نسبت آزادی با ارزش ها
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
رسالت، ش 5704و5705، 25و26/7/84
نگارنده در این مقاله، منشأ، مبنا، موانع و مرزهاى آزادى و نسبت آن با ارزشهاى دیگر به ویژه رابطه آزادى با صلح را بررسى مىکند.
وى در آغاز پس از بازخوانى تعاریف آزادى از رساله تحلیلى نوین از آزادى، نوشته مورس کرنستون، ضمن اذعان به دشوارى تعریف آزادى معتقد است به جاى تلاش براى دست یافتن به تعریفى جامع، مانع و همهپذیر از آزادى، از رهگذر شرح و بیان مسائلى همانند منشأ، مبنا، موانع و مرزهاى آزادى به مفاهمه اجمالى با مخاطب دست یابیم.
بخش دوم پژوهش به بیان منشأ آزادى با استناد به سخنى از امام على علیهالسلام در وصیت به فرزندش امام حسن علیهالسلام اختصاص یافته است. نویسنده نکات ارائه شده در این سخن را در ده فراز توضیح مىدهد.
بر اساس مکتب شیعى، منشأ آزادى انسان، تکوینى است و آزادىخواهى در سرشت انسان تعبیه شده، چون خالق او، او را آزاد قرار داده است. پس ذات و فطرت آدمى به سمت رهایى از قیود و موانع، گرایش و کشش دارد.
به اعتقاد مؤلف، تأکید امام على علیهالسلام به فرزندش مبنى بر گرامى داشتن جان ازهرپَستى، مىتواند بیانگر این معنا باشد که انسان باید خود نگهبان گوهر حرّیت خویش از دستبرد رهزنان آزادى باشد. اگر آدمى خود، حرمت و حرّیت خویش را پاس ندارد چه امیدى است به دیگران؟
بر مبناى سخن حضرت، آزاده بودن و آزاد زیستن هم حق است و هم تکلیف؛ حق است چون قدسانى و افاضى از سوى پروردگار بر آدمى بوده و تکلیف است زیرا آزاد زیستن، حکم دین، و عدم بهرهورى از آن خروج از شرط عبودیت و تخطّى از یک دستور دینى به شمار مىآید.
در ادامه با اشاره به قرین بودن دین و آزادى به یکدیگر بر این نکته تأکید شده که کسى نمىتواند به نام دین، آزادى را از دیگرى سلب نماید یا با نام آزادى، دین را نفى کند.
مبناى آزادى انسان از منظر اسلام دوگانگى وجود او و شکل یافتن آن از دو بُعد طبیعى و فطرى است؛ یعنى انسان همواره میان امیال مادى ملکى طبیعى و کششهاى متعالى فطرت ملکوتى در کشاکش است.
در بخش دیگرى از این نوشتار، تفاوتهاى میان حدود و موانع آزادى بیان شده و مرزهاى آزادى بررسى گشته است. ارزشهایى همچون حکم قطعى عقل، دین، قانون، حق و عدل از جمله حدود آزادى مىباشند که در این بخش معرفى شدهاند.
نویسنده در پایان بر این نکته تأکید مىکند که آزادى، دشمن حق نیست بلکه حقاندیش است و حق، حرّیتکیش؛ اما باطل، آزادىکُش است و رقیتاندیش.
اندیشه مهدویت و آسیبها
محمدصابر جعفرى
فصلنامه انتظار موعود، ش 15، بهار 84
مسئله مهم مهدویت بخاطر اثرات حیاتبخش خود، همیشه در معرض خطرات و آسیبهایى بوده؛ که در اینجا نویسنده محترم مىکوشد تا با طرح برخى از این آسیبها و پیامدهاى آن، به راههاى مبارزه با این آسیبها بپردازد. ما گزارشى از مطالب مهم این مقاله را در اینجا به طور خلاصه ارائه مىدهیم. آسیبهایى که پیش ظهور مسئله مهدویت را تهدید مىکنند عبارتند از:
1. برداشتهاى انحرافى از مسئله انتظار فرج؛ از انتظار فرج برداشتهاى متفاوتى شده که همه آنها را این طور مىتوان خلاصه کرد؛ که وظیفه ما فقط دعا براى فرج مىباشد و باید از امربه معروف و نهى از منکر خوددارى بکنیم، تا جامعه پر از ظلم و ستم و فساد گردد؛ آنگاه آقا امام زمان ظهور بکند. این برداشتهاى غلط پیامدهاى فردى و اجتماعى مانند قانع بودن به وضعیت موجود، عقبماندگى، تسلط بیگانگان، ناامیدى، فراگیر شدن ظلم و ستم و... به دنبال خواهد داشت. منشاء خواستگاه این نوع برداشتها را هم مىتوان در کوته فکرى، عدم
نگارنده در این مقاله، منشأ، مبنا، موانع و مرزهاى آزادى و نسبت آن با ارزشهاى دیگر به ویژه رابطه آزادى با صلح را بررسى مىکند.
وى در آغاز پس از بازخوانى تعاریف آزادى از رساله تحلیلى نوین از آزادى، نوشته مورس کرنستون، ضمن اذعان به دشوارى تعریف آزادى معتقد است به جاى تلاش براى دست یافتن به تعریفى جامع، مانع و همهپذیر از آزادى، از رهگذر شرح و بیان مسائلى همانند منشأ، مبنا، موانع و مرزهاى آزادى به مفاهمه اجمالى با مخاطب دست یابیم.
بخش دوم پژوهش به بیان منشأ آزادى با استناد به سخنى از امام على علیهالسلام در وصیت به فرزندش امام حسن علیهالسلام اختصاص یافته است. نویسنده نکات ارائه شده در این سخن را در ده فراز توضیح مىدهد.
بر اساس مکتب شیعى، منشأ آزادى انسان، تکوینى است و آزادىخواهى در سرشت انسان تعبیه شده، چون خالق او، او را آزاد قرار داده است. پس ذات و فطرت آدمى به سمت رهایى از قیود و موانع، گرایش و کشش دارد.
به اعتقاد مؤلف، تأکید امام على علیهالسلام به فرزندش مبنى بر گرامى داشتن جان ازهرپَستى، مىتواند بیانگر این معنا باشد که انسان باید خود نگهبان گوهر حرّیت خویش از دستبرد رهزنان آزادى باشد. اگر آدمى خود، حرمت و حرّیت خویش را پاس ندارد چه امیدى است به دیگران؟
بر مبناى سخن حضرت، آزاده بودن و آزاد زیستن هم حق است و هم تکلیف؛ حق است چون قدسانى و افاضى از سوى پروردگار بر آدمى بوده و تکلیف است زیرا آزاد زیستن، حکم دین، و عدم بهرهورى از آن خروج از شرط عبودیت و تخطّى از یک دستور دینى به شمار مىآید.
در ادامه با اشاره به قرین بودن دین و آزادى به یکدیگر بر این نکته تأکید شده که کسى نمىتواند به نام دین، آزادى را از دیگرى سلب نماید یا با نام آزادى، دین را نفى کند.
مبناى آزادى انسان از منظر اسلام دوگانگى وجود او و شکل یافتن آن از دو بُعد طبیعى و فطرى است؛ یعنى انسان همواره میان امیال مادى ملکى طبیعى و کششهاى متعالى فطرت ملکوتى در کشاکش است.
در بخش دیگرى از این نوشتار، تفاوتهاى میان حدود و موانع آزادى بیان شده و مرزهاى آزادى بررسى گشته است. ارزشهایى همچون حکم قطعى عقل، دین، قانون، حق و عدل از جمله حدود آزادى مىباشند که در این بخش معرفى شدهاند.
نویسنده در پایان بر این نکته تأکید مىکند که آزادى، دشمن حق نیست بلکه حقاندیش است و حق، حرّیتکیش؛ اما باطل، آزادىکُش است و رقیتاندیش.
اندیشه مهدویت و آسیبها
محمدصابر جعفرى
فصلنامه انتظار موعود، ش 15، بهار 84
مسئله مهم مهدویت بخاطر اثرات حیاتبخش خود، همیشه در معرض خطرات و آسیبهایى بوده؛ که در اینجا نویسنده محترم مىکوشد تا با طرح برخى از این آسیبها و پیامدهاى آن، به راههاى مبارزه با این آسیبها بپردازد. ما گزارشى از مطالب مهم این مقاله را در اینجا به طور خلاصه ارائه مىدهیم. آسیبهایى که پیش ظهور مسئله مهدویت را تهدید مىکنند عبارتند از:
1. برداشتهاى انحرافى از مسئله انتظار فرج؛ از انتظار فرج برداشتهاى متفاوتى شده که همه آنها را این طور مىتوان خلاصه کرد؛ که وظیفه ما فقط دعا براى فرج مىباشد و باید از امربه معروف و نهى از منکر خوددارى بکنیم، تا جامعه پر از ظلم و ستم و فساد گردد؛ آنگاه آقا امام زمان ظهور بکند. این برداشتهاى غلط پیامدهاى فردى و اجتماعى مانند قانع بودن به وضعیت موجود، عقبماندگى، تسلط بیگانگان، ناامیدى، فراگیر شدن ظلم و ستم و... به دنبال خواهد داشت. منشاء خواستگاه این نوع برداشتها را هم مىتوان در کوته فکرى، عدم