تحلیلی اخلاقی از رابطه احساسی انسان و هوش مصنوعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تعاملات میان انسان و فناوری های تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی، به ویژه بات های اجتماعی، ویژگی های منحصربه فردی دارد که آن را از تعاملات انسان با انسان و سایر فناوری ها متمایز می کند. استفاده کاربران از بات های اجتماعی در جهان و به تبع آن در ایران رو به گسترش است که می تواند به شکل گیری پیوندهای احساسی میان کاربران و این ابزارهای هوشمند منجر شود. به دلیل ماهیت منحصربه فرد بات های اجتماعی و انتظاراتی که شرکت ها و تبلیغات در کاربران ایجاد می کنند، این فناوری ها می توانند موجب شوند کاربران به آنها نوعی عاملیت و احساسات نسبت دهند و پیوندهای عاطفی یک سویه ای را با آنها برقرار کنند. این پیوندها مسائل اخلاقی، اجتماعی و روان شناختی قابل توجهی را برای افراد و جوامع انسانی ایجاد می کند. این مقاله چالش های اخلاقی مرتبط با روابط انسان و بات های اجتماعی، از جمله نسبت دادن عاملیت و وابستگی عاطفی را بررسی می کند. علاوه بر این، سیاست ها و راه حل های احتمالی که برای کاهش این مشکلات پیشنهاد شده اند، مورد بررسی قرار می گیرند و بر راهبرد هایی تمرکز می شود که می توانند به نگرانی ها در مورد تأثیر این فناوری ها پاسخ دهند. با تحلیل انتقادی این چالش ها، این مطالعه به دنبال ارائه توصیه های سیاستی است که به پیامدهای استفاده از بات های اجتماعی در جامعه می پردازد. در نهایت، یافته ها نیاز به یک رویکرد متوازن را برجسته می کنند که هم مزایا و هم خطرات این فناوری ها را در نظر بگیرد و اطمینان حاصل کند که ادغام آن ها در زندگی روزمره با استانداردهای اخلاقی و ارزش های اجتماعی هم راستا است.An Ethical Analysis of the Emotional Relationship between Humans and Artificial Intelligence
The interactions between humans and AI-based interactive technologies, particularly social bots, exhibit unique characteristics that distinguish them from human-to-human interactions as well as those with other types of technologies. As users in the world, and consequently in Iran increasingly engage with social bots, there is potential for the development of emotional bonds between users and these intelligent systems. Given their unique nature and the expectations shaped by corporate marketing and advertising, social bots can generate perceptions of agency and emotions, which in turn may foster one-sided emotional attachments from users. These attachments raise a range of significant ethical, social, and psychological concerns that can affect both individuals and larger communities. The present paper seeks to investigate the ethical challenges that arise from human-bot relationships, particularly in terms of the attribution of agency and the development of emotional dependency. In addition, it examines potential policies and solutions that have been proposed to mitigate these issues, focusing on strategies that can address concerns about the impact of these technologies. By critically analyzing these challenges, the study aims to propose policy recommendations that are specifically tailored to the implications of social bots use in the societal context. Ultimately, the findings highlight the need for a balanced approach that takes into account both the potential benefits and risks of such technologies, ensuring that their integration into daily life aligns with ethical standards and societal values.