آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۰

چکیده

این پژوهش به دنبال ارائه الگویی جامع از شاخص های بهسازی منابع انسانی با دربرگیری فرهنگ دینی و مذهبی است. منابع مورد مطالعه شامل قرآن کریم و نهج البلاغه است. پژوهشگر با استفاده از روش تحلیل مضمون و پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش، در دو مرتبه مجزا اقدام به کدگذاری منابع نمود. برای افزایش اعتبار، از روش دلفی استفاده شد و کدها جرح وتعدیل گردید. سپس با همکاری یک کدگذار دیگر، پایایی بررسی شد که ضریب پایایی برابر با ۹۳٪ بر اساس فرمول هولستی بود. در این پژوهش، ۱۷۵ مضمون بدون تکرار استخراج شد که بر اساس مشابهت، در ۲۲ مضمون سازمان دهنده و نهایتاً در ۷ مضمون فراگیر خوشه بندی شدند. مضامین فراگیر شامل حکمرانی (چهار بعد)، اجتماعی-فرهنگی (سه بعد)، خانواده (سه بعد)، فردی (چهار بعد)، علمی (سه بعد)، مدیریت عملکرد (سه بعد) و اقتصادی (دو بعد) هستند. این مدل جهان شمول بوده و در تمامی شئون زندگی انسان، جامعه و سازمان ها قابل استفاده است.

Human Resource Development Model Based on the Holy Quran and Nahj al-Balagha

This research aims to present a comprehensive model of human resource development indicators that encompasses religious and cultural aspects. The sources studied in this research include the Holy Quran and Nahj al-Balagha. Using thematic analysis, the researcher coded the sources in two separate phases after studying the theoretical foundations and research background. The Delphi method was employed to enhance validity, resulting in the adjustment and refinement of codes. The reliability was then assessed by collaborating with another coder, yielding a reliability coefficient of 93% according to the Holsti formula. A total of 175 unique themes were extracted, which were then categorized into 22 organizing themes and clustered into 7 overarching themes. These overarching themes include governance (four dimensions), socio-cultural (three dimensions), family (three dimensions), individual (four dimensions), scientific (three dimensions), performance management (three dimensions), and economic (two dimensions). This model is universal and applicable to all aspects of human life, society, and organizations.

تبلیغات