آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۷

چکیده

زمینه و هدف: هدف از اجرای این تحقیق، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مسیر پیشرفت شغلی مدیران و فرماندهان و ارائه یک الگوی مفهومی برای آن بوده است.روش شناسی: روش تحقیق، از دیدگاه هدف، کاربردی و از منظر ماهیت اطلاعات و شیوه تحلیل آن شیوه آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از "رویکرد دلفی کلاسیک" و در بخش کمی از شیوه توصیفی همبستگی از نوع علی استفاده شد. استخراج عوامل و مؤلفه ها در رویکرد دلفی کلاسیک با استفاده از نظرات غالب خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری (بخش کیفی) شامل، کلیه نظرات 15 نفر از خبرگان در قالب یک رویکرد کیفی از نوع کلاسیک به استناد قاعده اشباع نظری و در قالب یک نمونه گیری هدفمند بوده است. همچنین شرکت کنندگان بخش کمی در این تحقیق، شامل کارکنان حوزه ستادی سازمان در سطح استان فارس بودند که مطابق جدول مورگان، 150 نفر برآورد شده است.یافته ها: مطابق با بررسی تحقیقات پیشین و مراجعه به اسناد سازمان مورد نظر ابعاد و مو لفه های تاثیر گذار بر مسیر پیشرفت شغلی شناسایی گردید که شامل 37 بعد و 119 مولفه می باشد. و در نهایت 6 بعد(توانمندی فردی و رهبری، آموزش، ارزیابی، گردش شغلی، کیفیت زندگی و عوامل فراسازمانی )و 42 مؤلفه به عنوان عوامل تاثیر گذار بر مسیر پیشرفت شغلی مدیران و فرماندهان طی سه مرحله دلفی به تائید خبرگان رسید. و نتایج تحقیق نشان داد که هر 6 بعد تاثیر مثبت و معناداری بر مسیر پیشرفت شغلی مدیران و فرماندهان دارند و در نهایت با توجه به ضرایب تاثیر گذاری متغیر ها، مدل کهکشانی ارائه گردید.نتایج: سازمان فراجا جهت کمک و توسعه مسیر پیشرفت شغلی مدیران و فرماندهان می تواند با تقویت توانمندی فردی و رهبری، توجه به موضوع آموزش کارکنان و ارزیابی عملکرد بهینه و همچنین گردش شغلی مناسب و توجه به  کیفیت زندگی کارکنان و در نظر گرفتن عوامل فراسازمانی گامی استوار در راستای این مسیر بردارد."مقاله فوق در فهرست آماده انتشار می باشد"

The galactic model of career development path requirements in Faraja organization.

Background and purpose: The purpose of this research was to identify the dimensions and components of the career development path of managers and commanders and provide a conceptual model for it.Methodology: The research method, from the point of view of the objective, was practical, and from the point of view of the nature of the information and the method of analysis, it was a mixed method (qualitative and quantitative), which used the "classic Delphi approach" in the qualitative part and the descriptive method of causal correlation in the quantitative part. became. Factors and components were extracted using the classic Delphi approach using the dominant opinions of experts. The statistical population (qualitative part) includes all the opinions of 15 experts in the form of a classical qualitative approach based on the rule of theoretical saturation and in the form of a targeted sampling. Also, the participants of the quantitative part of this research included the staff of the organization's headquarters in Fars province, which according to Morgan's table, is estimated at 150 people.Findings: According to the review of previous researches and referring to the documents of the organization in question, the dimensions and components affecting the path of career development were identified, which includes 37 dimensions and 119 components. And finally, 6 dimensions (individual ability and leadership, training, evaluation, job rotation, quality of life and extra-organizational factors) and 42 components were approved by the experts as factors affecting the career development of managers and commanders during three Delphi stages. And the results of the research showed that all 6 dimensions have a positive and significant effect on the career development of managers and commanders, and finally, according to the influence coefficients of the variables, the galaxy model was presented.Conclusion: In order to help and develop the career development path of managers and commanders, Faraja organization can by strengthening individual and leadership capabilities, pay attention to the issue of employee training and optimal performance evaluation, as well as proper job rotation, pay attention to the quality of life of employees, and consider extra-organizational factors. Take a firm step in this direction.

تبلیغات