آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۰

چکیده

هدف: این مقاله با هدف استخراج اصول حاکم بر مهندسی تبلیغ عفاف و حجاب، با تکیه بر خوانش بیانیه گام دوم انقلاب با رویکردی قرآن بنیان پرداخته است. روش: روش این مقاله، توصیفی تحلیلی استنباطی بود. یافته ها: در مهندسی تبلیغ عفاف و حجاب، به چهار نقطه(توجه به فطرت، توجه به زمان، توجه به روش، توجه به مرحله بندی) توجه بنیادین شده است. نتیجه گیری: با استخراج اصول ده گانه و حاکمیت بخشی به آنها در مهندسی تبلیغ حجاب می توان در جامعه و به ویژه دانشگاه، به موفقیتهای چشمگیری رسید. سیاستگذاری مبتنی بر توجه به مهم ترین نقطه عطف؛ یعنی فطرت، بر اساس سه ویژگی «ثبات مفاهیم فطری»، «شهودی بودن فطرت» و «جمال گرایی فطری» است که بر پایه آنها می توان به سه اصل مهم «راهبرد ثابت»، «توجه به زیباشناسی لفظی و معنوی» و «کاربست الگوی ساخت گرا»(روش سقراطی) دست یافت. بر اساس نقطه عطف دوم؛ یعنی توجه به زمان، سه اصل «گذشته کاوی و عبرت پذیری از تجارب سابق»، «آینده پژوهی» و «توجه به مقتضیات حال» پژوهش شده است. بر اساس نقطه عطف سوم؛ یعنی توجه به روش، دو اصل «کاربست روش عملی» و «به کارگیری روشهای غیر مستقیم» پیشنهاد شده و بر اساس نقطه عطف چهارم نیز دو اصل «مرحله بندی کردن فرایند مهندسی» و «توجه به تنوع الگوهای حجاب بر اساس مراحل ایمانی» معرفی شده است. از ویژگی های این مقاله این است که همه این اصول ده گانه را با اشاره به برخی از مفاد بیانیه گام دوم مطرح کرده وآنگاه با رویکردی قرآنی، آن را با کلام وحی درآمیخته است.

A Quranic Approach to the Principles of Engineering the Promotion of Modesty and Hijab in Islamic Universities with Emphasis on the Second Step Statement of the Revolution

Aim: This article aims to extract the governing principles of engineering the promotion of modesty and hijab by reading the Second Step Statement of the Revolution with a Quran-based approach. Method: The method of this article is descriptive-analytical and inferential. Results: The findings of this article indicate that in engineering the promotion of modesty and hijab, four fundamental points (attention to nature, attention to time, attention to method, and attention to staging) have been considered. Conclusion: It concludes that by extracting a series of principles (ten principles) and incorporating them into the engineering of hijab promotion, significant successes can be achieved in society, especially in universities. Policy-making based on attention to the most important turning point, which is nature, is based on three characteristics of nature: stability of innate concepts, intuitive nature, and innate beauty-seeking, which can lead to three important principles: 1) the principle of fixed strategy, 2) the principle of attention to verbal and conceptual aesthetics, and 3) the principle of applying the structural model (Socratic method). Based on the second turning point, which is attention to time, three other principles have been considered: 1) the principle of past analysis and learning from previous experiences, 2) the principle of future studies, and 3) the principle of attention to current requirements. Based on the third turning point, which is attention to method, two other principles have been proposed: 1) the principle of applying practical methods and 2) the principle of using indirect methods. Based on the fourth turning point, two principles have been introduced: 1) the principle of staging the engineering process and 2) the principle of attention to the diversity of hijab models based on stages of faith. One of the features of this article is that it discusses all these ten principles by referring to some of the contents of the Second Step Statement and then blends them with Quranic verses.

تبلیغات