آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳۷

چکیده

این مقاله به دنبال سنجش اثربخشی محتوای تبلیغاتی اینفلوئنسرهای غذا در شبکیه اجتماعی اینستاگرام بر نگرش و رفتار مشتریان بالقویه رستوران های تهران است. برای نیل به هدف حاضر از روش کمی پیمایشی و ابزار پرسش نامیه اعتبارسنجی شده و برای جمع آوری و تحلیل داده ها بهره گرفته شده است. با استفاده از شیویه نمونه گیری هدفمند تعداد 385 نفر از دنبال کنندگان صفحات پنج نفر از اینفلوئنسرهای دارای فالوور بالای 500 هزار نفر انتخاب شدند و پرسش نامیه برخط را تکمیل کردند. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که رابطیه بین محرک های ارتباطی و محتوایی تبلیغات اینفلوئنسرهای اینستاگرامی غذا و نوع نگرش و رفتار مشتریان، مثبت و معنادار است. بدین معنا که محرک های محتوایی (سرگرم کنندگی، آگاه کنندگی، ترغیب کنندگی، اعتباردهندگی، جست وجو گری و به روزرسانی) تبلیغاتی اینفلوئنسری به تقویت آگاهی، ادراک و اقناع و اقدام به خرید مشتریان منجر می شود. نتایج همچنین نشان داد که محرک های ارتباطی (تعاملی بودن، در دسترس بودن، جهانی بودن، تسهیل خرید، شخصی سازی، با صرفه بودن و سنجش و باز خورد) در تبلیغات اینفلوئنسرهای غذا به افزایش آگاهی و اقناع و اقدام به خرید مشتریان منجر می شود. 

Analysis of Effectiveness of Food Influencers' Instagram Advertising on Customer Attitudes and Behavior

This article seeks to measure the effectiveness of food influencers' advertising content on the social network Instagram on the attitudes and behavior of potential customers of Tehran restaurants. To achieve this goal, a quantitative survey method was used and a validated questionnaire was applied to collect and analyze data. Using purposive sampling, 385 followers of the pages of 5 influencers with more than 500,000 followers were selected and an online questionnaire was provided to them. The results of the statistical tests showed that the relationship between the communication and content stimuli of food influencers' Instagram advertising and the type of customer attitudes and behavior is positive and significant. This means that content stimuli (entertainment, awareness, persuasion, credibility, search, and updating) of influencer advertising led to increased awareness, perception, persuasion, and purchase action of customers. The results also showed that communication stimuli (interactivity, accessibility, globality, ease of purchase, personalization, cost-effectiveness, and measurement and feedback) in food influencer advertising led to increased awareness, persuasion, and purchase action of customers. 

تبلیغات