زن از نگاه ابن عربی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
اطلاعات، ش 23399، 4/5/84
دکتر محسن جهانگیری برای بازشناسی جایگاه زن در دیدگاه ابن عربی بامراجعه به آثار او تلاش کرده است تا به برخی از پرسشهای مربوط به زنان پاسخی در خور بدهد. و ابتدا تأکید میکند که در اندیشه ابن عربی زن و مرد بودن عارض بر انسانیتاند و در جوهره اصلی انسانیت دخیل نیستند. ابن عربی تصریح میکند که زن از نظر کمالات معنوی حتی به مقام تعریف میرسد و قطب هم میشود. هر چند به نبوت تشریعی نمیرسد. نویسنده با یادآوری تعریف قطب از کلمات ابن عربی، نشان میدهد که زن در چشم او با مرد برابر است. توجیه آیات برتری مرد نسبت به زن بخشی از مقاله را به خود اختصاص داده است و به نقل نویسنده، ابن عربی این برتری را فقط در ایجاد میداند نه در حقیقت انسانی و کمالات. و از جای جای کتب مختلف ابن عربی نقل میکند که در همه مواردی رجال اکمل به خاطر تغییر است و نیز به این دلیل که زن از مرد ساخته شده و ذکر مرد شامل ذکر زن نیز میشود. بخشی از نوشته نیز با تبیین برتری نبوت تشریعی و نرسیدن زنان به این مقام شکل یافته است که ابن عربی آن را فضل در اکمل بودن بر میشمرد نه در اصل کمال. ابن عربی زنان متعددی را از آیات و روایات و نیز شاهدات خود ذکر میکند که بر همه و نیز مردان برتری داشتهاند. وی مهمترین دلیل کمال زن را چنین بیان میکند که زن محل تکوین صور انسانی است که در حقیقت صورت خداوند است. با این نکته نویسنده به بررسی سخنان ابن عربی درباره ازدواج و محبت پیامبر نسبت به زنان میرسد و محبوب رسول خدا شدن را بالاترین کمال برای زن قلمداد میکند. نویسنده، براساس همین دیدگاه تساویجویانه ابن عربی، برخی از فتاوای او را نیز نقل میکند که امامت زن در نماز برای مردان را جایز میشمرد و نیز در بحث الحاق فرزند، فراش را زن میداند نه مرد. وی سخن گفتن خدا، با موسی علیهالسلام را معلول خدمت او به خانواده و زنش میداند. و نیز دویدن هاجر بین صفا و مروه را که جزو مناسک حج قرار گرفته جزو کمالات زنان میشمرد. نویسنده سطوری را نیز به نقل توجیه عجیب ابن عربی درباره شهادت دو زن به جای یک مرد اختصاص داده است. ابن عربی تصریح میکند که ابتدا هیچ علاقهای به نکاح نداشته ولی با شهود مقام زن در نزد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم دیدگاهش تغییر کرده است. و توضیح مفصلی درباره این حدیث ارائه داده که من از دنیای شما سه چیز را دوست میدارم، زن، عطر و نماز و این محبوبیت زن را ناشی از طبع پیامبر نمیداند بلکه خداوند زن را محبوب پیامبر قرار داده است.
دکتر محسن جهانگیری برای بازشناسی جایگاه زن در دیدگاه ابن عربی بامراجعه به آثار او تلاش کرده است تا به برخی از پرسشهای مربوط به زنان پاسخی در خور بدهد. و ابتدا تأکید میکند که در اندیشه ابن عربی زن و مرد بودن عارض بر انسانیتاند و در جوهره اصلی انسانیت دخیل نیستند. ابن عربی تصریح میکند که زن از نظر کمالات معنوی حتی به مقام تعریف میرسد و قطب هم میشود. هر چند به نبوت تشریعی نمیرسد. نویسنده با یادآوری تعریف قطب از کلمات ابن عربی، نشان میدهد که زن در چشم او با مرد برابر است. توجیه آیات برتری مرد نسبت به زن بخشی از مقاله را به خود اختصاص داده است و به نقل نویسنده، ابن عربی این برتری را فقط در ایجاد میداند نه در حقیقت انسانی و کمالات. و از جای جای کتب مختلف ابن عربی نقل میکند که در همه مواردی رجال اکمل به خاطر تغییر است و نیز به این دلیل که زن از مرد ساخته شده و ذکر مرد شامل ذکر زن نیز میشود. بخشی از نوشته نیز با تبیین برتری نبوت تشریعی و نرسیدن زنان به این مقام شکل یافته است که ابن عربی آن را فضل در اکمل بودن بر میشمرد نه در اصل کمال. ابن عربی زنان متعددی را از آیات و روایات و نیز شاهدات خود ذکر میکند که بر همه و نیز مردان برتری داشتهاند. وی مهمترین دلیل کمال زن را چنین بیان میکند که زن محل تکوین صور انسانی است که در حقیقت صورت خداوند است. با این نکته نویسنده به بررسی سخنان ابن عربی درباره ازدواج و محبت پیامبر نسبت به زنان میرسد و محبوب رسول خدا شدن را بالاترین کمال برای زن قلمداد میکند. نویسنده، براساس همین دیدگاه تساویجویانه ابن عربی، برخی از فتاوای او را نیز نقل میکند که امامت زن در نماز برای مردان را جایز میشمرد و نیز در بحث الحاق فرزند، فراش را زن میداند نه مرد. وی سخن گفتن خدا، با موسی علیهالسلام را معلول خدمت او به خانواده و زنش میداند. و نیز دویدن هاجر بین صفا و مروه را که جزو مناسک حج قرار گرفته جزو کمالات زنان میشمرد. نویسنده سطوری را نیز به نقل توجیه عجیب ابن عربی درباره شهادت دو زن به جای یک مرد اختصاص داده است. ابن عربی تصریح میکند که ابتدا هیچ علاقهای به نکاح نداشته ولی با شهود مقام زن در نزد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم دیدگاهش تغییر کرده است. و توضیح مفصلی درباره این حدیث ارائه داده که من از دنیای شما سه چیز را دوست میدارم، زن، عطر و نماز و این محبوبیت زن را ناشی از طبع پیامبر نمیداند بلکه خداوند زن را محبوب پیامبر قرار داده است.