بررسی اثر تداخل زمینه ای و یادگیری کم خطا بر اجرا در شرایط فشار روان شناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تداخل زمینه ای فزاینده و یادگیری کم خطا بر دقت شوت بازیکنان فوتبال بود. به این منظور 50 شرکت کننده مبتدی (دامنه سنی 10 تا 12 سال) راست پا بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به 5 گروه (تداخل فزآینده، کم خطا، مسدود، تصادفی و کنترل) تقسیم شدند. شرکت کنندگان بعد از اجرای یک پیش آزمون (12 کوشش) به تمرین شوت فوتبال به مدت 4 روز (هر روز 3 بلوک 12 کوششی) پرداختند. یک هفته بعد از آخرین روز تمرین، یک آزمون یادداری مشابه با پیش آزمون اجرا شد. سپس دو آزمون انتقال با استفاده از فاصله متفاوت و دستکاری فشار روانشناختی اجرا شد. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که گروه تداخل افزایشی نسبت به سایر گروه ها در مرحله اکتساب دقت بالاتری داشته است. همچنین نتایج نشان داد که گروه تصادفی نسبت به گروه مسدود در مرحله یادداری دقت بالاتری داشته است. به طور جالب توجهی، گروه کم خطا در هر دو آزمون انتقال نسبت به سایر گروه ها دقت کمتری داشت. این یافته ها بر اساس پیشینه نظری زیربنای تداخل زمینه ای و همچنین محدودیت های موجود در این پژوهش مورد تفسیر قرار گرفتند.Addressing the effect of contextual interference and errorless learning on performance under psychological pressure
The purpose of this study was to address the effect of contextual interference and errorless learning on the shot accuracy of soccer players. For this aim, 50 novice right-foot participants were selected according to the convenience sampling method and randomly divided into five groups (increasing interference, errorless, random, blocked, and control). After performing a pre-test (12 trials) participants practiced the shooting task for four days (3 blocks each day-12 trials). One week after the last practice session, a retention test similar to the pre-test was performed. Then two transfer tests using different distances and manipulating the psychological pressure were performed. In general, results showed that the increasing group was more accurate than other groups during the acquisition. Also, results showed that the random group was more accurate than the blocked group during the retention test. Surprisingly, the errorless group had lower accuracy than other groups during both transfer tests. These results were interpreted according to the theoretical background underlying contextual interference and also according to the limitations that existed in this study.