بهشتی نگاه عدالت خواهانه داشت
آرشیو
چکیده
متن
یادنامه شرق، ضمیمه روزنامه شرق، ش 518، 15/4/84
این مصاحبه به انگیزه شناخت دیدگاههای اقتصادی شهید بهشتی انجام شده و مصاحبه شونده از اساتید دانشگاه مفید قم است. وی در پاسخ به پرسش اول مصاحبه عوامل مطرح شدن بحثهای اقتصادی در دهه پنجاه را بررسی میکند و تاریخچهای اجمالی از مباحث اقتصاد اسلامی در قرن اخیر نیز به دست میدهد. وی تقابلگرایی با استعمار، وقوع بحران در آمریکا و اروپا در دهه 1929 ـ 1939، ورود مسائل جدید مثل بیمه و بانک در زندگی مسلمانان و بالاخره گسترش تفکرات سوسیالیستی را چهار عامل گرایش به مباحث اقتصاد اسلامی میشمرد و عامل اخیر را مهمتر از سایر عوامل ارزیابی میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که رویکرد متفکرین اسلامی به بحث اقتصاد چگونه است ابتدا سه رویکرد مکتبی بر نظام و علم را معرفی کرده و توضیح میدهد و سپس اشاره میکند که مباحث اقتصادی مطرح شده در دوره مذکور به نوعی دفاع از دین است تا طراحی یک سیستم اقتصادی. هر چند تصریح میکند که شهید صدر ویژگیهای مکتب اقتصادی اسلام را بررسی کرده و خود نیز به توضیح برخی از این ویژگیها مثل آزادی مختلط، مالکیت مختلط و محور بودن عدالت اشارههایی دارد. پرسش بعدی به نظریات شهید بهشتی اختصاص دارد که مصاحبه شونده نظریات شهید بهشتی را در مقابل دو نظام سرمایهداری و سوسیالیسم معرفی میکند. و در پاسخ به سؤالات بعدی با تکیه بر آشنایی بیشتر شهید بهشتی با دنیای جدید تمایزات دیدگاه ایشان با دیگران را ارزیابی میکند و بهطور خاص مسئله ارزش اضافی و حاکمیت سرمایه و علت مشروعیت سرمایه را بررسی میکند. به گزارش این مصاحبه در نظر شهید بهشتی کار موجب ارزش اضافی است نه سرمایه و به همین دلیل تمرکز ثروت و سرمایه مردود است. شهید بهشتی برای تشکیل سرمایه بزرگ و نه سرمایهدار بزرگ راهحلی نیز ارائه کردهاند که به آن اشاره میشود.
پرسش بعدی تصویری است که از فرض وجود شهید بهشتی در زمان کنونی و نزاع توسعه و عدالت ناشی میشود و پاسخ، آن است که بهشتی اقتصادی را مطلوب میدانست که ارزشهای دینی را حفظ کند و یک نظام اخلاقی سالم به همراه داشته باشد، جامعه ایدهآل شهید بهشتی جامعهای بود که در آن فاصله طبقاتی اندک باشد. علت مخالفتهای محافل سنّتی با شهید بهشتی موضوع پرسش بعدی است که پاسخ آن، تفاوت رویکرد اجتماعی بهشتی به دین با رویکرد فرد گرایانه سنّتی بیان شده و به موارد متعددی از مواضع اختلاف مانند مالیات، احتکار، کار و کارگری و بیمه اشاره شده است. و در این بین دلیل لزوم دولتی بودن بیمه در نگاه شهید بهشتی نیز مطرح میشود.
در پاسخ به پرسش بعدی تأکید میشود که شهید بهشتی عدالتخواه است نه سوسیالیست و تمایز این دو دیدگاه نیز بیان میشود. و بالاخره پرسش و پاسخ پایانی به الزامات عدالتخواهی در برابر مشکلات اقتصادی امروز میپردازد و تصریح و تأکید میشود که عدالت فقط جنبه اقتصادی ندارد و نقطه ضعف سوسیالیسم نیز همین نگاه ناقص است.
این مصاحبه به انگیزه شناخت دیدگاههای اقتصادی شهید بهشتی انجام شده و مصاحبه شونده از اساتید دانشگاه مفید قم است. وی در پاسخ به پرسش اول مصاحبه عوامل مطرح شدن بحثهای اقتصادی در دهه پنجاه را بررسی میکند و تاریخچهای اجمالی از مباحث اقتصاد اسلامی در قرن اخیر نیز به دست میدهد. وی تقابلگرایی با استعمار، وقوع بحران در آمریکا و اروپا در دهه 1929 ـ 1939، ورود مسائل جدید مثل بیمه و بانک در زندگی مسلمانان و بالاخره گسترش تفکرات سوسیالیستی را چهار عامل گرایش به مباحث اقتصاد اسلامی میشمرد و عامل اخیر را مهمتر از سایر عوامل ارزیابی میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که رویکرد متفکرین اسلامی به بحث اقتصاد چگونه است ابتدا سه رویکرد مکتبی بر نظام و علم را معرفی کرده و توضیح میدهد و سپس اشاره میکند که مباحث اقتصادی مطرح شده در دوره مذکور به نوعی دفاع از دین است تا طراحی یک سیستم اقتصادی. هر چند تصریح میکند که شهید صدر ویژگیهای مکتب اقتصادی اسلام را بررسی کرده و خود نیز به توضیح برخی از این ویژگیها مثل آزادی مختلط، مالکیت مختلط و محور بودن عدالت اشارههایی دارد. پرسش بعدی به نظریات شهید بهشتی اختصاص دارد که مصاحبه شونده نظریات شهید بهشتی را در مقابل دو نظام سرمایهداری و سوسیالیسم معرفی میکند. و در پاسخ به سؤالات بعدی با تکیه بر آشنایی بیشتر شهید بهشتی با دنیای جدید تمایزات دیدگاه ایشان با دیگران را ارزیابی میکند و بهطور خاص مسئله ارزش اضافی و حاکمیت سرمایه و علت مشروعیت سرمایه را بررسی میکند. به گزارش این مصاحبه در نظر شهید بهشتی کار موجب ارزش اضافی است نه سرمایه و به همین دلیل تمرکز ثروت و سرمایه مردود است. شهید بهشتی برای تشکیل سرمایه بزرگ و نه سرمایهدار بزرگ راهحلی نیز ارائه کردهاند که به آن اشاره میشود.
پرسش بعدی تصویری است که از فرض وجود شهید بهشتی در زمان کنونی و نزاع توسعه و عدالت ناشی میشود و پاسخ، آن است که بهشتی اقتصادی را مطلوب میدانست که ارزشهای دینی را حفظ کند و یک نظام اخلاقی سالم به همراه داشته باشد، جامعه ایدهآل شهید بهشتی جامعهای بود که در آن فاصله طبقاتی اندک باشد. علت مخالفتهای محافل سنّتی با شهید بهشتی موضوع پرسش بعدی است که پاسخ آن، تفاوت رویکرد اجتماعی بهشتی به دین با رویکرد فرد گرایانه سنّتی بیان شده و به موارد متعددی از مواضع اختلاف مانند مالیات، احتکار، کار و کارگری و بیمه اشاره شده است. و در این بین دلیل لزوم دولتی بودن بیمه در نگاه شهید بهشتی نیز مطرح میشود.
در پاسخ به پرسش بعدی تأکید میشود که شهید بهشتی عدالتخواه است نه سوسیالیست و تمایز این دو دیدگاه نیز بیان میشود. و بالاخره پرسش و پاسخ پایانی به الزامات عدالتخواهی در برابر مشکلات اقتصادی امروز میپردازد و تصریح و تأکید میشود که عدالت فقط جنبه اقتصادی ندارد و نقطه ضعف سوسیالیسم نیز همین نگاه ناقص است.