زمزمه های ظهور
حوزههای تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
کیهان، 21/9/81
وقوع برخی رویدادها در یکی دو سال گذشته، شور و شوق ظهور مصلح آخرالزمان را در جامعه دامن زده است و این زمزمه را در میان بسیاری از منتظران آن حضرت پدید آورده است که آیا ظهور نزدیک نیست؟ حتی عدهای در این میان، زمان ظهور را پیشبینی کرده، مردم را به آمادگی برای آن در آیندهای بسیار نزدیک فراخواندهاند. هر چند گسترش شور و شوق عمومی برای ظهور آن حضرت پدیده مبارکی است و بهجاست که علاقهمندان آن حضرت، اشتیاق ظهور را بیش از پیش، در جامعه گسترش دهند؛ اما اگر این پدیده به تعیین زمان برای ظهور بینجامد، تأملبرانگیز است:
1. انتظار ظهور حجت در آیندهای نامشخص، هم بیمدهنده و هم نویدبخش است: بیمدهنده است، چراکه منتظر با خود میگوید شاید همین امروز ظهور رخ دهد و لذا باید آماده حضور در پیشگاه حجت خدا باشیم؛ و امیدبخش است، چون منتظر میاندیشد که شاید در آیندهای نزدیک ظهور رخ دهد و سختیها و مشکلات به پایان رسد؛ ازاینرو، باید پایداری و مقاومت کرد و تسلیم جریانهایی که در پی غارت سرمایههای ایمانی و اعتقادیاند، نشد.
باتوجه به مطالب یادشده میتوان گفت: تعیین زمان برای ظهور، برخلاف مفهوم و فلسفه انتظار است و چهبسا منتظر را به سستی و ناامیدی بکشاند؛ زیرا باعث میشود به این بهانه که هنوز تا ظهور فاصله داریم، از به دست آوردن آمادگی لازم برای آن خودداری کنیم. از سویی دیگر، اگر ظهور در زمان وعدهدادهشده رخ ندهد، به ناامیدی و یأس میانجامد و چه بسا در اصل اعتقاد به ظهور منجی نیز دچار تردید شویم.
2. در بسیاری از روایتهای پیامبر و امامان معصوم علیهمالسلام ، بر این نکته تأکید شده است که ظهور، همانند قیامت، ناگهانی فرا میرسد و زمان آن را هیچ کس جز خدا نمیداند.
3. تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و بر اساس روایات، ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور میپردازند، تکذیب کنیم. فلسفه این حکم نیز روشن است: اگر هرازچندگاهی، زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور به وقوع نپیوندد، آیا مردم رفتهرفته ناامید نمیشوند و اعتقاد خود را به اصل اندیشه مهدویت از دست نمیدهند؟
4. هرچند ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شدهایم، این بدان معنا نیست که باید با موضوع ظهور به عنوان واقعهای دور از دسترس، که در آیندهای دور و نامعلوم به وقوع میپیوندد، برخورد کنیم، بلکه لازم است همواره خود را در چند قدمی آن بدانیم.
5 . یکی از وظایف اصلی ما در دوران غیبت، دعا و استغاثه به درگاه الاهی برای تعجیل فرج است و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه باز دارد.
وقوع برخی رویدادها در یکی دو سال گذشته، شور و شوق ظهور مصلح آخرالزمان را در جامعه دامن زده است و این زمزمه را در میان بسیاری از منتظران آن حضرت پدید آورده است که آیا ظهور نزدیک نیست؟ حتی عدهای در این میان، زمان ظهور را پیشبینی کرده، مردم را به آمادگی برای آن در آیندهای بسیار نزدیک فراخواندهاند. هر چند گسترش شور و شوق عمومی برای ظهور آن حضرت پدیده مبارکی است و بهجاست که علاقهمندان آن حضرت، اشتیاق ظهور را بیش از پیش، در جامعه گسترش دهند؛ اما اگر این پدیده به تعیین زمان برای ظهور بینجامد، تأملبرانگیز است:
1. انتظار ظهور حجت در آیندهای نامشخص، هم بیمدهنده و هم نویدبخش است: بیمدهنده است، چراکه منتظر با خود میگوید شاید همین امروز ظهور رخ دهد و لذا باید آماده حضور در پیشگاه حجت خدا باشیم؛ و امیدبخش است، چون منتظر میاندیشد که شاید در آیندهای نزدیک ظهور رخ دهد و سختیها و مشکلات به پایان رسد؛ ازاینرو، باید پایداری و مقاومت کرد و تسلیم جریانهایی که در پی غارت سرمایههای ایمانی و اعتقادیاند، نشد.
باتوجه به مطالب یادشده میتوان گفت: تعیین زمان برای ظهور، برخلاف مفهوم و فلسفه انتظار است و چهبسا منتظر را به سستی و ناامیدی بکشاند؛ زیرا باعث میشود به این بهانه که هنوز تا ظهور فاصله داریم، از به دست آوردن آمادگی لازم برای آن خودداری کنیم. از سویی دیگر، اگر ظهور در زمان وعدهدادهشده رخ ندهد، به ناامیدی و یأس میانجامد و چه بسا در اصل اعتقاد به ظهور منجی نیز دچار تردید شویم.
2. در بسیاری از روایتهای پیامبر و امامان معصوم علیهمالسلام ، بر این نکته تأکید شده است که ظهور، همانند قیامت، ناگهانی فرا میرسد و زمان آن را هیچ کس جز خدا نمیداند.
3. تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و بر اساس روایات، ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور میپردازند، تکذیب کنیم. فلسفه این حکم نیز روشن است: اگر هرازچندگاهی، زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور به وقوع نپیوندد، آیا مردم رفتهرفته ناامید نمیشوند و اعتقاد خود را به اصل اندیشه مهدویت از دست نمیدهند؟
4. هرچند ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شدهایم، این بدان معنا نیست که باید با موضوع ظهور به عنوان واقعهای دور از دسترس، که در آیندهای دور و نامعلوم به وقوع میپیوندد، برخورد کنیم، بلکه لازم است همواره خود را در چند قدمی آن بدانیم.
5 . یکی از وظایف اصلی ما در دوران غیبت، دعا و استغاثه به درگاه الاهی برای تعجیل فرج است و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه باز دارد.