بررسی تأثیر شبکه اجتماعی اینستاگرام بر موفقیت شغلی و برندسازی شخصی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر موفقیت شغلی با نقش میانجی شایستگی های فردی و برندسازی شخصی انجام شده است. روش تحقیق، کمی پیمایشی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری داده ها به دو روش کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل ۳۹۲ نفر از فعالان حوزه برندسازی شخصی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه آماری SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد بین متغیر شبکه اجتماعی اینستاگرام با شایستگی های فردی، برندسازی شخصی و موفقیت شغلی به ترتیب با ضرایب مسیر 895/0، 647/0 و 250/0 رابطه معناداری وجود دارد. همچنین شایستگی های فردی با ضریب مسیر 326/0 و 215/0 به ترتیب با متغیرهای برندسازی شخصی و موفقیت شغلی، و برندسازی شخصی نیز با ضریب مسیر 525/0 با موفقیت شغلی تأثیر معناداری دارد. نتایج نشان داد نقش میانجی شایستگی های فردی و برندسازی شخصی بین شبکه اجتماعی اینستاگرام و موفقیت شغلی مورد تأیید است. یافته ها در بخش مطالعات نظری و کتابخانه ای و برآیندی از روش میدانی تحقیق نیز نشان داد بهره گیری از فناوری نوینی نظیر هوش مصنوعی با قابلیت بهینه سازی برندها، کمک به هویت بصری لوگوها، ایجاد محتواهای جذاب، انگیزشی و تأثیرگذار، و شناسایی و تحلیل رفتار مخاطب، مصرف کنندگان و مشتریان می تواند تأثیر قابل توجهی بر روند موفقیت شغلی و برندسازی شخصی بر بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام داشته باشد.*Investigating the Effect of Instagram Social Network on Career Success and Personal Branding
The present study aimed to investigate the effect of using Instagram social network on career success with the mediating role of personal competencies and personal branding. The research method is quantitative-survey and applied in terms of purpose. Data collection was carried out in two ways: library and field methods and using a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study included 392 people in the field of personal branding on Instagram social network who were selected conveniently. SPSS statistical program was used to analyze the data. The results of the findings showed that there is a significant relationship between the Instagram social network variable and personal competencies, personal branding, and career success, with path coefficients of 0.895, 0.647, and 0.250, respectively. Also, personal competencies with a path coefficient of 0.326 and 0.215, respectively, have a significant effect on the variables of personal branding and career success, and personal branding with a path coefficient of 0.525 has a significant effect on career success. The results showed that the mediating role of personal competencies and personal branding between the Instagram social network and career success is confirmed. The findings in the theoretical and library studies section and the results of the field research method also showed that the use of new technology such as artificial intelligence with the ability to optimize brands, help with the visual identity of logos, create attractive, motivating and influential content, and identify and analyze the behavior of the audience, consumers and customers can have a significant effect on the process of career success and personal branding on the Instagram social network platform.







