانهای معطوف شود، که تمام قدرتها از اوست و حکومت بر انسان و جهان را، به هر کس که، خود مصلحت بداند، واگذار مینماید. در بخش بعدی مقاله، با اشاره به سه فرضیه موجود، درباره تحقق نظام جهانی، فرضیه حاکمیت جهانی با تصاحب قدرت و زورگویی و زورمداری ابرقدرت حاکم به آمریکا، نسبت داده شده و نظریه نظم نوین جهانی، به عنوان معیاری که، غرب و به ویژه آمریکا، درصدد استقرار و اجرای آن است؛ معرفی میشود. برخی از عواملی که، به باور نگارنده، دستاویز غرب در سلطه خود، بر جهان قرار گرفته عبارتند از: 1. حالت انقیاد و سلطهپذیری دولتها و حکومتهای کوچک و ضعیف؛ 2. غفلت و بیخبری جوامع بشری؛ 3. بازبودن فضای سلطه به دنبال فروپاشی شوروی سابق. در فراز دیگری از این پژوهش، چهار فرضیه از فرضیههایی، که گروهی از نظریهپردازان سیاسی و اجتماعی غرب، چارچوب و اصول آن را پردازش کرده و تا حدودی ساختار و شکل نظریه به خود گرفته و راهنمای عمل نظام سیاسی حاکم بر آمریکا شده است؛ مورد نقد و خدشه قرار میگیرند. عناوین این فرضیهها، عبارتند از: نظریه آخرالزمان از فرانسیس فوکویاما، نظریه دهکده جهانی از مارشال مک لوهان، نظریه برترینها از آلوین تافلر و نظریه برخورد تمدنها و فرهنگها از ساموئل هانتینگتون. مؤلف در ادامه، با دستیابی به این نتیجه که غرب با نظام دموکراسی لیبرال خود، نتوانسته است راهی فراروی انسانها به سوی نجات و سعادت بازکند، حکومت جهانی واحد را، در اندیشه جهانی اسلام، میکاود. وعدههای قرآنی در وراثت صالحان و حاکمیت نیکوکاران و سالاری شایستگان بر زمین، همه حاکی از حکومتی الاهی است، که اقامه عدالت اجتماعی در گستره جهانی و تأمین رفاه عمومی جوامع بشری، از شاخصترین اهداف آن حکومت به شمار میآید. به باور مؤلف، لحن آیات و روایات، به گونهای است که، حکایت از حکومت جهانی ـ الاهی امام زمان(عج) در سراسر جهان داشته و بیانگر آن است که، انتظار برای این حکومت جهانی، گامی به سوی تحقق کامل تمدن اسلامی و انسانی است.
در بخش پایانی این نوشتار، دو گزاره توحید و ولایت، به عنوان مهمترین عناصر بنیادین حکومت جهانی واحد امام زمان، معرفی شده و مورد شرح و بررسی قرار میگیرد. برخی از برترینهایی که با ظهور دولت کریمه امام زمان(عج) به منصه ظهور میرسند و از لوازم حکومت جهانی آن حضرت نیز به شمار میآیند، عبارتند از: دستیابی به برترین مرحله از رشد علم، جریانیابی برترین شکل از عدالت اجتماعی، نیل به برترین مرحله کمال عقلانی و بهرهمندی از کارآمدترین فنون و تجهیزات نظامی ـ تسلیحاتی. در سایه این دولت کریمه است که، اسباب عزّت و سربلندی اسلام و مسلمانان در جهان فراهم آمده و کافران و منافقان ذلیل شده و شکست میخورند.
اصول و مبانی تجربه دینی و عرفانی در اسلام
مختار تبعه یزدی
دوماهنامه اندیشه حوزه، ش 51 ـ52، فروردین ـ اردیبهشت 84
امروزه، یکی از مباحث مهم کلام جدید و نیز فلسفه دین، مسئله تجربه دینی است، هر چند بعضی از مباحثی که اخیرا در اینباره مطرح گردیده جدید است، اما بسیاری از مباحث این مسئله در عرفان و حتی در فلسفه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله مباحثی که