برتری های دموکراسی ایرانی در جهان امروز
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
جامجم، ش 1529، 20/6/84
به عقیده پروفسور مولانا، نظام دموکراسی که در ایران حاکم است، از جهات گوناگون بر نظام دموکراسی غربی برتری دارد. برای نمونه، سیستم انتخاب رئیس جمهور و دولت در ایران امتیازات زیر را بر نظام تشکیل دولت در دنیای غرب دارد:
1. شور و نشاط انتخاباتی مردم که در ایران به ظهور میرسد، کاملاً استثنایی است. از زمان تبلیغات انتخاباتی، این جنب و جوش آغاز شده و تا پایان تشکیل کابینه وزرا با حساسیت دنبال میشود. درحالیکه در اروپا و آمریکا، جریان مردمسالاری که هر چهار سال یک بار در سطح ملی مطرح میشود، با مبارزات انتخاباتی شروع و با انتخاب رئیس جمهور پایان مییابد.
2. سیستم انتخاب وزرا در آمریکا چنین است که کنگره، رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران نمیدهد و همین که کمیته ویژه کنگره با وزیری موافقت کرده، کار تمام است. در انگلستان نیز چنین است که وزیر باید از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما سیستم انتخاب وزیر در ایران، جامع این دو روش است؛ هر وزیر ابتدا باید در مقابل مثبت کمیسیون مربوط پاسخگو باشد، سپس باید در صحن علنی نیز از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد.
3. در ایران، افکار عمومی پیش از انتخابات با موضوع گره میخورد و موضوع با دقت دنبال میشود. درحالیکه چنین سطح آگاهی و شعور عمومی را نمیتوان در کشورهای پیشرفته پیدا کرد.
4. در کشور ما، رئیس جمهور و وزرا استیضاح میشوند و برای ادامه کار، باید رأی اعتماد مجلس را دریافت کنند؛ درحالیکه در آمریکا تنها میتوان از رئیس جمهور انتقاد کرد، اما تقاضای استیضاح در قانون آنها وجود ندارد.
با وجود این برتریها، دولتهای غربی همواره ایران را به نداشتن دموکراسی متهم میکنند. به نظر جناب مولانا این مسئله، یک دلیل اصولی دارد و یک دلیل ابزاری. دلیل اصولی آن است که از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، دموکراسی در ایران تفاوت فکری و بنیادی با دموکراسی غرب پیدا کرده است. به نظر ما، مردمسالاری از نوع غیردینی و سکولاری نیست؛ درحالیکه غربیها، دموکراسی را در یک جامعه سکولار و غیر دینی قابل تحقق میدانند و اساسا جمع بین دین و دموکراسی برایشان غیر ممکن مینماید. اما بُعد ابزاری مخالفت غربیها با دموکراسی ایرانی بسیار پررنگتر است. غربیها نمیتوانند حضور 65 درصد از مردم در انتخابات ریاست جمهوری را انکار کنند، اما از طرفی این نوع دموکراسی را با منافع سلطهطلبانه خود در تضاد میبینند. داعیه جهان تکقطبی و سردمداری دنیا اقتضا دارد که آنان، خود را تنها الگوی مردمسالاری در جهان نشان دهند و از طرفی، وجود چنین دموکراسی در ایران، این ادعای توخالی آنان را به چالش میکشاند. بنابراین غیردموکرات خواندن ایران از طرف دنیای غرب، واکنشی طبیعی و قابل پیشبینی خواهد بود.
از عقل قدسی تا عقل ابزاری
حمید پارسانیا
رسالت، ش 5969، 14/6/84
نویسنده در ابتدای مقاله برای عقل معانی و اصطلاحات مختلفی را بیان میکند، که هر یک از آنها ناظر بر یکی از ابعاد، مراتب و لایههای عقل است. مهمترین آنها عبارتند از: عقل ابزاری،
به عقیده پروفسور مولانا، نظام دموکراسی که در ایران حاکم است، از جهات گوناگون بر نظام دموکراسی غربی برتری دارد. برای نمونه، سیستم انتخاب رئیس جمهور و دولت در ایران امتیازات زیر را بر نظام تشکیل دولت در دنیای غرب دارد:
1. شور و نشاط انتخاباتی مردم که در ایران به ظهور میرسد، کاملاً استثنایی است. از زمان تبلیغات انتخاباتی، این جنب و جوش آغاز شده و تا پایان تشکیل کابینه وزرا با حساسیت دنبال میشود. درحالیکه در اروپا و آمریکا، جریان مردمسالاری که هر چهار سال یک بار در سطح ملی مطرح میشود، با مبارزات انتخاباتی شروع و با انتخاب رئیس جمهور پایان مییابد.
2. سیستم انتخاب وزرا در آمریکا چنین است که کنگره، رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران نمیدهد و همین که کمیته ویژه کنگره با وزیری موافقت کرده، کار تمام است. در انگلستان نیز چنین است که وزیر باید از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما سیستم انتخاب وزیر در ایران، جامع این دو روش است؛ هر وزیر ابتدا باید در مقابل مثبت کمیسیون مربوط پاسخگو باشد، سپس باید در صحن علنی نیز از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد.
3. در ایران، افکار عمومی پیش از انتخابات با موضوع گره میخورد و موضوع با دقت دنبال میشود. درحالیکه چنین سطح آگاهی و شعور عمومی را نمیتوان در کشورهای پیشرفته پیدا کرد.
4. در کشور ما، رئیس جمهور و وزرا استیضاح میشوند و برای ادامه کار، باید رأی اعتماد مجلس را دریافت کنند؛ درحالیکه در آمریکا تنها میتوان از رئیس جمهور انتقاد کرد، اما تقاضای استیضاح در قانون آنها وجود ندارد.
با وجود این برتریها، دولتهای غربی همواره ایران را به نداشتن دموکراسی متهم میکنند. به نظر جناب مولانا این مسئله، یک دلیل اصولی دارد و یک دلیل ابزاری. دلیل اصولی آن است که از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، دموکراسی در ایران تفاوت فکری و بنیادی با دموکراسی غرب پیدا کرده است. به نظر ما، مردمسالاری از نوع غیردینی و سکولاری نیست؛ درحالیکه غربیها، دموکراسی را در یک جامعه سکولار و غیر دینی قابل تحقق میدانند و اساسا جمع بین دین و دموکراسی برایشان غیر ممکن مینماید. اما بُعد ابزاری مخالفت غربیها با دموکراسی ایرانی بسیار پررنگتر است. غربیها نمیتوانند حضور 65 درصد از مردم در انتخابات ریاست جمهوری را انکار کنند، اما از طرفی این نوع دموکراسی را با منافع سلطهطلبانه خود در تضاد میبینند. داعیه جهان تکقطبی و سردمداری دنیا اقتضا دارد که آنان، خود را تنها الگوی مردمسالاری در جهان نشان دهند و از طرفی، وجود چنین دموکراسی در ایران، این ادعای توخالی آنان را به چالش میکشاند. بنابراین غیردموکرات خواندن ایران از طرف دنیای غرب، واکنشی طبیعی و قابل پیشبینی خواهد بود.
از عقل قدسی تا عقل ابزاری
حمید پارسانیا
رسالت، ش 5969، 14/6/84
نویسنده در ابتدای مقاله برای عقل معانی و اصطلاحات مختلفی را بیان میکند، که هر یک از آنها ناظر بر یکی از ابعاد، مراتب و لایههای عقل است. مهمترین آنها عبارتند از: عقل ابزاری،