آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۰۱

چکیده

امروزه در بسیاری از کشورها سواد رسانه ای مورد توجه اندیشمندان و مردم جامعه قرار گرفته است و متغیرهای زیادی می تواند سواد رسانه ای را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش ذهن آگاهی بر سواد رسانه ای با نقش میانجی سبک های ارتباطی انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش 325 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هستند. به منظور تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS 2 مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا بهره گرفته شد و به منظور برازش پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 است. نتایج به دست آمده، حاکی از آن است که ذهن آگاهی تأثیر مثبت و معناداری بر سواد رسانه ای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار ذهن آگاهی بر سبک های ارتباطی مورد تأیید قرار گرفت. از طرف دیگر سبک های ارتباطی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر سواد رسانه ای دارد. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد سبک های ارتباطی نقش میانجی گری در رابطه بین ذهن آگاهی و سواد رسانه ای ایفا نمی کند.

Analysis of the Role of Mindfulness on Media Literacy with the Mediating Role of Communication Styles

Today, in many countries, media literacy has received the attention of scholars and the public, and many variables can affect media literacy. The present study was conducted with the aim of analyzing the role of mindfulness on media literacy with the mediating role of communication styles. This study was conducted with a descriptive type and a survey method in terms of its applied purpose. The statistical sample of this study is 325 students of Shahid Beheshti University. In order to analyze the data, the partial least squares method and Smart PLS-2 software were used. Convergent validity was used to measure validity, and Cronbach's alpha was used to fit reliability, and its coefficient for all research constructs is greater than 0.7. The results obtained indicate that mindfulness has a positive and significant effect on the media literacy of Shahid Beheshti University students. Also, the positive and significant effect of mindfulness on communication styles was confirmed. On the other hand, communication styles also have a positive and significant effect on media literacy. Finally, the results of this study showed that communication styles do not play a mediating role in the relationship between mindfulness and media literacy.    

تبلیغات