آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۴

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص های توسعه ورزش در دانشگاه های ایرانی_ اسلامی با رویکرد مدل EFQM انجام شد. روش: روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینه یابی- اکتشافی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه متخصصان حوزه ورزش دانشگاهی، مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اساتید رشته مدیریت ورزشی و مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های سراسری شهر تهران بودند. بدین منظور با صاحب نظران به صورت هدف مند، مصاحبه های عمیق و نیمه ساختارمند انجام شد و با 21 نفر اشباع نظری حاصل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های کیفی پژوهش نیز از نرم افزار مکس کیو.دی.ای نسخه 2020 پرو استفاده شد و خروجی به وسیله نمودار درختی به نمایش درآمد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش درمجموع تعداد 124 شاخص شناسایی شد که در قالب 34 مفهوم و نه مقوله کلی دسته بندی گردید. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بر لزوم توجه به ارزیابی عملکرد، برنامه ریزی و سازماندهی برنامه های مدون ورزشی دانشگاهی، رهبری، جامعه، امکانات و عوامل کالبدی، تحقیقات علمی و کاربردی، فرهنگ سازی ورزش دانشگاهی، مدیریت هزینه ها، آموزش و توسعه کارکنان، جذب و انتخاب کارکنان و تبلیغات و اطلاع رسانی در جهت توسعه ورزش دانشگاهی با رویکرد مدل EFQM در ادارات تربیت بدنی دانشگاه های کشور را پیشنهاد می کند.

Identifying Sport Development Indicators in Iranian Universities with the EFQM Model Approach

Objectives: The purpose of this study was to identify sport development indicators in Iranian-Islamic universities with the EFQM model approach. Method: The research method was qualitative, which was done with a field-exploration strategy.The statistical population included all specialists in the field of university sport, Senior managers of the ministry of science, research and technology, professors of sport management and managers of physical education departments of Tehran national universities. For this purpose, in-depth and semi-structured interviews were conducted with experts in a purposeful manner and theoretical saturation was achieved with 21 people. T Results: A total of 124 indicators were identified, which were classified into 34 concepts and not general categories including structural and functional process, leadership, strategy and policies, customer results, individuals, community, financial resources, human and key performance results. Conclusion: The results of the present study emphasize the need to pay attention to performance appraisal, planning and organizing academic sport programs, leadership, society, facilities and physical factors, scientific and applied research, university sport culture, cost management, education and Proposes staff development, staff recruitment and selection, and advertising and information for the development of university sport with the EFQM model approach in the physical education departments of the country's universities.

تبلیغات