آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

رویکرد دورکیم به دین، رویکردى کارکردگرایانه و سودجویانه است . این رویکرد، هرچند در میان متفکران پیش از او نیز رواج داشته، اما بیشتر تحت نفوذ وى شکل گرفته است .

تبیین‏هاى کارکردگرایانه گرفتار مشکلاتى هستند که در حوزه دین نیز رخ مى‏نمایند . در مورد دین، میان شرح کارکردگرایانه یک رفتار اجتماعى خاص و تفسیرى که خود رفتارکنندگان ارائه مى‏دهند، اختلاف زیادى وجود دارد . شرکت‏کنندگان در یک مراسم مذهبى نمى‏دانند که آنچه انجام مى‏دهند، بیشتر با یک‏پارچه‏سازى گروه ارتباط دارد و اگر هم مناسک در برابر چشمانشان چنین کارى را انجام مى‏دهد، این کار از دید آنها مراد اصلى به شمار نمى‏آید .
نتیجه این نظر دورکیم که اساسا همه مناسک مذهبى جهان یکى هستند، آن خواهد بود که باورهاى شرکت‏کنندگان و همچنین مقاصد اعلام شده مناسک، هیچ ارتباطى با آنچه اتفاق مى‏افتد، ندارد . این در حالى است که براى شناخت رفتار مذهبى، توجه به باورهاى شرکت‏کنندگان درباره رفتارشان گریزناپذیر است .
از سوى دیگر، نظریه دورکیم نوعى نظریه تحویل‏گرایانه به شمار مى‏رود . تحویل‏گرایى در دین بدین معناست که دین به یک بعد و ضلع آن فروکاسته شود و اضلاع دیگر آن نفى گردد . دورکیم نیز دین را در کارکردهاى اجتماعى آن خلاصه مى‏کند و مفهوم خدا و دیگر عناصر ادیان را به جامعه تحویل مى‏کند . تبیین کارکردى دین، آن‏گاه که با تحویل‏گرایى همراه باشد، گمراه‏کننده است; چراکه بر اساس این تحویل‏گرایى، امر مقدس معناى خود را از دست مى‏دهد . «فیلیپس‏» فیلسوف دین نوویتگنشتاینى، دورکیم را تحویل‏گراى عامد مى‏نامد; چراکه در تلاش است پدیده‏هاى دینى را در قالب واژه‏هاى غیردینى تبیین کند . وى نظریه دورکیم در باب دین را چنین توصیف مى‏کند: «وقتى به واقعیت که صورت زیرین نهاد دینى است، سر مى‏زنیم، مى‏بینیم آن واقعیت جامعه است . دین، در واقع، پرستش جامعه است‏» .
شواهدى که دورکیم بر مدعاى خود ارائه مى‏کند بر توتمیسم قبایل استرالیایى مبتنى است . اما یکى از همکاران او بعدها نشان داد که نظریه وى پیش از بررسى دقیق قبایل استرالیایى تدوین شده است . در ده سال گذشته، تفسیر دورکیم از توتمیسم به‏کلى رد شده است .
نویسنده در ادامه به پاره‏اى دیگر از مشکلات نظریه دورکیم اشاره مى‏کند .
پگاه حوزه ، ش 62

تبلیغات